Jókora csontváz dőlt ki Budapest szekrényéből

A BKV egyik vezetőségi tagjának elszólásából kiderült, hogy a 3-as metró "felújított" vagonjai valójában újak, azaz a felújításra kötött szerződéssel megkerülték az újak beszerzését.
Komócsin Sándor, 2020. január 21. kedd, 08:19
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

A BKV Igazgató Tanácsának (IT) rendkívüli ülésén a vezetőség egyik tagja elszólta magát, amikor azt kérdezték tőle, hogy mi maradt meg a hármas metró vonalán korábban közlekedő, Oroszországba felújításra kiszállított metrókocsikból? Azt mondta, hogy kocsik közötti átjárók ajtaja - írja a Népszava. Úgy tűnik azonban, hogy azok sem teljesen eredetiek, mert - ahogy az egyik IT-tag felhívta rá a figyelmet - a régi ajtók kulccsal nyíltak, az újak pedig távirányítással.

Nincs itt semmi látnivaló!

A vezetőségi ülést eredetileg a Demokratikus Koalíció (DK) két delegáltjának kezdeményezésére a metrókocsik extrém rozsdásodása miatt hívták össze. A BKV vezetésének képviselői azt próbálták bizonygatni a testület tagjainak, hogy nincs ok az aggodalomra, csupán a prototípusként leszállított első három szerelvény rozsdásodik. A BKV-metrókocsik felújítási tenderét 2015-ben megnyerő orosz Metrowagonmash az első három kiszállított szerelvény szétszedése után arra jutott: azok annyira szétrohadtak, hogy nem érdemes a javítással bíbelődni és inkább új kocsiszekrényeket gyártanak. Azok nem fognak rozsdásodni.

Mitől új?

Az egyik tanácstag kérdésére, miszerint, ha a kocsiszekrény, a hajtás, a fékrendszer, a forgóváz, az "elektromos csatlás", vagyis minden lényeges elem új, akkor mi van ezekben a kocsikban a régiekből? Mitől felújítottak és nem újak? A BKV menedzsmentje először azt válaszolta: a járműveken található AVR vonatirányítási rendszer régi. Ez igaz, csakhogy a vonatirányítás rendszer fedélzeti egységeit a Népszava információi szerint ki se vitték, Budapesten szerelték le a kiszállítás előtt, majd fel a visszaérkezés után a kocsikra. Végül második nekifutásra a BKV illetékesei a kocsik közötti átjárók ajtaját említették régi elemként.

A kérdés jelentősége jogi, pénzügyi és talán büntetőügyi szempontból is nagy: ha a tendert új szerelvényekre írták volna ki, nem pedig felújításra, akkor a Metrowagonmash európai piacon korszerűtlennek számító járművei labdába sem rúghattak volna.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

mpapa, 2020.01.21 18:45

69milliárdért kaptunk olyan szerelvényeket amelyek messze vannak az Alstom szerelvények tudásától és műszaki paramétereitől mindezt 30évre. Miközben az Alstom szerelvények korábbi árával számolva 85milliárd lett volna a szerelvények ára vagy még kevesebb mert itt a nagyobb darabszámról van szó (mint akkor volt) és még így lehetett volna valamilyen mennyiségi kedvezmény.
Sőt ha új beszerzés lett volna tenderrel akkor lehetett volna EU-as forrást is kapni rá (felújításra nem jár EU-s pénz), így összeségében még olcsóbb lehetett volna. A felújított illetve most már kijelenthető új ruszki metroszerelvényekre pedig budapest hitelt vett fel ami további 15milliárdba kerül mire ki lesz fizetve. Ráadásul a tervezett klímabeszerelés is plusz pénzbe fog kerülni.
Az orosz szerelvények üzemeltetési költsége viszont magasabb mint az Alstom szerevények üzemeltetési költsége mert korszerűtlenebb.
Egyszóval ki lehet jelenteni, hogy a kezdetben olcsóbbnak tűnő felújítás összeségében nagyságrendileg többe került mintha teljesen új pl. Alstom metroszerelvényeket kaptunk volna ráadásul még klíma is lett volna benne alapáron.

Akkor ez most az orosz gyártó Metrowagonmash-on kivül kinek is volt jó. (Talán nem véletlenül zárták ki korában a felújításra jelentkező másik észt gyártócéget.) Utasoknak biztos nem (klíma hiánya), adófizetőknek biztosan nem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

sara.adam, 2020.01.21 14:51

Jó, jó, de mi van a rendszámmal? A metrókocsiknak is egyedi azonosítóik vannak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Nyugatos_szolasszabadsag, 2020.01.21 14:45

Tehát a népszava mindent bevet azért, hogy valami foltot talájon ott is, ahol valójában a magyarok jártak jól. Elegáns!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matura, 2020.01.21 14:35

@Juzek: ha a vajda agyalágyuktságaira sportmániáira a felülárazott elrabolt EU-s projrktekre, stadionokra, felesleges tankokra, o1g szállító szemékyes repülőgépekre és karmelita kolostorrra, stadionokra, stb "akkor van pénz+",
akkor a 3-s metro felujítására nem?, helyette élvezzük a többi metro szerelvényeivel unkompatibilis, senkinek nem eladható kocsikat alig kisebb árért, mint az ujak csakhogy ö2g nyaljon egyet.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

nemhiszem, 2020.01.21 12:29

@Juzek: csak hogy értsd mi a gond, a legtöbben akik fizették a közelébe se mennek a metrónak. De fáj nekik ha át vannak vágva.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html