A keddi Napi Gazdaság cikke

Orbán kijelentését követően azonban viszonylag gyorsan, pár nap alatt visszakozott a kormány a közszféra esetében, noha Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter is arról beszélt, hogy még az idén 52 milliárd forintot kellene az államnak ezen intézkedés révén megtakarítania az állami vállalatoknál. Azt azonban kijelentette, hogy elbocsátások nem lesznek (Napi Gazdaság, 2010. június 14.).

Az azóta eltelt időben a szakszervezetek szerint még semmi érdemi választ nem lehetett kihúzni a felelős tisztviselőkből, egyes szakterületekért felelős államtitkárokból azzal kapcsolatban, hogy ez mit jelentene például a MÁV-csoport cégeinél vagy akár a Volán-társaságoknál. Egyelőre az is vitatott, hogy mely cégekre vonatkozik majd egyáltalán. Az intézkedést azonban nem vonta vissza a kormány.

Az elnök-vezérigazgató ígérete szerint a MÁV-ra nem érvényes - mondta a Napi Gazdaságnak Gaskó István, a Liga elnöke. Szerinte ez egyelőre értelmezési kérdés a jogalkotó és a jogalkalmazó között.

Borsik János, az Autonóm Szakszervezeti Szövetség elnöke szerint ehhez a tulajdonos, vagyis az állam döntése kell, az elnök-vezérigazgató döntése sajnos nem elég. Tudomása szerint egyelőre nincsenek konkrét előkészületek sem a MÁV, sem a Volán esetében a bértömeg-gazdálkodás bevezetésére, azonban szerinte a veszély még nem múlt el.

Bár persze előfordulhat az is, hogy a kormány hagyja elülni az ötletet. Ám ha mégis bevezetnék, félő, hogy csak létszámcsökkentéssel lehetne kigazdálkodni a 15 százalékos csökkentést, mivel ez túl nagy összeg ahhoz, hogy csak a vezetői fizetések, illetve a prémiumok csökkentésével legyen megoldható. A vezetői fizetéseket egyébként már a nyáron az előírt 2 millió forintos határ alá mérsékelték a vállalatcsoportnál - mondta Borsik.

Ezen cégeknél egyébként az Országos Érdekegyeztető Tanácsban az országos bérajánlásról szóló megállapodás megszületése után szokott megkezdődni az egyeztetés a következő évi keresetekről. Annyi bizonyos, hogy az érdekképviseletek többsége nem szeretne a tavalyihoz hasonló, vagyis az adórendszer alakulásához igazított keresetemelést 2011-ben. A MÁV-nál mindenesetre nehezíti majd a bértárgyalásokat, hogy decemberben lejár az a megállapodás, amit a legutóbbi, sztrájkokkal tarkított egyeztetéseken sikerült kiharcolniuk a vasutasoknak.