A szerdai Napi Gazdaság cikke

A kiadási előirányzatok átlag 1 százalékkal magasabbak - ám ez a kötelező béremelések, az inflációs korrekció miatt van így, néhány kivételtől eltekintve a kiadások az idei szinten maradnak vagy épp csökkennek. Maradt viszont egy titkos fegyvere a kormánynak, amit be is vet: Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon nyomdokain járva Orbán Viktor költségvetése is az uniós források terhére tervezi pótolni a hiányzó bevételeket.

Míg idén a 2010-es költségvetési tervek szerint 645 milliárd forintnyi uniós forrás (plusz 188 milliárdos hazai önrész) elköltésével számoltak, addig a 2011-es büdzsé összesen 1418,3 milliárd forintot tervez így elkölteni, ami nyolcvanszázalékos növekedést takar. A nemzetgazdasági tárca szerint az idei lehívások alultervezettek - a támogatások lehívása akár 150-200 milliárd forinttal magasabb is lehet a tervezettnél -, vagyis a jövő évi számok csak első ránézésre túlzóak.

Ráadásul - teszik hozzá -, ha ezek a tervszámok teljesülnek, akkor is csak a 2013-ig tartó uniós költségvetési ciklusban lehívható pénzek fele érkezik meg Magyarországra. A jelentős többletet a kormány az új Széchenyi terven keresztül igyekszik elkölteni - gyakorlatilag nincs olyan operatív program, amelynek költségvetési támogatása ne emelkedne az ideihez képest.

Ennek fényében viszont nem meglepő, hogy a Fellegi Tamás vezette minisztérium sem úszik a pénzben. Kis túlzással élve a működési kiadásokon túl nincs nagy mozgástere a fejlesztési miniszternek: gyorsforgalmi utak építésére az idei 10,8 milliárd forint után 2011-ben 7,2 milliárd jut - a futó programok jelentős részét az uniós alapokból finanszírozzák.




Hasonló a helyzet az útpénztárral: az idei 42,5 milliárd forintról 40,5 milliárdra csökken jövőre. A beruházási célelőirányzat 15,3 milliárd forintos kerete fillérre megegyezik az ideivel, míg a turisztikai előirányzat 5,2 milliárd forint lesz, 300 millió forinttal rövidebb az ideinél. A tárca kezeli viszont a Volánok, a MÁV és a BKV támogatását is és itt jelentős a növekedés: az idei 153,9 milliárd forint után jövőre 208,1 milliárd jut a közösségi közlekedés támogatására. Igaz, a költségvetési tartalék terhére az idén a BKV 20 milliárd forintos támogatáshoz jutott, így az idei bázist ennyivel meg kell emelni, de a növekedés így is 19,6 százalékos. (E korrekció nélkül 35,9 százalék a növekmény.)

A költségvetés egyik nyertese az önálló költségvetési fejezetté avanzsáló Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), amely az APEH és a VPOP összeolvadásával jön létre. A NAV éves kiadása 135,2 milliárd forint lesz - hat százalékkal magasabb az idei előirányzatnál -, ezzel messze megelőzi a Miniszterelnökség vagy a Nemzetgazdasági Minisztérium költségvetését, nem beszélve a Külügyminisztériuméról.

Pedig a külügy büdzséje látványosan növekszik: az idei 60 milliárdról jövőre 85 milliárd forintra nő a kiadási főösszeg - ám a feladatok is szaporodnak. A 25 milliárdos többletből 8 milliárd forint a hírszerzés (Információs Hivatal) költségvetése - ezt májustól a külügy felügyeli -, további 8,5 milliárd forintot magyaráz uniós és nemzetközi szervezetek tagdíjainak előirányzata, amit az idei költségvetésben "elfelejtett" megtervezni a Bajnai-kormány. A fennmaradó rész pedig az uniós elnökségre megy - ennek a teljes 2011-es büdzséje 15,5 milliárd forint az idei 6,9 milliárd után.