Meglepetés: zsugorodott a magyar üzlethálózat!

A harmadik negyedévében a hazai kiskereskedelmi üzlethálózatban - a korábbi, hasonló időszakokban tapasztalt lassú bővülési folyamattól eltérően - üzletszámcsökkenés következett be: az 5,7 ezer üzletnyitás és 6,5 ezer üzletbezárás hatásaként szeptember 30-án 780-nal kevesebb üzlet működött, mint az év közepén - közölte a KSH.
Kolozsi Pál, 2006. december 5. kedd, 09:00
Fotó:

A változás döntően a kisvállalkozásokat érintette, az üzlethálózat koncentrációja nőtt. Az üzletállomány 2006. III. negyedévi szűkülése országos méreteket öltött: szeptember végére megyénként átlagosan közel 40-nel csökkent az üzletek száma június végéhez viszonyítva, egyedül Tolna megyében nem történt üzletszám-mérséklődés.

A változások egyelőre nem érintették az üzletállomány fővárosi koncentrációjának 2006. június 30-án tapasztalt mértékét - szeptember végén változatlanul Budapesten összpontosult az országos üzlethálózat 20 százaléka, Közép-Magyarország aránya 30 százalék, a többi régió részesedése 10-15 százalék között alakult.

A harmadik negyedévében az üzlettípusok közül a legerőteljesebben az élelmiszer jellegű vegyes, az élelmiszer-szaküzletek, a ruházati, valamint az egyébiparcikk-üzletek száma csökkent. Az állományszűkülés következtében szeptember végére 297-tel csökkent az élelmiszer jellegű vegyes, 117-tel az élelmiszer-szaküzletek, 102-vel a ruházati, 238-cal az egyébiparcikk-üzletek száma. Bővülés csak az iparcikk jellegű vegyes (71), az illatszer- (28), valamint a gépjármű-, járműalkatrész-üzletek és gépjárműüzemanyag-töltő állomások (29) körében történt.

Az üzletszámcsökkenést alapvetően az együzletes egyéni vállakozások növekvő ütemű megszűnése idézte elő. Ebben a kategóriában 328-cal mérséklődött az az élelmiszer jellegű vegyes, 127-tel a ruházati és 212-vel az egyébiparcikk-üzletetet működtetők száma. Július-szeptemberben új egységekkel bővült a nagy alapterületű (új típusú) létesítmények száma Magyarországon: a bevásárlóközpontok közül Miskolcon nyílt meg a Family Center soron következő tagja, ahol helyet kapott egy hipermarket, az Interspar is. Az országos üzlethálózat alapterülete (11 ezer m2-rel) 17,6 ezer m2-re emelkedett, az egy üzletre jutó átlagos alapterület 106 m2 volt.

HOZZÁSZÓLÁSOK