Mikor válthatunk egészségpénztárat?

A szaktárca tegnap benyújtotta az országgyűlésnek az egészségbiztosítás reformjáról szóló törvényjavaslatot. Az október 16-án nyilvánosságra hozott több mint százoldalas dokumentum kapcsán azóta több egyeztetés is volt, amelyek eredményeként néhány változtatást eszközöltek a tegnapra véglegesített anyagban.
NAPI Online, 2007. október 31. szerda, 07:56

A NAPI Gazdaság cikke

Mint arról korábban beszámoltunk, a szaktárca közlése szerint a Magyar Kórházszövetség javaslatára megszüntetik az intézményi volumenkorlátot, a Magyar Gyógyszerész Kamara kezdeményezésére pedig törvényben tiltják, hogy a pénztárak tulajdonrészt vásárolhassanak patikákban. Ezek mellett néhány jelentős módosítás is felfedezhető az immár végleges javaslatban.
Az egyik legmarkánsabb változtatás eredményeként az eredeti tervekkel ellentétben évente nem csak egyszer, hanem kétszer lehet átlépni egyik pénztárból a másikba. A két időponttól függetlenül lakhelyváltoztatáskor is mód lesz a váltásra. A pénztárak működési költségeinek meghatározásában is szigorított a szaktárca, így a korábbi elképzelésekben szereplő 4 helyett a fejkvótabevétel 3,5 százalékában határozták meg a működési költség maximumát.

A parlamentnek tegnap beterjesztett javaslatban pótolták a hiányt, és részletesen kidolgozták a jogutód nélküli megszűnés esetére alkalmazható, úgymond állományátruházási szabályokat. Pontosították a díjtételbizottság szerepét is, eszerint a grémium csak javaslattevő szervként működik, de a szakminiszter - a pénzügyi tárca vezetőjével egyeztetve - rendeletalkotáskor köteles lesz figyelembe venni a bizottság határozatát. A biztosítási csomag és a vizitdíjra vonatkozó szabályok - tájékoztatták lapunkat az Egészségügyi Minisztériumban - kikerültek a törvényből, azok ugyanis az egészségbiztosításról szóló törvényben maradnak, így felesleges többes szerepeltetésük.

A minisztérium korábbi ígéreteivel ellentétben a parlamentnek beterjesztett törvénytervezet mellé nem csatoltak hatástanulmányt. A szaktárcánál azt mondják: az anyagot még nem sikerült végleges formába önteni, mert számos változást kellett átvezetni. Közben lapunk birtokába került egy munkaanyag, amely - bár oldalanként feltüntetik, hogy a kormány és a minisztérium álláspontját nem tükrözi - több szakértő szerint is azonos a később publikálandó hatástanulmánnyal. Ez a 260 oldalas dokumentum nem tartalmaz hatásvizsgálatokon alapuló prognózisokat, de a költség-haszon elemzés is hiányzik belőle, és azt sem tudni, hogy az átalakítás eredményeként milyen minőségjavulás várható az ellátásban.

A Kincses Gyula egészségügyi államtitkár által korábban vezetett Egészségügyi Stratégiai Kutató Intézet (ESKI) által jegyzett tanulmányban egyebek mellett kiemelik: "a verseny érdekében át kell alakítani az egészségügyi szolgáltatók foglalkoztatási szabályait annak érdekében, hogy azok a közalkalmazotti kötöttségektől mentesen működhessenek". Az elvárások között említik, hogy meg kell határozni azokat a teljesítmény- és minőségmutatókat, amelyek megteremtik az átláthatóságot és az igénybevevők informálásán keresztül erősítik a versenyt a szolgáltatók között. "Ha a hatékonyságemelkedés nem kényszeríthető ki, akkor a mai fenntarthatatlan állapottal kell szembenézni: vagy a kiadásokat kell folyamatosan emelni vagy a szolgáltatások színvonal-csökkenésével kell számolni" - tartalmazza a dokumentum.

A háttértanulmányban ismételten felvetik annak a lehetőségét, hogy a pénztárak a biztosítottakért folytatott verseny keretében kínálhatnak egyes többletszolgáltatásokat, mint például a vizitdíj összegének átvállalása vagy a finanszírozási protokollok elkészítése keretében az elvártnál magasabb szintű szolgáltatást nyújthatnak.

HOZZÁSZÓLÁSOK