Mennyire biztonságos egy mentőautó?

Az interneten terjedő hiedelmekkel ellentétben biztonságosak a mentőautók - állítja az átalakításukkal foglalkozó cég, amely megmutatta hogyan "gyártják" a mentőket.
Komócsin Sándor, 2018. szeptember 25. kedd, 09:59
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Két ember halt meg és tucatnyian megsérültek júniusban Szolnok határában egy mentőautó nekicsapódott a szembe jövő autóbusznak. Zuhogott. A kocsi, amely nagy sebességgel érkezett a kanyarba, megcsúszott egy tócsán. A rendőrségi vizsgálat szerint a balesetet a mentőautó vezetője okozta, mert nem az útviszonyoknak megfelelően vezetett. Mivel ő is meghalt, megszüntették az eljárást - vezeti fel a járműveket átalakító cégnél tett látogatását a Népszava.

A mentők belső informális csatornáin június óta azt találgatják: lehetett-e szerepe a tragédiában annak, ahogyan átalakítják Kistarcsán a Mercedes típusú dobozos kisteherautókat mentővé. A kistarcsai gyárban hat éve építenek mentőkocsikat. Az üzem, a finn Profile Vehicles Oy nevű gyár fióktelepe. Vezetője László Endre Márton.

Szolnokon a mentőautó sebessége 92 centiméter alatt csökkent nullára - mondta a cégvezető a napilap riporterének. Ezalatt a nehézségi erő 43,5-szerese hatott a szerkezetre és a benn ülőkre. A mentőautók hivatalosan ennek a negyedére, 10 g-re (vagyis a gravitációs erő 10-szeresére) vannak tesztelve, addig óvják biztonságosan a benne ülőket.

Űrkapszula készül

Az üzemben Mercedes-Sprinterekből lesz nyolc nap alatt mentőautó. Az idekerülő kocsik futóművét a BM Heros cége alakítja át légrugóssá. A megerősített alvázú kocsik tetejét először levágják, ezek helyére méhsejtcellás szerkezetű, üvegszál erősítéssel készült tetőt ragasztanak és ezekből kerülnek lapok a mentők padlójára és oldalfalára. A felépítmény így olyan erős lesz, mint egy űrkapszula.

A szolnoki baleset kapcsán aggódók másik gondja, hogy nehezebbek az autók, mint amelyek még a B-típusú jogosítvánnyal vezethetők. Erre reagálva az ügyvezető elmondta: a Mercedestől olyan futóművel rendelik az autókat, amelyek 3880 kilóra vannak vizsgáztatva. Ezeket csak C típusú jogosítvánnyal lehet vezetni. Az OMSZ belső felmérése szerint a sofőrök nagy többségének van ilyen jogosítványa. Illetve, ha a kocsival legfeljebb csak öten utaznak össztömegük sem haladja meg a 3,5 tonnát, amit még a-B típusú jogosítvánnyal is lehet vezetni.

A fotó forrása: Szabó Dániel/Napi.hu

HOZZÁSZÓLÁSOK