Meghökkentő adatok - megbuktak a szupertraffipaxok?

Felemás eredményt hoztak az utakon a szupertraffipaxok, amit nagyon nehéz egyértelmű sikerként tálalni.
Szász Péter, 2016. augusztus 29. hétfő, 17:53

Több mint 5500 ember sérült meg, vagy vesztette életét az utakon az idei második negyedévben, amely 0,6 százalékkal több az egy évvel korábbinál, sőt magasabb az elmúlt négy év bármely hasonló időszaki értékénél is. Emelkedett maguknak a sérüléssel, vagy halállal végződő balesetek a száma is 1,9 százalékkal - derül ki a KSH friss adataiból.

Ezen belül pozitívum ugyanakkor, hogy a halálos áldozatok és a súlyos sérültek száma csökkent (a növekedés a könnyebb sérülések következménye). A súlyos sérülések esetében egyértelmű a kép, ugyanis maguk a balesetek és az áldozatok száma is közel hasonló mértékben esett vissza. A halálos kimenetelű balesetek esetében azonban minimális növekedést mért a KSH (124-ről 125-re). Azt nem tudni, hogy a kevesebb áldozat annak köszönhető, hogy többen kötötték be magukat, vagy a puszta véletlennek, például annak, hogy kevesebben ültek a balesetet szenvedett autókban.

A teljes létszám emelkedése annyiban érthető, hogy az elmúlt időszakban mind az forgalomban lévő autók, mint pedig az eladott üzemanyag mennyisége nőtt, vagyis több volt a közlekedő. A kérdés inkább az, hogy mit várunk a 14 milliárd forintból beszerzett kameráktól?

Az közismert, hogy a traffipaxok csak a valódi gyorshajtókat képesek kiszűrni, relatív gyorshajtás esetében nem készül fénykép. Tehát, ha valaki jeges úton, ködben 90-nel közlekedik lakott területen kívül, holott biztonságosan csak ennek felével mehetne, csak akkor kap "büntetést", ha balesetet okoz.

A szakértő szerint várjunk még az ítélettel

A várt ugrásszerű csökkenés valóban elmaradt, de túl kevés adatunk van ahhoz, hogy messzemenő következtetést tudjunk levonni a Véda működésére vonatkozóan - mondta lapunknak Kőrös András, a Groupama Tanpálya vezető instruktora. Egyrészt most még csak a rendszer működésének első három hónapjáról vannak adatok, másrészt nem tudjuk, hogy a fix pontok környezetében volt-e változás.

Ma ugyanis a legtöbb navigációs applikáció előre jelzi a fix telepítésű traffipaxokat, sőt vannak olyan programok is, ahol a felhasználók a mobil egységekre is tudják figyelmeztetni autóstársaikat. Így könnyen lehet, hogy a baleseti gócpontokba telepített fix Véda kamerák valóban beváltották a hozzájuk fűzött reményeket, legalábbis lokálisan.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

C16SE, 2016.08.31 11:01

@antitroll: Nem, pont az autópályán nincs benne az első 5 ok között az abszolút gyorshajtás. Sőt igazából máshol sincs, csak előszeretettel mossák össze a relatívval. Ha nézel bontott statisztikát, akkor meglátod, hogy az abszolút gyorshajtás kb. a bicajosok által okozott balesetek számával szerepel együtt. Ráadásul voltak már kísérletek a világban, hogy egyes szakaszokon felemelték a sebesség korlátozást. A fura az volt, hogy ott csökkent a balesetek száma. de senki sem meri elvállalni, hogy ne a Ladák, Trabantok korára érvényes korlátozást kelljen betartani.
Ez már nem neked írom, de szerintem nagyon egyszerű gondolkodású lehet aki ezekben a "szuper" trafipaxokban bízott. Van megoldás a balesetek csökkentésére, de ahhoz a rendőrségünknek el kellene kezdenie dolgozni végre. Nem csak terpeszben állni a bemérő készülék mögött (ami mondjuk rossz nyelvek szerint úgy is tököt zöldet mér). Be kellene állni a forgalomba jelöletlen autókkal, és kiszedni a nyomulókat, M7-esen középső sávban autózókat, elsőbbséget meg nem adókat stb... de egyszerűbb beszedni a lóvét és csá.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

makkmarci, 2016.08.30 16:38

@antitroll:
Arra én is nagyon kíváncsi lennék mennyi balesetet okoznak az ilyen idióták akik meglátnak egy rendőrt és főúton azonnal lelassítanak 70-80-ra.
Az autópálya külön történet, ebben a sötét országban nem megy az azon való közlekedés a 80-90%-nak.
Sajnos azt is tudomásul kell venni, hogy a rendőreink se ütik meg a minimálszínvonalat!
3 dolgot tudnak:
-megbüntet telefonálásért
-biztonsági öv
-és elbújnak - újabban már a 30-as táblánál is- trafipaxozni!
Legútóbb pl Paks-Atomerőmű között KPM-es droidok az árnyékban röhögcsélnek-beszélgetnek, persze a 30-as táblát kint hagyták.
Zsarukáim meg hol máshol ugye fényképezgetnek....
Ez ment két napon keresztül
No ezt tudják.
És csodálkoznak, hogy az ember köp egyet ha rendőrt lát és ennyi!
És ennyi!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2016.08.30 13:44

