Meghökkentő számok a fővárosi parkolásról

Csak a fővárosi önkormányzat 1,5 milliárd forintos bevételhez jutott a fővárosi parkolásüzemeltetésből, ám ez csak a jéghegy csúcsa, ugyanis a főváros a budapesti parkolóhelyek tizedét sem birtokolja, a nagy pénz a kerületeknél csapódik le. Nagy különbségek vannak a kerületek között abból a szempontból is, hogy mennyi költséget érvényesítenek a főváros felé.
Papp Zsolt, 2016. szeptember 14. szerda, 18:31

Bő négy éve a fővárosi önkormányzatot kitúrtak a parkolásüzemeltetők közül a kerületek, ám a bevételek továbbra is megilletik a fővárosi önkormányzatot. A főváros 2450 parkolóhellyel rendelkezik - ezekből 1,5 milliárd forintos bevétele keletkezett volna, ha kerületi önkormányzati beszedő cégek 557 millió forintnyi költséget el nem számoltak volna. Így sem panaszkodhat a főváros, hisz a 2450 parkolóhely után 972 millió forint folyt be hozzá - igaz áfástul.

Mindez csak a jéghegy csúcsa, hisz míg a főváros 2450 parkolóhellyel rendelkezik, addig nyolc kerület további 36 400 parkolóhelyzet üzemeltetett és ebben még nincsenek benne azon önkormányzatok, amelyeknek nincs üzleti kapcsolata a fővárossal. Így óvatos becslések szerint i mint évi több milliárd forintos haszonnal járhat fővárosi parkolásüzemeltetés - annak ellenére, hogy az elvileg forgalomszabályozási eszköz. A parkolási óradíjak 175 és 440 forint között szóródnak, bár egy helyen a margitszigeti parkolóban 525 forintot is kell fizetni a parkírozásért, ám sok esetben még a legdrágább övezetekben sem egyszerű parkolóhelyet találni.

A tavalyi parkolási bevétel adatokból - amit most publikált a fővárosi önkormányzat - több érdekes adat is kiderül. A legjövedelmezőbb a főváros számára a VI. kerület - ami nem meglepő, hisz a belvárosról van szó a legmagasabb díjakkal. Ugyanakkor míg VI. kerületben vagyis Terézvárosban egy parkolóhely a főváros számára 539 ezer forintos bevételt hoz, ugyanez a szomszédos V. kerületben már csak 458 ezer forintos bevételt termel - pedig ugyanúgy a belvárosról van szó. Erre csak egy magyarázat van: az V. kerület magasabb költségátalánnyal dolgozik, mint a leghatékonyabb Terézváros, ám éppen a V. kerületnél nem derülnek ki a költségek.

Az önkormányzati cégek átlagosan a bevételek 47 százalékát tartják vissza, ám a szórás nagy. A költségátalány 31 százalékos a VI. és a VII. kerületi társaságoknál, s ahogy egyre távolabb kerülünk a városcentrumtól egyre nőnek a költségek. A XIII. kerület 52 százalékos költséggel dolgozik, ám a Ferencvárosban már a bevételek 70 százalékát visszatartják.

A sorból kilóg a I. és III. kerület: mind a két városrészben tavaly év közben bővítették a parkolóövezeteket - így a telepítéssel járó kiadások miatt a költségek is az egekbe szöktek. A III. kerületben így a költségátalány száz százalék lett , vagyis az indulás évében nem is hozott hasznot a parkolási rendszer, ami nem meglepő, mert fajlagosan Óbudán a legkisebb az egy parkolóhelyre jutó bevétel. A I. kerület új parkolóhelyei sem muzsikáltak túl jól, hisz az egy parkolóra jutó 89 ezer forintos bevétel messze elmarad az átlagtól, miközben a parkolási díjak a a legmagasabb 440 forintra rúgnak.

A fővárosi önkormányzat parkolási bevételei 2015-ben
Parkolóhely
(darab)
Bevétel (millió forint)Költség (millió forint)Egy parkoló bevétele (Ft)Költségátalány (százalék)
I kerület - Budavári Kapu Kft. *1269113,056,84424650,3
III. kerületi önkormányzat*88417,517,50100,0
VI. kerület - Terézvárosi Nonprofit Zrt.549430,8134,853905631,3
VII, kerület önkormányzata15369,721,731420731,1
VIII. kerület - Józsefvárosi Gazdálkodási Központ589245,8140,917810257,3
IX.. kerület - Ferencvárosi Parkolási Kft.324116,681,210904769,7
XIII. kerületi önkormányzat835198,6104,411287152,6
V. kerület737337,6458026n.a
* II. félévi bevétel
Forrás: Fővárosi Önkormányzat

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

laci_52, 2016.09.15 22:21

A fizető parkolás az egyik legkegyetlenebb lehúzás: bekasszírozzák a pénzt, de cserébe nem nyújtanak semmit sem. Amikor a fényes nappal letört tükör helyét mutattam a parkolóőrnek, amikor a kocsimhoz értem, ezt mondta:"nem dolgunk őrizni az autókat és figyelni, mi történik velük. Kérem a parkolójegyét, lehet, hogy már egy negyedórája lejárt!"

Nem járt le, de ha igen, a letört tükör mellé még büntetést is kaptam volna!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

konrada, 2016.09.15 15:07

@Dakota Summer:
Miért ne emelhették volna annyival?
A városi parkoló az önkormányzat bevétele, és ha azt látja, hogy sokszoros túlkereslet van, úgy az emelést nem hagyja ki.
...mert arra volna fogadásom, hogy azóta sem tud egy random beteg úgy leparkolni, hogy válogathat az üres helyek között...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megfigyelt, 2016.09.15 12:42

@Dakota Summer: TE BAROM amit én szoktam írni az számokkal igazolt-igazolható, én nem tartozom közétek a HAZUDOZÓ SEGG NYALÓK közé.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Dakota Summer, 2016.09.15 09:01

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megfigyelt, 2016.09.15 08:53

Az egyik vidéki városban az SZTK- Körház előtti parkolási díj a 2010 évi óránként 120 ft-ról a rezsi csökkentés hatására óránkénti 360 ft-ra CSÖKKENT ,tisztán csak azért mert MAGYARORSZÁG JOBBAN TELJESÍT. !!
BÉKEMENETES BIRKÁK ébresztő !!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html