Mérséklődött a magyar fogyasztók bizalma

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem közös komplex Fogyasztói Bizalom Indexe az idei harmadik negyedévben 10 százalékpontnyit csökkent - olvasható a Gfk elemzésében.
NAPI Online, 2007. október 11. csütörtök, 15:58
Fotó:

A háztartások jövő évi anyagi helyzetére és az ország elkövetkező egy éves pénzügyi helyzetére vonatkozó várakozások indexértéke romlott. Kevesebben számítanak a munkanélküliek arányának növekedésére és jelentősen többen valószínűsítik az árak emelkedését az előző negyedévhez képest.

A GfK Hungária és a Corvinus Egyetem által közösen mért komplex Fogyasztói Bizalom Index (FBI) 2007 szeptemberében több mint 10 pontot esett az előző negyedévhez és 147,4 pontot ért el.

A Vásárlási Hajlandóság Index (VHI) az előző negyedévhez képest csak kismértékű - 142,3-ról 136,8-ra - csökkenést mutatott. A Fogyasztói Várakozások Indexe (FVI) ennél nagyobb arányban romlott: a 2007. második negyedévben mért 173,1-ről most 156,9 pontra mérséklődött. A munkanélküliségre vonatkozó várakozások 2007 júniusához viszonyítva pozitívabban alakulnak ebben a negyedévben: 8 százalékkal csökkent azok aránya, akik a munkanélküliség növekedésére számítanak. Tízből kevéssel több mint négy ember számít az elkövetkező 12 hónap során emelkedő hitelkamatokra 2007 szeptemberében, míg tavaly decemberben ez az arány az 50 százalékot is meghaladta.

Jelentősen - 14 százalékponttal- nőtt azok aránya 2007 júniusához képest, akik növekvő árakra számítanak: ez a csoport most 92 százalékos arányt képvisel, megközelítve a 2006 júniusában mért 95 százalékos csúcsot. A megkérdezettek átlagosan 11,7 százalékos inflációval számolnak, az előző negyedévi 8,9 százalékhoz képest.

A lakáspiac folyamatos változásának megfelelően ingadozik azok aránya, akik úgy gondolják, hogy jelenleg lakást eladni, illetve vásárolni kedvezőbb. 2007 szeptemberében a lakáseladást alkalmasnak ítélők irányába billent a mérleg: fél év alatt 20-ról 24 százalékra nőtt a lakást eladni kívánók aránya, míg a kedvező feltételek miatt 48-ról 41 százalékra csökkent azon válaszadók hányada, akik szerint a jelen feltételek a vásárlásnak kedveznek.

HOZZÁSZÓLÁSOK