Megszedte magát az állam az autósokon

Nagyot kaszált az állam a fizetős utakon 2016-ben, a legnagyobb mértékben az éves és a megyei matricák eladása nőtt. Ebben benne vannak a 2017-es elővásárlások is.
Szász Péter, 2017. január 2. hétfő, 07:08
Fotó: Napi.hu

Csak az autópálya e-matricából (fuvarozók nélkül) 63,3 milliárd forint bevétele származott az államnak, amely több mint 10 százalékos, 5,8 milliárdos növekedés az egy évvel korábbi 57,4 milliárd forinthoz képest. Az eladott matricák darabszáma 7,5 százalékkal emelkedett - tudta meg a Napi.hu Török Szabolcstól, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.(NÚSZ) szóvivőjétől.

Tavalyhoz képest az éves és a megyei matricák eladásai nőttek a legnagyobb mértékben, előbbi 18,1, utóbbi 15,6 százalékkal. Ennek az lehet az oka, hogy sokan rájöttek, nem éri meg a "kertek alatt" közlekedni, a heti (ami valójában 10 napos) és havi matricák ár-érték aránya sokkal rosszabb, mint a hosszabb időtartamúaké. Ezen felül az embereknek is több elkölthető pénzük van, nem beszélve az autóállomány növekedéséről. Éves matricát összesen 341,4 ezer autóra, buszra, lakóautóra, motorra és vontatmányra vettek, amely a teljes matricaeladások 2,7 százalékát tette ki, ugyanakkor a bevételnek 23,5 százalékát adta.

Mi a helyzet Veszprém megyében?

A megyei matricából majdnem 1,6 millió fogyott, ennek túlnyomó többsége, 916 ezer Pest megyében. Ezt követi Fejér 186 és Győr-Moson-Sopron 114 ezer eladott matricával. Érdekesség, hogy Veszprém megyére is elkelt majdnem 3200 darab, amelynek nagy része gyaníthatóan a rendszer nem ismeretéből fakad: a szabály ugyanis úgy szól, hogy a matricák érvényessége a szomszédos megye első lehajtójáig érvényes.

Veszprém megyében egyetlen autópályás csomópont van, méghozzá a 90-es számú balatonvilágosi le- és felhajtó. Ezt keleti irányból a Fejér megyei matricával, nyugat felől pedig somogyi jogosultsággal is el lehet érni. Így az átutazóknak is elég a két szomszédos megye matricája. A Veszprém megyei matrica akkor éri meg, ha valaki rendszeresen autózik a 80-as polgárdi lehajtó és a 98-as Siófok kelet lehajtó között. Ugyancsak lehet ráció a vásárlásban, ha valaki nyugati irányba autózik, de már Polgárdinál felhajtana a sztrádára, vagy kelet felé, de már a 98-as kilométertől szeretné használni a pályát. Utóbbi két esetben egyébként az 5 ezer forintot egy 8, illetve 10 kilométeres szakaszért fizeti ki.

Forrás: NÚSZ

Sok a külföldi

A havi matricákból 5,5, a hetiből 6,8 százalékkal fogyott több, sőt utóbbi adta a teljes bevétel 46,4 százalékát. A heti matricával kapcsolatban gyakran éri az a vád a kormányt, hogy a lehető legrövidebb jogosultság is túl hosszú időtartamú és ennek megfelelően drága. Egy D1 kategóriájú matricáért (a besorolásokat lásd alább) 3 ezer forintot kell fizetni. A heti jogosultság mégis messze a legnépszerűbb, amelynek a nagy arányú külföldi vásárlás az oka. A összes matrica 42,3 százalékát ugyanis külföldiek veszik, arányuk viszont a heti jogosultságok esetében - a D1 kivételével ahol fele-fele az arány - magasabb.

Elővétel

Az idei évtől a 2017-es megyei és éves matricák elővételben is megvásárolhatók, amelyből december 8. és 27. között majdnem 662 milliós bevétele volt az államnak. Ez is hozzájárult az idei számok felfutásához, bár ez nyilván hiányzik majd a jövő évi összevetésből. Eddig majdnem 40 ezer autós döntött úgy, hogy hamarabb megveszi a jogosultságot.

Míg a következő évi megyei és éves matricák elővételi lehetősége új dolog, arra korábban is volt mód, hogy az ember egyszerre több 30 napos jogosultságot vásároljon. Ennek akkor van jelentősége, ha valakinek nyár végétől van szüksége az autópályára, de az éves matrica már nem éri meg. Sokan ugyanakkor nem voltak tisztában ezzel a lehetőséggel és még a nyári hónapokban is éves matricát vettek, annak ellenére, hogy a haviakkal sokat spóroltak volna. Idén például D1 kategóriában júliusban 1100, augusztusban 570 éves matrica kelt el. Egy nyár végén vett éves matrica több mint 19 ezer forinttal drágább, mint az azonos időtartamra szóló 5 darab havi (január 31-ig).

Gyakori tévedések

A NÚSZ összeszedte, hogy melyek a leggyakoribb hibák, amelyek büntetést vonnak maguk után.

Sokan még mindig úgy tudják, hogy ha felhajtottak egy fizetős szakaszra, akkor elég utólag megvenni a jogosultságot. Ez tévedés. A jogszabály értelmében az e-matricát minden esetben előre, a díjköteles szakaszra való felhajtás előtt kell megváltani. Az akár néhány perccel később megváltott e-matrica jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget vonhat maga után.


Számos esetben jár büntetés a D1 és a D2 kategória eltévesztése miatt is. A legfeljebb 7 személy szállítására (vezetővel együtt) alkalmas személygépkocsi és annak vontatmánya maradt a D1 kategóriában (tehát a személyautóval vontatott utánfutóra nem kell külön e-matricát váltani). A D1 kategóriába nem tartozó valamennyi személygépkocsi (7 főnél több utas szállítására alkalmas járművek, vagy azok, amelyek megengedett össztömege meghaladja a 3,5 tonnát), valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és a lakóautók a D2 díjkategóriába kerültek. Kategóriatévesztés esetén a NÚSZ ügyfélszolgálati irodáiban személyes ügyintézéssel lehet eljárni a megfelelő díjkülönbözet megfizetése vagy visszaigénylése mellett, valamint a jogszabályban meghatározott 1470 forint átírási költség megtérítésével.

Rendszámtévesztésnél szintén van lehetőség javításra személyesen, a forgalmi engedély bemutatásával és karakterenként 1470 forint átírási költség megfizetésével.

Jó hír, rossz hír

Jó hír, hogy a matricák díjai 2017-ben sem változnak, rossz viszont, hogy az éves jogosultságok továbbra is naptári évhez kötődnek, érvényességük nem a vásárlás napjától indul. A Napi.hu nemrég annak kapcsán kérdezte meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy Szlovákia hamarosan áttér a vásárlástól datált érvényességre. A tárca válasza annyiban furcsa volt, hogy a másfél évtizedes szokásjogon túl a környező országok gyakorlatára hivatkoztak, konkrétan a cseh és az osztrák példára, nem említve Szlovákiát.

HOZZÁSZÓLÁSOK