@SMIAGOLD:
Szerintem már régen be kellett volna vezetni az átlagsebesség mérést. Az végképp ellehetetleníti, értelmetlenné teszi a gyorshajtást.
Nekem nincs bajom a "szuper" traffipax-szal. Előfordul, hogy én is túllépem valamennyivel a sebességet, de vészhelyzetet nem számolva egy határon belül, általában 5-10% maximum és ezt nem km órán mérve, hanem GPS-en (az előbbi általában többet mutat). A valós sebességem általában 132-135 km/h autópályán tempomattal.

Engem jobban zavar, amikor valaki ösztönösen belelép a fékbe az autópályán akkor is ha 120-al, vagy 110-el megy, mert lát egy rendőrt, vagy traffipaxot. Na az veszélyes tud lenni, főleg vasárnap délután és este, amikor hosszú sorokban mennek az autók Pest felé.
Szóval szerintem lehetne több traffipax, mert nem én fizetem a büntetést. Tőlem mérhetnek minden km-en, amíg megéri...
Nem értek Veled egyet, hogy nem a gyorshajtás az egyik fő baleset okozó az autópályákon. Szerintem a háttérben az esetek 60-80%-át három tényező okozza. A gyorshajtás, szabálytalan sávváltások, és nem megfelelő követési távolság tartása és ezek kombinációi. Tőlünk nyugatabbra ezt a három szabálytalanságot ugyanaz a kamera rendszer tudja rögzíteni.
Sorozatban találkozom szintén az M7-en Budapest felé haladó 3 sávos szakaszon a szabálytalan sávhasználattal, amikor valaki a középső sávban utazik, nekem két sávot kell váltani az előzéshez és hát több kacifántos helyzet tanúja és résztvevője voltam, amikor fékezgetés uram bocsáss vészfékezés volt a vége, mert legbelül jött a gyors gyerek 180-200-al, középen a bamba magyar vagy román tréleres mikrobusz 110-el, mögött meg én többed magammal 130-al, akik szerették volna megelőzni. A külső sáv meg tök üres...
Na ezt büntetném még kegyetlenül, de ezt valahogy mégsem teszik. Pedig tudja a gennyláda, mert amikor meglát egy rendőrt, rögtön kihúzódik.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2016.08.30 13:30

@CarPet:
Másképpen tudom. A tartószerkezet nagyon hasonlít, valószínűleg ugyanaz a gyártója, de a ráaggatott cucc más funkciót lát el.
Pl. a Balaton felé 4 darabbal is találkozhatsz, de ebből csak kettő az, ami tényleg VÉDA. Ami Budapest határában van a kivezetőn és Székesfehérvárnál. A többi nem mér sebességet. A Waze is jól látja, csak időnként be-be jelentik a nem radart is. Amíg nem jelzi valaki, hogy nem az, addig ott van a rendszerben.
Persze azért tartsd be a sebességkorlátozást!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

SMIAGOLD, 2016.08.30 13:26

A rendőrségtől elhangzott szlogenekre építve vásárolták össze a traffipaxokat. Ezt kiterjesztették az objektív felelősség elvével és már nagyon gyorsan lehet pénzt kaszírozni a társdalom egy gazdagabb rétegétől! Azt mindenki tudja, hogy a balesetek jelentős részében a gyorshajtások kívül más, vagy több szabálysértés elkövetése vezet a szerencsétlenséghez! A kanyarokban való felezővonal átlépése, az elsőbbségadás elmulasztása, az irányjelző használatának elhanyagolása, a máig is italozó, drogozó vezetők kiszűrhetetlensége! Ezeket kellene ellenőriznie a közlekedési hatóság embereinek! Nem beülni a traffipaxba, 2 óránként áttelepülni máshová aztán bevonulni, mert ezt egy rendőr-szakközépiskolás is el tudja látni! Mifelénk még nem láttam traffipax-kezelőt intézkedni. Akit lefényképeztek annak anyaga kazettában van, aki meg úgy hitte, hogy gyorsabban ment, abból páran visszamennek és fizetnek a semmiért! Igen, ez valóban egy pénz behajtás!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html