A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

Tavaly is stabilan tartotta piacvezető pozícióját az RTL Klub. A csatorna 2012-es átlagos főműsoridős − azaz 19 és 23 óra közötti − közönségaránya a 18−49-es korcsoport körében 24,7 százalék volt, szemben a Tv2 17,8 százalékával, vagyis az éppen televíziót nézők ilyen arányban választották az egyik, illetve a másik televíziót − derül ki az AGB Nielsen Médiakutató Kft. adatiból. A harmadik földi sugárzású televízió, az M1 pedig átlagosan 6,3 százalékos közönségarányt ért el a főműsoridőben. (A teljes napot vizsgálva a 18−49-es korcsoportban is meggyőző az RTL Klub előnye, itt az átlagos közönségarány 17,5 százalék, szemben a Tv2 14,3 százalékával.)

Tavaly átlagosan ugyanolyan mértékben választották a kereskedelmi célcsoportba tartozók (vagyis a 18−49 éves korosztály) főműsoridőben az M1-et, mint a Cool csatornát, a Viasat3 közönségaránya pedig egy százalékponttal maradt el ezektől. Egy évvel korábban a Cool 4,9 százalékon volt, a Viasat3 pedig valamivel ez alatt, az elmúlt évben viszont a Cool jelentősebben növekedett, mint a Viasat3. Az RTL kábelportfóliójába tartozó Cool az említett hat százalékkal a csoport vezetője lett 2012-ben, amit 4,7 százalékkal a Film+ követett. A teljes nap során is hasonló arányok figyelhetők meg: a Cool 5,5, míg a Film+ 4,6 százalékos közönségarányt produkált, s ahogyan a főműsoridőben, a teljes napon a Prizma TV volt a harmadik az RTL kábelportfóliójába tartozó csatornák közül.

Az egyértelmű, hogy a megnyert estéket tekintve is az RTL Klub dominanciája volt mérvadó 2012-ben. A televíziók azonban különböző számítási metódust alkalmaznak, ezért eltérő végeredményre is szoktak jutni. A nyert esték tekintetében a képzeletbeli dobogó harmadik fokára az M1 került. A közszolgálati televízió az egész világot megmozgató, világméretű sportesemények közvetítésével − mint a futball-Eb és az olimpia − tudott főműsoridős estét nyerni.

A legnézettebb műsorok esetében is elsöprő győzelmet aratott az RTL Klub tavaly. A 18−49 éves célcsoport körében az elmúlt év százas toplistáján 91 helyet szereztek meg a piacvezető csatorna műsorszámai − tájékoztatott az RTL Klub. (E téren is eltérő módszertant használnak a televíziók, például vannak olyan tévék, amelyek csak egyszer szerepeltetik a top között a nyertes produkciót, míg mások minden alkalmat beszámítanak, így e tekintetben is különböző végeredményre juthatnak.)

Kép: Napi grafikonok

A két országos kereskedelmi csatorna tehetségkutatóinak versenyét az RTL Klub nyerte. A Csillag születik a 18−49-es korcsoportban 37,11 százalékos átlagos közönségarányt tudhatott magáénak, míg az átlagos nézőszáma ebben a korcsoportban meghaladt a 630 ezret. Ezzel szemben a Tv2 Megasztár című műsora ugyanebben a korcsoportban 28,03 százalékos átlagos közönségarányt ért el, és átlagosan több mint 435 ezren voltak kíváncsiak a produkcióra. Az RTL Klubon futó X-Faktor tavaly a 18−49-es korcsoportban 46,18 százalékos átlagos közönségarányt tudhatott magáénak, míg átlagos nézőszáma ugyanebben a korcsoportban több mint 873 ezer volt. Az elmúlt évben a Tv2 The Voice című tehetségkutatója a 18−49-es korcsoportban 30,87 százalékos átlagos közönségarányt produkált, míg ebben a korcsoportban az átlagos nézőszáma meghaladta az 552 ezret.