Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
Magyarországon a háztartások által megvásárolt a tej ára tavaly szeptemberhez képest 13,8 százalékkal drágult, ami egyrészt a fogyasztás csökkenéséhez, másrészt a szegmensek átstrukturálódásához vezetett A jelentős tejáremelkedés hátterében leginkább a világszerte tapasztalható tejhiány áll, melyet az ázsiai térség - leginkább Kína - megnövekedett igényei generálnak. A megnövekedett kereslet eredményeképpen a tejtermelők kedvezőbb áron tudják exportálni a tejet, ami összességében a belföldi piacon is dráguláshoz vezet. Magyarországon a megszorító intézkedések első lépésében már 2006 szeptemberétől fokozatosan növekvő infláció a tej árát sem hagyta érintetlenül. Ez év elején ezt a hatást több tényező is tovább erősítette. E tényezők közé sorolhatók egyrészt a magyar mezőgazdaságot sújtó kedvezőtlen időjárási körülmények, másrészt a már említett és hazánkba is begyűrűző nemzetközi tejhiány. Mindezek következtében a magyarországi háztartások tejfogyasztása összességében visszaesett. A vásárlások visszafogását jól mutatja, hogy a hazai fogyasztók által megvásárolt tejmennyiség idén szeptemberben 8,3 százalékkal csökkent a tavalyi mennyiséghez képest. A mind drágábbá váló tartós UHT tej helyett egyre nagyobb mennyiségben az olcsóbb friss tejet választják. 2007 szeptemberében a korábban a kimért tejek után legkedvezőbb árú UHT tej literenkénti átlagára 174 forintra emelkedett és ezzel meghaladta a friss kartonos tej árát. Németországban a tej fogyasztói átlagára szeptemberben tavaszhoz képest mintegy 30 százalékkal ugrott meg, amire a fogyasztók azonnal a tejfogyasztás visszafogásával válaszoltak. - mutatják a GfK Hungária ConsumerScan eredményei. A szeptember közepén a Németországon végigsöprő tejár-emelkedési hullám néhány hónapon belül már a második volt. A hónap végén a friss tejért átlagosan 74 centet (187 forintot), a tartós tejért pedig 68 centet (172 forintot) fizettek, ami az év elejéhez képest 28, illetve 31 százalékos emelkedést jelent. Az idei első, júliusi tejár-emelkedési hullám még nem járt a fogyasztásra nézve negatív következményekkel. A német fogyasztók azóta a más élelmiszerkategóriák - így kenyér, édességek és sör - drágulása kapcsán a témára egyre érzékenyebbé váltak. Az augusztusra kilátásba helyezett újabb tejár-emelésre a fogyasztók egy héten belül óriási - különösen tartós tejből - felvásárlással válaszoltak. Így ebben a periódusban a 2006 azonos időszakában mért forgalmi adatokkal összehasonlítva a vásárolt tejmennyiség 59 százalékkal nőtt. A nagy felvásárlási hullámot követő augusztus négy hetében viszont a vásárolt mennyiség újra körülbelül 5,8 százalékkal csökkent.