Mit csinált az Aldi, a Lidl, a Tesco és a többiek? - Mutatjuk a rangsort, meglepetésekkel

Valamennyi boltlánc növelte tavaly az árbevételét, de a növekedés mértéke nagyon eltérő. A Tesco továbbra is a legnagyobb, ám a Lidl megelőzte az Auchant, az Aldinál és a Rossmannál robbant a bevétel - sok érdekesség a Trademagazin friss toplistája alapján.
Napi.hu, 2016. június 28. kedd, 13:26
Fotó: Napi.hu

A legnagyobb magyarországi boltláncok közül továbbra is a Tesco számít a legnagyobbnak az árbevétel alapján. A brit kézben lévő - 208 bolttal rendelkező - üzletlánc a múlt évet 748,2 milliárd forintos bruttó árbevétellel zárta, ez 4,5 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest - derül ki a Trademagazin összeállításából, amely a tizenegy legnagyobb magyarországi hálózattal rendelkező boltláncot (Aldi, Auchan, CBA, Coop, dm, Lidl, Penny Market, Reál, Rossmann, Spar, Tesco) rangsorolja a bruttó árbevétel alapján.

Elképesztő bevétel

A legjelentősebb boltláncok összesen tavaly 3989 milliárd - ha úgy tetszik 3,9 billió forintos - bruttó árbevételt értek el. Ez a 2014-ben elkönyvelt 3738 milliárd forintos forgalomhoz képest több mint 4 százalékos növekedést jelent.

A 3989 milliárd forintos összesített forgalom a tizenegy érintett lánc több mint 11 418 ezer üzletében landolt. A boltok száma egyébként valamivel csökkent, egy évvel korábbihoz képest 85 egységgel. A Spar, az Aldi, a Lidl és a Penny 1-37 bolttal növelte a hálózatát. A CBA-nál az üzletek száma 22-vel, a Coopnál 110-zel csökkent, a Tesco esetében pedig egy üzlettel lett kisebb a hálózat. A többieknél nem történt változás.

Lássuk a rangsort!

A Tesco tehát megőrizte elsőségét.

A Coop pedig tartja a második helyét. Az összesen 5260 boltot működtető Coop bruttó árbevétele tavaly 571 milliárd forintra rúgott, ez pedig 2 százalékos többletet jelent a 2014-es évhez képest.

A 2267 üzletből álló hálózatot fenntartó CBA 1 százalékkal 509 milliárd forintra növelte bruttó árbevételét, ezzel 2014-hez hasonlóan a harmadik rangsorban.

2015Bruttó árbevétel
(Md Ft)
Változás %-ban
(év/év)
1. Tesco748,2
4,5
2. Coop5712,0
3. CBA5090,7
4. Spar491,13,3
5. Reál388,52,5
6. Lidl359,47,9
7. Auchan3373,4
8. Penny Market220,96,6
9. Aldi13518,7
10. dm76,79,6
11. Rossmann60,916,9
Forrás: Trademagazin

A Spar - amely 456 bolttal rendelkezik - szintén megtartotta az előző évben elért negyedik helyét, bruttó árbevétele 3,3 százalékkal 473,4 milliárd forintra hízott.

A 2300 üzlethelységes Reál most is ötödik, bruttó árbevétele 2,5 százalékkal 379 milliárd forintra nőtt.

A hatodik helyet a 164 üzletet működtető Lidl átvette az Auchantól. A Lidl ugyanis 2015-ben 359,4 milliárd forintos bruttó bevételt hozott össze. Ez közel 8 százalékos emelkedést jelent éves szinten.

A 2014-ben még hatodik Auchan 2015-ben a hetedik lett. A 19 hipermarketból álló francia kézben lévő boltlánc bruttó árbevétele a Trademagazin összeállítása szerint 3,4 százalékkal 337 milliárd forintra emelkedett.

A nyolcadik a Penny. A diszkontlánc 6,6 százalékkal 220,9 milliárd forintra hizlalta a bevételeit.


Fotó: Napi.hu

Az Aldi ugyanúgy mint egy évvel korábban, most is a kilencedik, ám a mezőnyben a legjelentősebb forgalomnövekedést érte el. Az Aldi bruttó árbevétele ugyanis 19 százalékkal 135 milliárd forintra gyarapodott.

A top lista végén a drogérialáncok állnak. Megtartotta tizedik helyét a drogerie markt (dm), amely a 254 boltjában 76,7 milliárd forintos bruttó bevételre tett szert, ami jelentős, 9,6 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest.

A drogerie markt nagy riválisa, a 183 egységgel rendelkező Rossmann 17 százalékos pluszt ért el, így a bruttó árbevétele 60,9 milliárd forintra nőtt.

Toplista kicsit másként

Ha Trademagazin adatai alapján az árbevétel-növekedés mértéke alapján rangsorolunk, akkor az Aldi és a Rossmann messze kilóg a sorból a két számjegyű bővülésükkel, de a drogeria markt közel 10 százalékos többlete is igen tekintélyesnek mondható.

A tizenegy érintett boltlánc által produkált átlagnál nagyobb forgalomnövekedést ért el a Lidl (+7,9 százalék) és a Penny (+6,6 százalék), a Tesco meg lényegében hozta az átlagot. A legalacsonyabb növekedést - 0,7-2,5 százalékos növekedést - a magyar láncok könyvelhették el.

Az árbevételi adatok a 2015-ös évre vonatkoznak, ám nem minden boltlánc üzleti éve egyezik meg a naptári évvel. Fontos megjegyezni azt is, hogy a Trademagazin összeállítása a bruttó árbevételt alapján készült, míg a nyilvános cégadatbázisokban a boltláncok a nettó árbevételt tüntetik fel. További részleteket a Trademagazin weboldalán talál.

HOZZÁSZÓLÁSOK