Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Miközben sok közüzemi vagy telekommunikációs szolgáltató azt díjazza, ha valaki az elektronikus számlázásra és fizetésre tér át, a magyarországi parkolási rendszer éppen ellenkező módon működik. Itt az aprópénzzel való rohangálás és a parkolóautomata-vadászat számít alapszolgáltatásnak és a mobilfizetés "kényelminek", amit sokak szerint 2016-ban nehéz innovatív jelzővel illetni.

Bár az automaták fenntartása és a készpénzkezelés extra költségekkel jár, mégis a mobilfizetést terheli a parkolási díjakhoz képest magas tranzakciós díj. Ez a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nél 50 forint, a három nagy mobilszolgáltatónál pedig 75-115 forint közötti összeget kell fizetni parkolásonként. Ez a pár száz forintos óránkénti parkolási díjakhoz viszonyítva magas összegnek számít.

Nem tudni, mi volt a díjszabás kialakításának célja az évek során. Talán azt gondolták, hogy az egymástól távolra kihelyezett, a papírpénzt még csak hírből sem ismerő automaták elég rémisztőek lesznek ahhoz, hogy az átlagfizetésekhez képest magas díjak mellett még a tranzakciós költségeket és - előfizetéstől függően - az sms-díjat is kifizessék az autósok.

Úgy tűnik azonban, mindez nem volt elég. A napokban érkezett ugyanis a hír, hogy a ferencvárosi önkormányzat kísérleti parkolási zónát alakít ki, ahol a parkolójegy-kiadó automatákat a Budapesten eddig előírt távolság kétszeresére helyezik el. Ennek ellensúlyozására, az autósoknak nem öt, hanem tíz percük lesz megvenni a jegyet, illetve a mobilparkolást segítő, zónakódokkal ellátott táblákat is kihelyeznek. A díjbeszedő automaták pedig billentyűzetet is kapnak, amellyel az autós a rendszámát is megadhatja, így könnyebben érvényteleníthetők a türelmi időn belül kapott büntetések. Az önkormányzat közleménye szerint a kísérleti zónát a főváros engedélyével alakították ki.

A Napi.hu megkérdezte a fővárosi önkormányzatot, hogy máshol is tervezik-e hasonló zónák kialakítását, illetve csökkentik-e a kényelmi díjakat. Eddig nem kaptunk választ.

Az automaták ritkítását nehéz másként értelmezni, mint az autósok rákényszerítését a drága mobilfizetésre. Ha pedig nem csökkennek a tranzakciós díjak, akkor felmerül a kérdés, mi lesz az infrastruktúrán megspórolt pénzzel, hiszen a parkolás alapvetően nem üzlet, hanem forgalomszervezési eszköz.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy a kísérleti zónát azon a József Attila lakótelepen alakították ki - az Ecseri út és a Pöttyös utca metrómegállók mellett - amelyet az autósok korábban ingyenes p+r parkolónak használtak. Parkolni persze most is lehet a lakótelepen időkorlát nélkül, óránként 175 forintért - ez 8-18 óra között 1750 forint naponta, plusz a tranzakciós díj. A borítókép forrása: Ferencváros Újság