Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Egymillióra büntette a Közbeszerzési Döntőbizottság (KBD) a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságát (BVOP) a steril, egyszer használatos műtéti textíliákra tavaly nyáron kiírt, majd ősszel módosított közbeszerzési eljárásban elkövetett hibák miatt. Emellett a döntés megsemmisítette a kiírásban a jogorvoslati kérelem által érintett pontokra szól felhívást.

A döntés megerősíti a kórházi beszállítókat képviselő szakmai szervezet, az Orvostechnikai Szövetség (OSz) korábbi álláspontját, mely szerint a büntetés-végrehajtásnak semmi keresnivalója a magyar egészségügyi ellátórendszerben, sőt: az alacsonyabb műszaki színvonalú és minőségű termékek végeredményben a betegellátást veszélyeztethetik - kommentálta a hírt lapunknak Rásky László OSz-főtitkár.

Miről is van szó?

Az egészségügyi intézmények, kórházak bizonyos eszközöket a büntetés-végrehajtástól kötelesek beszerezni - hogy támogassák a rabok munkáját -, a központi ellátó szerv pedig a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága (BVOP). Más piaci szereplőtől csak akkor rendelhetnek a kórházak, ha az ajánlati ár több mint 20 százalékkal alacsonyabb.

Egyes termékek - egészségügyi papírtermékek, munkaruházat - esetében működik a rendszer, az egyszer használatos nem szőtt, steril műtéti textíliák körére viszont az első tendert a Bács-Kiskun Megyei Kórház számára írták ki tavaly nyáron. Már a kiírásból feltűnt a fogvatartottakat foglalkoztató ajánlattevők behozhatatlan előnye, ugyanis 43 pontból 28 pontnak az értékelésénél a 100-ból 30 súlyszámot kapott a rabok munkája. A 28 pont épp azt a termékcsoportot fedi le, amelyet a BV Holding Kft-vel azonos vállalatcsoportba tartozó, Sátoraljaújhelyen tiszta terű varrodával rendelkező Adorján-Tex Kft. képes szállítani - írtuk októberben.

A kiírásban megfogalmazott szakmai elvárásokat egyes termékeknél októberben módosította a BVOP.  Az eredeti specifikációban azt írta elő, hogy a betegizoláló lepedők anyaga három- illetve néhány tételnél kétrétegű legyen, rendkívüli nedvszívó és vízzáró réteggel, hogy megfelelően sterilen tarthassa a műtéti területet, s pontosan előírta a rétegekkel szemben támasztott követelményeket.

A módosításnál azonban ezekkel funkcionálisan egyenértékűvé tette az SMS, SMMS, SMMMS technológiával készült alapanyagokat, amelyek épp a kiíró álláspontja alapján lepergetik a nedvességet, amivel állításuk szerint még jobban szolgálják a betegbiztonságot. (Ez az anyag éppen eme - nedvességtaszító - tulajdonsága miatt alkalmas operációs kabátok készítésére, miután csepp formájában leszalad róla a folyadék, a műtétek során azonban a nedvesség felszívása, megtartása is fontos, hogy az egyes testnedvek ne szennyezzék a környezetet, a személyzetet, a mikrobák ne mosódhassanak vissza az operált személybe.)

Ezért indult az eljárás

Az egyik ajánlattevő a KbD-hez fordulva kifogásolta többek között, hogy a fogvatartottak foglalkoztatása behozhatatlan versenyhátrányt jelent azok számára, akik nem foglalkoztatnak rabokat.  A kérelemben megfogalmazottak szerint egy ilyen konstrukció előkészítése, az egyes konkrét fogvatartottak alkalmasságának az eldöntése, a képzés és a betanítás hosszas folyamat, emiatt nem elfogadható, hogy 10 nap álljon rendelkezésre az eljárást lezáró döntés meghozatala és a szerződéskötés között.

A beszerzendő műtéti textillel szemben támasztott követelmények változtatása kapcsán pedig azt sérelmezte, hogy a módosítás jogsértővé tette a közbeszerzési műszaki leírást, így az már nem felel meg a szakmai protokollok, szabványok, szakmai előírások elvárásainak. Mindezek következtében súlyosan sérülhet a betegbiztonság, fertőzések, szövődmények keletkezhetnek.

