Mi lehet a megoldás a természettudományos tanárhiányra?

A politikusi pályánál magasabb presztízsű a tanári hivatás, felelősségteljes és társadalmilag hasznos munkakör, de ehhez képest jelentősen alulfizetett - ezt gondolják a pályaválasztás előtt álló fiatalok, és ez lehet az egyik oka annak, hogy nem jelentkeznek természettudományos tanárszakokra - derült ki egy friss kutatásból.
Domokos László, 2012. december 14. péntek, 16:06
Fotó: Napi.hu

A Magyar Biológiatanárok Országos Egyesülete, a Kutató Tanárok Országos Szövetsége és a Kutató Diákok Országos Szövetsége egy éve közösen keresi a megoldást a természettudományok oktatásának egyes problémáira Magyarországon. Nehézségekbe ütközik ugyanis a természettudományos tanári pálya vonzóvá tétele, nem megoldott a tanárok szakmai továbbképzése, és alábbhagyott a diákok korábban általánosnak nevezhető érdeklődése is a természettudományok iránt. Egy friss elemzés alapján kidolgoztak egy lehetséges stratégiát arra, hogyan lehetne növelni a természettudományos tantárgyat oktató tanárok számát Magyarországon.

A természettudományos tanárszakokra jelentkezők aránya drámaian csökkent az utolsó tíz évben. Voltak olyan évfolyamok, ahol az országban összesen 5 alatti volt a kémia, fizika vagy biológia tanárszakon végzők száma. Mindez már rövid távon is azt jelenti, hogy az ilyen szakos tanárok keresletét nem fedezte a munkaerőpiacon megjelenő kínálat. A természettudományos tanárszakokra jelentkezők alacsony számának egyik oka a bolognai rendszer bevezetése a tanárképzésben. Javulást eredményezhet a 2013/14-es tanévtől bevezetésre kerülő új típusú tanárképzés egységes, egylépcsős rendszere. Egyrészt a tanárképzés a 2013-ban kezdődő tanévtől kezdve újra egységes képzésként jelenik meg, másrészt a tanárképzés azok közé a szakok közé tartozik, amelyekre jelentős számban lehet teljesen állami finanszírozású képzésekre jelentkezni.

A projekt során készített tanárinterjúk azt támasztják alá, hogy nem egészen jól működik a frissen munkába állt tanárok pályára állítása. A régebb óta tanító tanárok fő gondja pedig a túlterheltség. A frissen diplomát szerzett, kezdő tanárok jelentős része pedig sem szakmailag, sem pedig pedagógiai módszerek tekintetében nem teljesen felkészült.

Arról is megkérdezték a diákokat, hogy véleményük szerint miért választják kevesen a tanári hivatást ezekben a tantárgyakban. A válaszok között kiemelt jelentősége volt annak a véleménynek, hogy a természettudományt tanító tanároknak rendkívül sok munkát kell végezniük szakmájuk társadalmi megbecsültségéhez képest. Az is kitűnik a válaszokból, hogy a diákok szerint e tantárgyak (fizika, kémia, biológia) jóval kevésbé kedveltek a diákok között más tantárgyakhoz képest. A diákok szerint ugyanakkor a tanári hivatás felelősségteljes és egyúttal társadalmilag hasznos munkakör, de ehhez képest jelentősen alulfizetett is.

A diákoknak 17 szakmát rangsorolniuk is kellett társadalmi presztízsük alapján. Eszerint a három legelismertebb hivatás az orvos, a mérnök és a jogász szakma. A legkisebb presztízzsel a szolgáltatói munka mellett a politikusok tevékenysége rendelkezik. A tanári hivatás e rangsorban a középmezőnyhöz tartozik, ugyanakkor a diákok szerint a nyelvtanárok, megelőzik némileg a fizika, kémia és biológiatanárokat e rangsorban.

Az elemzés szerint megfelelő marketingstratégiának elsősorban a diákok számára hiteles környezetből: a szülőktől, az iskolából és a kortársaktól kell érkeznie. A kidolgozott marketingstratégia lényeges eleme, hogy a diákokhoz nem klasszikus marketingeszközökkel, hanem jóval inkább megfelelő pr stratégiával kell eljuttatni azt az üzenetet, hogy a természettudományos tanári hivatás társadalmilag rendkívül hasznos és alapvetően megbecsült tevékenység.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

aleva, 2012.12.15 16:51

@kekmadar: Pont arra céloztam, hogy a megbecsülés legalább olyan fontos mint a pénz. Persze a kettő együtt kell hogy meglegyen. Amíg ez nem lesz meg, addig nem várható változás az érdeklődésben. De a jelen helyzetben a pénz lehet felértékelődött. Nem irigylem a mostani tanárokat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kekmadar, 2012.12.15 15:34

@aleva: A feleségem 50 évesen jelentkezett egyetemre. Ugyan van több szintű angol nyelvvizsgája, már tanítja több iskolában 10 éve, de nem volt tanári diplomája angolból. Most 2 diplomával 51 évesen megkeresi a magyar átlagbért. Miért menne tanárnak a fiatal. Kezdőként 110.000 bruttó fizetésért. Nem lenézve a munkájukat csak összehasonlításként, a kukásautón a szemetesek 130-140.000 nettót keresnek, azért a felelősségük a jövő nemzedékével szemben mégis csak más.
Egyébként laci_52-nek igaza van én ugyan nem csinálom de látom. Klubdélután, pénteken 4-től 9-ig, szavalóverseny, tanulmányi verseny, a gyerekek lelkének az ápolása, mert válnak a szülei, vagy egyik veri a másikat ha berúgnak. Persze a Pedagógusok között is van olyan aki nem odavaló, mint az asztalosok között is van jobb és rosszabb, csak a pedagógusokra igaz az osztrák üzletekben régebben kint volt felirat Magyar ne lopj! Az általánosítás nagy úr.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

aleva, 2012.12.15 14:33

Akiket büntetlenül meg lehetett ütni, le lehetett köpni ott milyen presztizsről beszélgetünk?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2012.12.15 13:52

Egyszerű a megoldás: normális megélhetést biztosító bérek, jobb munkakörülmények, például max. 20 tanóra hetenként.

Aki tanított valaha, az tudja, hogy 20 letanított óra mellett az egyéb kötelezettségei miatt dolgozik minimum 40 órát hetente. Ezenkívül a tanítás fárasztó és sok stresszel együtt járó munka, nem hiába nevezték valaha a pedagógusokat a nemzet napszámosainak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

USE, 2012.12.15 08:07

Erre van igény és tehetség.
Ezt hozta el magyarbálint...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html