Az idén jelentősen megváltozott a béren kívüli és egyéb juttatások szabályozása, ami új szereplők piacra lépését is maga után vonta. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a régiek ne maradtak volna meg, illetve ne lenne továbbra is létjogosultságuk. Az új szabályok révén a juttatásokat összetettebb formában lehet motivációs célokra használni. Emellett az egyes juttatások értékbeli korlátozásán túl a teljes, kedvezményes adózás mellett juttatható keret is korláthoz lett kötve. Összességében a munkaadók jelentős adminisztrációval kell megbirkózzanak.

Összetett feladatot jelent

Ebben nyújthatnak segítséget a cafeteria tanácsadó programok, mint a Sodexo Motiválasztó. Az átfogó szolgáltatás révén növelhető a dolgozói motiváció, és legalább 30 százalékkal csökkenthető a munkáltatók cafeteria rendszerrel kapcsolatos adminisztrációja. Hiába nyújt egy cég akár évek óta juttatást dolgozóinak, az új szabályozási környezetet ad plusz feladatokat. Az idén még fontosabb lehet a rendszer, ha a munkáltatók szeretnének releváns és az élethelyzetüknek megfelelő támogatási formával hozzájárulni az alacsony keresetűek nettó juttatásához.

A cafeteria rendszerek kialakításának és üzemeltetésének három fő lépése van: első a bevezetés, illetve a rendszer év eleji elindítása, majd azt követi a dolgozók nyilatkoztatása, és annak adminisztrációja, végül harmadik lépésben az így kialakított rendszer folyamatos működtetése, karbantartása, juttatások biztosítása. Mindezt egyszerre képes kezelni a Sodexo Motiválasztó, mely az ügyféligényeknek megfelelően három szolgáltatási csomagban vehető igénybe. A legegyszerűbb verzió egyfajta mankót ad, a legösszetettebb pedig szinte minden feladatot képes elvégezni.

Tájékoztatni is kell

A cafeteria stratégia kidolgozásakor néhány vállalat abba a hibába esik, hogy a stratégiában nem tervezi meg a dolgozók folyamatos tájékoztatását. Ez azért nagy hiba, mert a nem megfelelő tájékoztatás akár az egész cafeteria bevezetését és működtetését is kudarcra ítélheti. A cafeteria elemek felhasználhatóságáról is fontos megfelelő tájékoztatást adni, hogy a dolgozók magabiztosan tudják majd a gyakorlatban is kihasználni a rendszer előnyeit. Főleg most, amikor a szabályozás annyira friss.

Ha azt szeretné egy vállalat, hogy a cafeteria tényleg motiválja a munkavállalóit, még a dolgozói nyilatkoztatás előtt át kell gondolnia, hogy a tájékoztatás mely módjai illenek a vállalat kultúrájához, a cég létszámához.