Meghökkentő, mi mindent lenyelnek a magyar autósok

Másfél hónap telt el azóta, hogy a ferencvárosi József Attila lakótelepen bevezették a fizető parkolást, ráadásul úgy, hogy az automatákat a Budapesten megszokotthoz képest kétszer messzebb helyezték el egymástól. Az első két hónap tapasztalatai meglepőek.
Szász Péter, 2016. december 19. hétfő, 15:08
Fotó: Napi.hu

A ferencvárosi önkormányzat idén októberben döntött úgy, hogy a József Attila lakótelepen és a Vágóhíd utca környékén (vagyis az Ecseri út és a Pöttyös utca metrómegállók mellett), - ahol korábban P+R parkolókat lehetett igénybe venni - bevezeti a fizető parkolást. A döntést azzal indokolták, hogy a lakók panaszkodtak a parkolóhelyek hiánya miatt. Az önkormányzat arról tájékoztatta a Napi.hu-t, hogy a nem helyi lakosok autóinak száma drasztikusan csökkent, így elsődleges céljukat elérték.

Ennél sokkal érdekesebb, hogy a József Attila lakótelepen egy kísérleti övezetet alakítottak ki, amely azt jelenti, hogy a Budapesten megszokottól eltérően, az automaták kétszer olyan messze vannak egymástól, mint az a rendeletben szerepel. A szabály jelenleg úgy szól, hogy az automatáknak a férőhelyek 80 százalékától legalább 75 méterre kell lenniük. 2011 előtt ez a távolság még 50 méter volt. Az önkormányzat a távolság növelését ellensúlyozandó a mobilparkolást segítő táblákat is kihelyezett, illetve 5 perc helyett 10 perces adott a jegyek megváltására, vagyis ennyi időn belül sztornózzák a büntetést, ha az ellenőr pont akkor büntet, amikor az autós a fizetést intézi.

Az intézkedés annyiban érhető, hogy az embereket érdemes a készpénzkímélő fizetési megoldások felé terelni, ugyanakkor a mobilparkolást - a parkolási díjakhoz képest - magas tranzakciós költségek terhelik. A három nagy mobilszolgáltató például 75-115 forintot kér, míg a Józsefvárosban 175 forintot kell fizetni óránként.

Az első 1,5 hónap tapasztalatai alapján úgy tűnik, hogy az autósokat nem "hatotta meg" a komoly távolság, amit az automatákig kell megtenniük, ugyan annyian váltanak jegyet a kísérleti zónában, mint más ferencvárosi várakozási övezetekben. Az érmés fizetés aránya 35-40 százalék, míg a mobilfizetésé 60-65 százalék.  Az önkormányzat szerint nem nőtt szignifikánsan a sztornózott büntetések száma sem annak ellenére, hogy 5 perc helyett 10 perc áll az autósok rendelkezésére a jegy megváltására.

Mit nyelnek le az autósok?

Bár még csak 1,5 hónap telt el a rendszer indulása óta, a tapasztalatok alapján úgy tűnik, az autósokkal könnyedén meg lehet tenni, hogy ritkítják az automatákat. Aki sajnálja a pénzt a magas tranzakciós díjakra az többet fog gyalogolni.

Az automatákat preferálók számára jó hír, hogy a többi kerület (12 kerületben van fizetős zóna, ebből 9 válaszolt a Napi.hu kérdéseire) egyelőre nem tervezi a berendezésének számának csökkentését, pedig egy ilyen eszköz beszerzése és üzemeltetése nem olcsó mulatság.

A fizetős zónák száma pedig egyre csak nő, legutóbb a XIII. kerületi önkormányzat írt ki közbeszerzést 150 automatára, hogy a Rákos patak környékének, még ingyenes területeit 2017 júliusától és 2018 januárjától fizetőssé tegyék. A borítókép forrása: Ferencváros Újság

Modernizálják a parkolási rendszert Szegeden
Januártól virtuális parkolóbérletet vezetnek be Szegeden, májustól pedig teljes egészében átalakítják a parkolási rendszert. Megszűnik az eddig használt bérletet jelző szélvédőre ragasztható matrica, a parkolási jogosultságot - az sms-sel vagy elektronikus úton megváltott jegyekhez hasonlóan - rendszám alapján tartják majd nyilván. December 10-től már az e-berlet.szkt.hu oldalon elindítható a virtuális parkolóbérlet megvásárlása. A regisztráció során az autós föltölti a szükséges dokumentumokat, majd ezek ellenőrzése után visszaigazolást kap és akár bankkártyával online is kifizetheti a bérletet.

