A tavaly nyáron, főszezonban, 1300 belföldi, 1300 külföldi turista, valamint 30 szakember megkérdezésével végzett kutatások legfontosabb eredményeit szakmai és sajtótájékoztató keretében ismertették turisztikai szakemberek, önkormányzati vezetők, valamint a média képviselői számára.

A Balaton kiemelt szerepet játszik a magyar turizmusban: a KSH előzetes adatai szerint 2012-ben a kereskedelmi szálláshelyeken regisztrált belföldi vendégéjszakák 26,2 százalékát, a külföldi vendégéjszakák 15,3 százalékát regisztrálták a "magyar tenger" partján. Szintén az előzetes adatok szerint tavaly 2,7 millió belföldi és 1,7 millió külföldi vendégéjszakát töltöttek az üdülőrégió kereskedelmi szálláshelyein. A belföldi vendégéjszakák száma 1,3 százalékkal, a külföldieké 4,5 százalékkal nőtt az előző évi adatokhoz képest. A régió abban is élen jár, hogy a belföldi vendégéjszakák részesedése a külföldiekéhez képest 61 százalékos, ami az országos átlagnál jobban megközelíti az ideális arányokat.

Az üdülőrégió fontosságára tekintettel a MT mint a Balatoni Regionális Marketingigazgatóságot is működtető nemzeti turisztikai marketingszervezet, a Balatoni Regionális TDM Szövetséggel együttműködve végezte a széles körű, reprezentatív kutatást. A jövő Balaton-stratégiájának kialakításához fontos információkkal szolgáló kutatások egyebek közt megállapították, hogy a Balaton belföldi és külföldi vendégköre is változik, bővül, jelentős hányaduk visszatérő turistának számít. A nyaralások során az üdülőrégióról alkotott kép a válaszadók több mint egyharmadánál pozitívan változott, többségük pedig azt kapta, amit várt. A balatoni utazással a megkérdezettek több mint 90 százaléka elégedett volt. A régión belül különbségek mutatkoznak mind az elvárások, mind a nyújtott teljesítmény tekintetében. A leginkább hiányolt szolgáltatások között említhetőek az északi parton a szabadstrandok, a tó körül az ingyenes és kulturált illemhelyek, a bankautomaták.

A megkérdezett szakértők szerint az üdülőrégió megítélése belföldön jó, a külföldiek körében ugyanakkor csökkent a népszerűsége az elmúlt években. Ennek okát egyebek mellett abban látják, hogy a fejlesztések nem tartottak lépést az igények növekedésével, a déli szomszédos országok (tengerpartjai) iránti kereslet megélénkült, és nem elég intenzív a Balatont külföldön népszerűsítő marketingtevékenység.