A ferencvárosi önkormányzat idén októberben döntött úgy, hogy a József Attila lakótelepen és a Vágóhíd utca környékén (vagyis az Ecseri út és a Pöttyös utca metrómegállók mellett), - ahol korábban P+R parkolókat lehetett igénybe venni - bevezeti a fizető parkolást. A döntést azzal indokolták, hogy a lakók panaszkodtak a parkolóhelyek hiánya miatt. Az önkormányzat arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy a nem helyi lakosok autóinak száma drasztikusan csökkent, így elsődleges céljukat elérték.

Ennél sokkal érdekesebb, hogy a József Attila lakótelepen egy kísérleti övezetet alakítottak ki, amely azt jelenti, hogy a Budapesten megszokottól eltérően, az automaták kétszer olyan messze vannak egymástól, mint az a rendeletben szerepel. A szabály jelenleg úgy szól, hogy az automatáknak a férőhelyek 80 százalékától legalább 75 méterre kell lenniük. 2011 előtt ez a távolság még 50 méter volt. Az önkormányzat a távolság növelését ellensúlyozandó a mobilparkolást segítő táblákat is kihelyezett, illetve 5 perc helyett 10 perces adott a jegyek megváltására, vagyis ennyi időn belül sztornózzák a büntetést, ha az ellenőr pont akkor büntet, amikor az autós a fizetést intézi.

Az intézkedés annyiban érhető, hogy az embereket érdemes a készpénzkímélő fizetési megoldások felé terelni, ugyanakkor a mobilparkolást - a parkolási díjakhoz képest - magas tranzakciós költségek terhelik. A három nagy mobilszolgáltató például 75-115 forintot kér, míg a Józsefvárosban 175 forintot kell fizetni óránként.

Az első 1,5 hónap tapasztalatai alapján úgy tűnik, hogy az autósokat nem "hatotta meg" a komoly távolság, amit az automatákig kell megtenniük, ugyan annyian váltanak jegyet a kísérleti zónában, mint más ferencvárosi várakozási övezetekben. Az érmés fizetés aránya 35-40 százalék, míg a mobilfizetésé 60-65 százalék.  Az önkormányzat szerint nem nőtt szignifikánsan a sztornózott büntetések száma sem annak ellenére, hogy 5 perc helyett 10 perc áll az autósok rendelkezésére a jegy megváltására.

Mit nyelnek le az autósok?

Bár még csak 1,5 hónap telt el a rendszer indulása óta, a tapasztalatok alapján úgy tűnik, az autósokkal könnyedén meg lehet tenni, hogy ritkítják az automatákat. Aki sajnálja a pénzt a magas tranzakciós díjakra az többet fog gyalogolni.

Az automatákat preferálók számára jó hír, hogy a többi kerület (12 kerületben van fizetős zóna, ebből 9 válaszolt a Napi.hu kérdéseire) egyelőre nem tervezi a berendezésének számának csökkentését, pedig egy ilyen eszköz beszerzése és üzemeltetése nem olcsó mulatság.

A fizetős zónák száma pedig egyre csak nő, legutóbb a XIII. kerületi önkormányzat írt ki közbeszerzést 150 automatára, hogy a Rákos patak környékének, még ingyenes területeit 2017 júliusától és 2018 januárjától fizetőssé tegyék. A borítókép forrása: Ferencváros Újság

Modernizálják a parkolási rendszert Szegeden

Januártól virtuális parkolóbérletet vezetnek be Szegeden, májustól pedig teljes egészében átalakítják a parkolási rendszert. Megszűnik az eddig használt bérletet jelző szélvédőre ragasztható matrica, a parkolási jogosultságot - az sms-sel vagy elektronikus úton megváltott jegyekhez hasonlóan - rendszám alapján tartják majd nyilván. December 10-től már az e-berlet.szkt.hu oldalon elindítható a virtuális parkolóbérlet megvásárlása. A regisztráció során az autós föltölti a szükséges dokumentumokat, majd ezek ellenőrzése után visszaigazolást kap és akár bankkártyával online is kifizetheti a bérletet.

A parkolási díjak érdemben nem változnak 2017-ben, a magánszemélyek által vásárolható az egész éves bérlet 130 500 forint. Az állandó lakcímre váltott lakossági bérlet ára harmadára, 2610 forintra csökken, a második ilyen ára azonban 65250 forintra nő.

Jövő májustól teljes egészében átalakítják a szegedi parkolási rendszert, megszűnnek az előreváltott parkolószelvények. A városban mintegy 200 millió forintos beruházással 116 napelemes parkolóautomatát telepítenek, ezeknél érintésmentes (paypass) bankkártyával is lehet majd fizetni. A fizetőövezetekben egyetlen olyan parkolóhely sem lesz, amely 75 méternél távolabb található a legközelebbi automatától.

.