A műszaki, funkcionális egyenértékűségről való ajánlatkérői rendelkezésre véleménye szerint nincs jogi lehetőség, mivel a teljesítmény és funkcionális követelmény objektíven megítélhető. Az egyenértékűsítést az SMS, SMMS, SMMMS alapanyagok jogsértő előnyben részesítéseként minősítette, ami szerinte azt a célt szolgálta, hogy szállítóiknak ne kelljen igazolni, hogy ezek az anyagok is teljesítik a 3 rétegű és 2 rétegű betegizoláló lepedőkkel szemben támasztott teljesítmény és funkcionális követelményeket.

Mit mondott a kiíró?

A BVOP (ajánlatkérő) több egyéb állítás mellett azt fogalmazta meg, hogy az SMS, SMMS, SMMMS alapanyagok anyagszerkezetüket tekintve bizonyos funkcióikban jobban garantálják a sterilitást, és ezáltal a betegbiztonságot, mint más technológiával készült nem szőtt alapanyagok, egyes vélemények szerint korszerűbbek.

A rabok foglalkoztatásáról pedig azt állította, hogy a gazdasági szereplők az erre irányuló tárgyalásaikat a bv intézetekkel már az ajánlattétel szakaszában megkezdhetik.

Így döntött a KbD

A Döntőbizottság a jogorvoslati kérelem mindkét elemének helyt adott. A  műszaki tartalom módosítása kapcsán azzal nem értett egyet, hogy az ajánlatkérő nem határozhatja meg az egyenértékűséget. Ugyanakkor megállapította, hogy az ajánlatkérő a korábban egyértelműen meghatározott funkcionális elvárást, tehát, hogy a 2 és 3 rétegű betegizoláló textíliák tartalmazzanak vízzáró és nedvszívó rétegeket, egyenértékűvé minősítette az ezzel ellentétes funkcióval rendelkező SMS, SMMS, SMMMS anyagokkal.

Ilyeténképpen az ajánlattevők nem tudják eldönteni, hogy mi valójában az ajánlatkérő műszaki elvárása, mivel a kiíró egymásnak ellentmondó leírást határozott meg. A Döntőbizottság rámutat arra is, hogy az ajánlatkérő ezen meghatározásával tulajdonképpen egy olyan anyagot részesít előnyben, rögzíti annak funkcionális megfelelőségét, amely a műszaki elvárásait nem elégíti ki.

A rabok foglalkoztatásáról pedig a Döntőbizottság megállapította, hogy a 10 napos rövid határidő miatt valóban olyan előnnyel bírnak azok az ajánlattevők, akik már rendelkeznek a fogvatartottak foglalkoztatásáról szóló szerződéssel, melynek előny csökkentésére az ajánlatkérő semmilyen intézkedést, támogatást nem adott a fogvatartottak által elvégzendő érdemi tevékenység tartalmára kiterjedően sem.

Mindezek alapján a KbD 1 millió forintos bírságot szabott ki az ajánlatkérőre és megsemmisítette a közbeszerzési eljárás érintett pontjaiban a megindító felhívást, a közbeszerzési dokumentumokat és azt követően a tárgyi közbeszerzési eljárás ezen részeiben hozott valamennyi döntését.

Az OSz főtitkára a döntést kommentálva lapunknak kifejtette, a Döntőbizottság határozata megerősíti azt a markáns véleményüket, hogy a fogvatartotti foglalkoztatás az egészségügyben afféle fából vaskarika, s csak arra szolgál, hogy a piaci szereplők lemondjanak bizonyos piaci szeletekről, vagy akár teljes piacokról. Mint fogalmazott, kezdettől fogva nyilvánvaló volt, hogy azt a magas műszaki hozzáadott értéket, technológiai színvonalat, amit a piaci cégek nyújtanak, azt a büntetés-végrehajtás nem fogja tudni produkálni technológia, szakértő apparátus, hozzáértő dolgozók híján. A steril műtéti textileket szerinte ki kellene vonni a vonatkozó rendelet hatálya alól. Hozzátette, nem  tartja elfogadhatónak, hogy az egyébként alulfinanszírozott egészségüggyel a büntetés-végrehajtást finanszírozzák, ez mindenképpen rossz konstrukció - hangsúlyozta.