A parkolási díjak érdemben nem változnak 2017-ben, a magánszemélyek által vásárolható az egész éves bérlet 130 500 forint. Az állandó lakcímre váltott lakossági bérlet ára harmadára, 2610 forintra csökken, a második ilyen ára azonban 65250 forintra nő.

Jövő májustól teljes egészében átalakítják a szegedi parkolási rendszert, megszűnnek az előreváltott parkolószelvények. A városban mintegy 200 millió forintos beruházással 116 napelemes parkolóautomatát telepítenek, ezeknél érintésmentes (paypass) bankkártyával is lehet majd fizetni. A fizetőövezetekben egyetlen olyan parkolóhely sem lesz, amely 75 méternél távolabb található a legközelebbi automatától.

.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Dakota Summer, 2017.01.06 13:33

A bolsik régebben nagy hívei voltak a fizetőparkolásnak, merthogy az kell. Nehogy már ingyen használja a nép az utcát. Mi ez a pálfordulás? :P
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

verzol, 2017.01.06 13:16

Meddig tűrjük a a 13. ker parkolási zónáit, maffia pénzbehajtási módszereit? Úgy alakít ki zónákat, hogy azt még a kerületben lakók sem ismerik teljes kiterjedésében! A zónát jelző táblát a jobbra kanyarodó gk. vezetői ülésből nem is lehet látni, nemhogy elolvasni. Vagy megállni szabálytalanul, kiszállni, elolvasni, és még akkor sem tudja a vezető, hogy milyen terület érintett, mert a konkrét megállás helyén, csak egy P-tábla van, semmilyen kiegészítő szöveggel (szándékos megtévesztés!). Meg is büntetik a parkoló gk-t! Vadásznak rá. Hiszen ők tudják, hol vannak a csapdák. Sem a Rendőrség, sem a Kormányhivatalok, sem a Fogyasztóvédők nem lépnek fel. Talán érdekeltek ennek a törvénytelen helyzetnek a fenntartásában? Az Önkormányzat övezetkijelölő parkolási rendelete szabad-rablás!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

konrada, 2016.12.20 09:13

@fazakasl:
Na ja,. De Európában egyedül csak Szlovákia ilyen okos. hülye németek, osztrákok, olaszok, franciák, stb... mind próbálkozik valahogy megoldani azt, hogy ne használják ingyen autótárolónak a centrumaikat, azaz megközelíthetőek legyenek mások által is...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Rodent, 2016.12.20 05:42

@fazakasl: Vagy mint amerika, ahol minden parkolohelyhez tartozik egy ora. Egyszeru, analog, bombabiztos cucc. Fenntartasi koltseg kb. nulla, nem pazarol papirt, nem fogyaszt aramot, viszont egyertelmuen jelzi, hogy mennyi parkolasi ido van meg vissza.

Mellesleg erdekes modon a fideszmaffianak nincsenek problemai a parkolotarsasagokkal, pedig az egyik legnagyobb lehuzos cegfajta. A parkolokat megkapjak szinte ingyen, raforditasi koltseg kozel nulla, cserebe meg kapnak egy garantalt vasarlokozonseget, akiknek nincs valasztasuk. Ez az igazi extraprofit.
Miert nem az onkormanyzatok uzemeltetik a parkolokat? Tul sok penz folyna be?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2016.12.19 22:34

@cito: Igazad van, sokan nem azért autókáznak mindenféle csotrogányokkal, mert ez a hobbyjuk, hanem azért, mert anélkül nem tudják megszervezni a napi életvitelüket: munkába menni, gyereket hozni-vinni, bevásárolni stb. Ők általában nem gazdag emberek. Sok helyen annyira rossz a közösségi közlekedés, hogy az autó egyszerűen nélkülözhetetlen.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html