"Merényletre" készül Budapest az autósok ellen?

A jelek szerint a főváros és a kerületek megelégelték, hogy a parkolóórákkal bíbelődjenek és inkább a kényelmi szolgáltatások felé terelnék az autósokat. Az utóbbi azonban extra díjakkal terhelt, elriasztva a fogyasztókat.
Szász Péter, 2016. október 5. szerda, 15:45

Miközben sok közüzemi vagy telekommunikációs szolgáltató azt díjazza, ha valaki az elektronikus számlázásra és fizetésre tér át, a magyarországi parkolási rendszer éppen ellenkező módon működik. Itt az aprópénzzel való rohangálás és a parkolóautomata-vadászat számít alapszolgáltatásnak és a mobilfizetés "kényelminek", amit sokak szerint 2016-ban nehéz innovatív jelzővel illetni.

Bár az automaták fenntartása és a készpénzkezelés extra költségekkel jár, mégis a mobilfizetést terheli a parkolási díjakhoz képest magas tranzakciós díj. Ez a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-nél 50 forint, a három nagy mobilszolgáltatónál pedig 75-115 forint közötti összeget kell fizetni parkolásonként. Ez a pár száz forintos óránkénti parkolási díjakhoz viszonyítva magas összegnek számít.

Nem tudni, mi volt a díjszabás kialakításának célja az évek során. Talán azt gondolták, hogy az egymástól távolra kihelyezett, a papírpénzt még csak hírből sem ismerő automaták elég rémisztőek lesznek ahhoz, hogy az átlagfizetésekhez képest magas díjak mellett még a tranzakciós költségeket és - előfizetéstől függően - az sms-díjat is kifizessék az autósok.

Úgy tűnik azonban, mindez nem volt elég. A napokban érkezett ugyanis a hír, hogy a ferencvárosi önkormányzat kísérleti parkolási zónát alakít ki, ahol a parkolójegy-kiadó automatákat a Budapesten eddig előírt távolság kétszeresére helyezik el. Ennek ellensúlyozására, az autósoknak nem öt, hanem tíz percük lesz megvenni a jegyet, illetve a mobilparkolást segítő, zónakódokkal ellátott táblákat is kihelyeznek. A díjbeszedő automaták pedig billentyűzetet is kapnak, amellyel az autós a rendszámát is megadhatja, így könnyebben érvényteleníthetők a türelmi időn belül kapott büntetések. Az önkormányzat közleménye szerint a kísérleti zónát a főváros engedélyével alakították ki.

A Napi.hu megkérdezte a fővárosi önkormányzatot, hogy máshol is tervezik-e hasonló zónák kialakítását, illetve csökkentik-e a kényelmi díjakat. Eddig nem kaptunk választ.

Az automaták ritkítását nehéz másként értelmezni, mint az autósok rákényszerítését a drága mobilfizetésre. Ha pedig nem csökkennek a tranzakciós díjak, akkor felmerül a kérdés, mi lesz az infrastruktúrán megspórolt pénzzel, hiszen a parkolás alapvetően nem üzlet, hanem forgalomszervezési eszköz.

Az pedig már csak hab a tortán, hogy a kísérleti zónát azon a József Attila lakótelepen alakították ki - az Ecseri út és a Pöttyös utca metrómegállók mellett - amelyet az autósok korábban ingyenes p+r parkolónak használtak. Parkolni persze most is lehet a lakótelepen időkorlát nélkül, óránként 175 forintért - ez 8-18 óra között 1750 forint naponta, plusz a tranzakciós díj. A borítókép forrása: Ferencváros Újság

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Hajnalka_vagyok, 2016.10.06 17:04

@BalintZ: asszem, benned egy Vida Ildiko veszett el :) tolmacsot kell kerjel, mert lathatoan nem beszeled a magyart :D

1. en a te elso beirasodra reagaltam es nem azokra a felvetesekre, amit az ujabb bejegyzesedben felvetsz;
2. nem en, hanem te kerted szamon a cikken, hogy nem az onkormanyzat otlete volt a fizetos ovezet, hanem a lakok kertek,
3. egy szoval se regaltam arra, hogy lesz-e vagy mashol is hasonlo rendszeru parkolasi dijfizetes,
4. szinten nem reagaltam a "Parkolni persze most is lehet a lakótelepen időkorlát nélkül ..." mondatra, tehat a nem-reakciobol eleg huszaros tett volt barmilyen kovetkeztetest is levonni a (nem letezo) allaspontomra,
5. szinten nem beszeltem a Jozsef Attila lakotelep foldrajzi kiterjedeserol, ellenben ideztem egy mondatot, amibol kitunik, hogy a cikk iroja sem az egesz lakotelepre gondolt.

Fuss neki mege egyszer a cikknek. Ha kell, kerj nyugodtan tolmacsot...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

BalintZ, 2016.10.06 14:16

@Hajnalka_vagyok: Ha ebből a címből: "Merényletre" készül Budapest az autósok ellen?" az ugrik be, hogy a ezt a "merényletet" a József Attila lakótelep lakói követik el, akkor minden csodálatom a tiéd. Továbbá ha "Az önkormányzat közleménye szerint a kísérleti zónát a főváros engedélyével alakították ki.
A Napi.hu megkérdezte a fővárosi önkormányzatot, hogy máshol is tervezik-e hasonló zónák kialakítását, illetve csökkentik-e a kényelmi díjakat. Eddig nem kaptunk választ." szövegrész nem azt sugallja, hogy ez bárhol előfordulhat a városban akkor igazán jóindulatú vagy. Szintén a jóindulatodat bizonyítja, hogy a "Parkolni persze most is lehet a lakótelepen időkorlát nélkül, óránként 175 forintért - ez 8-18 óra között 1750 forint naponta, plusz a tranzakciós díj." idézetből nem az egész József Attila lakótelepre gondolsz. Megjegyzem az Ecseri út Pöttyös utca által határolt lakótelepet hívják József Attila lakótelepnek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

HauserArnold, 2016.10.06 12:24

Fuss, fuss, fuss....ha nem vagy elég gyors, fizethetsz! Sokat!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Hajnalka_vagyok, 2016.10.06 10:58

@BalintZ: khm, egyik allitasoddal sincs ellentetben a cikk:
a) nem mondta, hogy az onkormanyzat sajat hasrautesbol talalta ki, az, hogy ok dontottek errol nem zarja ki a lakossagi kezdemenyezest,
b) sehol nem mondja, hogy az egesz Jozsef Attila fizetos lett, ellenben pont azt, hogy "a József Attila lakótelepen alakították ki - az Ecseri út és a Pöttyös utca metrómegállók mellett -" amibe pontosan jol belefer, hogy "két metró megálló közötti P+R parkoló továbbra is ingyenes"
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Hajnalka_vagyok, 2016.10.06 10:53

mindekozben Brusszelben alap, hogy van 15 perces ingyenjegy (igen, nem kell fizetni). Es az automatak is normalis tavolsagban vannak egymastol. A hanyatlo Nyugat...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html