Milliókat kaphat autóra - kormányzati pénzosztás jöhet

Az áfamentesség vagy áfacsökkentés nem kivitelezhető a villanyautóknál, de a szaktárca dolgozik a támogatási rendszeren. A Buksza úgy tudja, 10-12 millió forintig 2-3 millió forintos támogatást kaphatnak a tisztán elektromos autók - de csak azok.
Csernátony Csaba, 2016. augusztus 4. csütörtök, 07:08
Fotó: Reuters

Már csaknem két éve "lóg a levegőben" a magyar kormánynak, az elektromos autók elterjedését célzó lépése közül a legjelentősebb: amely milliós nagyságrendű támogatást biztosítana a járművek megvásárlásához.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter még 2014. októberében azt mondta: a kormány a különféle hibrid, illetve elektromos autók megkülönböztetésére zöld alapszínű rendszámot szeretne bevezetni, valamint nulla százalékos áfakulcsot alkalmazna ezekhez. A zöld rendszám azóta "megjött", de a milliós támogatással még adós a kormányzat.

Áfamentesség kilőve

A tervezett áfamentesség azonban szóba sem jöhet az uniós szabályok miatt - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium lapunk érdeklődésére. A tárca szerint ugyanis az áfacsökkentést vagy az áfamentesség bevezetését az európai jogszabályok nem teszik lehetővé. A közös hozzáadottértékadó-rendszerről (magyarul áfarendszerről) szóló irányelv (2006/112/EK irányelv) ugyanis nem ad lehetőséget arra, hogy járművekre kedvezményes adómértéket vagy mentességet vezessen be a tagállam. Az áfamentességről tehát nem lehet szó, de helyette lehetséges más típusú támogatás.

Mi lesz helyette?

Több, az elektromosautó-programot ismerő - többek között kormányzati - forrásokból úgy értesültünk, hogy 2-3 millió forint közötti támogatást ad majd az állam, maximum 10-12 millió forintos értékhatárig. A végleges anyag még nem készült el.

Újabb kérdésünkre az NGM most annyit közölt: "A kormány tervei között változatlanul szerepel a tisztán elektromos üzemű gépjárművek elterjedését ösztönző vásárlási támogatás bevezetése, amelyet az európai jogszabályokkal összeegyeztethető formában kíván megvalósítani. Ennek érdekében, a nemzetközi tapasztalatok beintegrálása (sic!) után, a pályázat lebonyolításához szükséges informatikai hátteret alakítunk ki." Szintén kiderül a szaktárca válaszából, hogy "a tisztán elektromos üzemű gépjárművek elterjedését ösztönző támogatás bevezetésére a pénzügyi fedezet rendelkezésre áll". A támogatás mértékét egy, a nemzetközi tapasztalatokat magába foglaló és a hazai viszonyokat is figyelembe vevő  szempontrendszer alapján fogják meghatározni, a támogatás mértékéről azonban még nincs döntés.


Ha az általunk megismert forgatókönyv lép életbe, akkor a gyakorlatban az elektromosautó-vásárlás a következőképpen nézhet ki: a kiválasztott autónak az állami támogatással csökkentett árát a vevő kifizeti a kereskedőnek, aki a fennmaradó részt az államtól közvetlenül kapja majd meg.

Csak a tisztán elektromos maradnak a képben?

A tárca válaszából tehát nem derül ki a támogatás mértéke, csak az, hogy a fedezet megvan. Lényeges azonban az a megfogalmazás, amely szerint a "tisztán elektromos üzemű gépjárművek" kaphatnak támogatást.

Ez ugyanis azt jelentené, hogy az úgynevezett plug-in hybrid és hatótávnövelt elektromos autókra nem jár majd támogatás - pedig utóbbiakra már jár a zöld rendszám. A zöld rendszámos autók pedig több kedvezményt élveznek, többek között ingyenesen lehet velük parkolni, nem kell utánuk gépjárműadót fizetni. Az plug-in hybrid és hatótávnövelt autók ugyan tölthetőek áramkútról vagy a konnektorból, de emellett van bennük egy másik motor is, amely áramot termel vagy képes az autót is mozgatni.

Húsz-negyven millió forintos álvillanyautók

Jelenleg tehát a tisztán elektromosok mellett olyan más autók is kaphatnak zöld rendszámot, pedig vannak köztük olyanok, amelyek szén-dioxid-kibocsátásukat tekintve nehezen mondhatóak környezetbarátnak.

A 444.hu mutatta be egy korábbi cikkében a problémát: egy 443 lóerős V8-as Mercedes S500-as kaphat zöld rendszámot, pedig villanyhajtással mindössze 33 kilométer megtételére képes. Emellett a cikk több olyan, szintén zöldrendszám-jogosult autót felsorol, amelyek listaára 20-40 millió forint, márpedig, aki ennyit tud áldozni autóra, annak nem biztos, hogy égetően szüksége van az állami támogatásra. Igaz, a jelenleg 8-13 millió forinba kerülő, tisztán elektromos autók is egyelőre messze vannak az átlagemberektől.

Töltők kellenek

A kormányzati terv tehát a villanyautózás népszerűsítése, ám az áttörésnek vagy inkább a fejlődés elindulásának csak az egyik fele a milliós állami támogatás nyújtása a villanyautók vásárlásához. Ettől ugyanis még nem lesz több töltő az országban, márpedig rendes töltőhálózat nélkül nem elérhető a kormányzati cél.

A töltőhálózat kiépítéséhez az önkormányzatok kaphatnak támogatást a jövőben, az erről szóló tender várhatóan a következő hónapokban jelenik meg.

Az pedig szintén kérdés, ha lesz is 2-3 milliós támogatás az mennyire dobja majd meg az egyébként drága, jelenleg 8 milliótól induló villanyautók forgalmát. Erről majd egy másik cikkben lesz szó.

Ha tetszett a cikk, a Bukszát szeretheti a Facebookon is.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

rigolya, 2016.08.04 11:30

@matyi2010: Magyarország olyan kis piac, hogy az itteni támogatások nehezen finanszíroznak bármilyen fejlesztést az elektromos autók esetében!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

matyi2010, 2016.08.04 07:28

Erre a cikkre is jellemző (meg persze a hivatkozott 444.hu-ra is), hogy képtelen szabadulni rögeszme szerű sablonjaitól.
A világ szerintük kocka: csak egyféle támogatás kell, hogy legyen és az csak az általuk kiválasztott rétegnek jár.
Ez a sablonos, szektás gondolkodásmód vezet a "baloldal" és a "liberálisok" eljelentéktelenedéséhez, marginalizálódásához, nevetségessé válásához.
Igenis szükség lenne a plug in hibridek támogatására is.
A támogatás (igazából az adók csökkentése) ahhoz kell, hogy legyen elegendő vásárló aki finanszírozza a műszaki fejlesztéseket. Ez legyen a cél, a többi vitatható társadalmi cél most nem lényeges.
Egy Audi plug in Q7 vagy Volvo XC 90 T8 a dízel vagy tisztán benzines változattal szemben legyen reális alternatíva.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html