A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztói jelzések nyomán célvizsgálatot folytatott az MKB Bank Nyrt.-nél, áttekintve, hogy annak a Széchenyi Pihenő Kártya (Szép-kártya) ügyfeleknek való átadásával kapcsolatos gyakorlata megfelelt-e a kártya kibocsátását, felhasználását szabályozó jogszabályi rendelkezéseknek. A vizsgálat a 2019. január 2-től május 31-ig terjedő időszakot fedte le.

A vonatkozó előírás szerint, ha 24 hónapon belül érkezett juttatás a fizetési számlára, a pénzforgalmi szolgáltatónak a Szép-kártya lejáratakor automatikusan biztosítania kell az új fő-, illetve társkártyát a kártyabirtokos részére. A szabályozás nem tesz különbséget a fő- és társkártya között.

Száz ügyfél kártyája késett

A jegybank megállapította, hogy a vizsgált időszakban a bank bő 3800 esetben határidőben bocsátotta ügyfelei rendelkezésre az új főkártyát. Ötven fogyasztó esetében viszont késve - 23 esetben a lejáratot követő hónapban, 27 alkalommal akár több hónap elteltével - tette meg ezt, emellett további 50 ügyfelének - az informatikai rendszer hibás működése miatt - egyáltalán nem bocsátott ki új főkártyát.

A Szép-kártya kibocsátásának és felhasználásának szabályairól szóló jogszabály egyik legfőbb célja a Szép-kártya juttatáshoz való folyamatos hozzáférés biztosítása. Ha az ügyfelek nem kapják meg a lejárt kártya helyett azonnal az új Szép-kártyát, akkor korlátozódik joguk a kártyaszámlájukon rendelkezésre álló összeg felhasználására.

Mindezek miatt az MNB ma publikált határozatában kötelezte az MKB Bankot, hogy mindenkor tartsa be a lejárt fő- és társkártyák helyett új Szép-kártya, illetve társkártya biztosítását előíró jogszabályi rendelkezést. A jogsértés miatt 4 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézettel szemben. A jegybank a vizsgálatot megelőzően tavaly már fogyasztóvédelmi figyelmeztetést is küldött a bank részére az új főkártyák és pótkártyák kapcsán.