Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A vásárlásoknál, ezen keresztül a kiskereskedelemben is jelentős változásokat hozott a koronavírus-járvány és a bizonytalan helyzetben sokan a tartós fogyasztási cikkek - például a mosógépek, a hűtőgépek, a tévék, a számítógépek - beszerzését későbbre tették.

A magyarok több mint harmada - 35 százaléka - ugyanis azt mondta, hogy a járvány, illetve a veszélyhelyzet miatt elhalasztotta a a nagyobb értékű, tartós fogyasztási cikk beszerzését - derült ki a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból. A többség, a megkérdezettek 65 százaléka ugyanakkor nem változtatott az eredeti tervein.

A halasztás az érintettek részéről nem meglepő, ha ugyanis bizonytalanná válnak a gazdasági, jövedelmi kilátások, akkor a családok az elsők között halasztják el a tartós fogyasztási cikkek beszerzését.

A legutóbbi, 2008-ban elmélyülő válság is hamar meglátszott a statisztikákban. A nem élelmiszer jellegű termékek - amelyek magukban foglalják a tartós fogyasztási cikkeket - 2009-ben 9 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. 2010-ben 0,9 százalékos volt a csökkenés. Majd 2011-ben minimális, 1,3 százalékkal nőtt a forgalmuk, egy évvel később pedig újabb 3 százalékos mínuszban zártak. 2013-tól mostanáig pedig egyre nagyobb tempóban nőtt az érintett termékek forgalma, részben azért, mert a válság után elhalasztott vásárlásaikat pótolták a háztartások. 2018-ban már 10 százalékos volt a többlet, 2019-ben pedig 9,5 százalékos emelkedés ment végbe. A válság utáni bevásárlások és a béremelkedés miatt a háztartások tulajdonában lévő tartós fogyasztási cikkek állománya növekedett a KSH legutóbbi - még 2018-ra - vonatkozó adatai szerint.  gyarapodott, az alapvető cikkek többsége szinte minden háztartásban megtalálható.

Ezt kell tudni a kutatásról

A Pulzus Kutató felmérése 1000 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 pluszos lakosság véleményét.

A televíziója szinte minden háztartásnak volt 2018-ban: az LCD-, ledes televíziók népszerűsége gyorsan növekszik, 2018-ban már a háztartások 64 százalékának volt, ezzel szemben 2010-ben csak 11 százalékos volt az arányuk.

A háztartási nagygépek közül a mosógép szinte mindenhol van: arányuk 2018-ban 86 százaléknál járt, 2010-ben pedig 82 százalékot tett ki. A mosogatógép egyre népszerűbbé vált: tíz évvel ezelőtt a háztartások 10 százaléka, 2018-ban már majdnem 23 százaléka rendelkezett ilyen készülékkel. A számítógéptípusok között az elmúlt években folyamatos átrendeződés figyelhető meg: az asztali számítógépek helyett inkább a notebookok, laptopok kerültek a fókuszba. 2018-ban a háztartások 48 százalékának volt laptopja vagy notebookja, 42 százalékuk rendelkezett asztali számítógéppel. Két évvel ezelőtt szinte minden háztartásban van mobiltelefon, tipikusan több is, száz háztartásra 199 darab jut.

A Napi.hu részére készített Pulzus-kutatás szerint nincsen jelentősebb eltérés, hogy az adott család hol lakik, a községben élők 37 százaléka mondta azt, hogy majd csak később szerzi be a szükséges tartós fogyasztási cikkeket.

Pulzus

A különböző korosztályoknál már komolyabb eltéréseket mutat a felmérés. A 60 évnél idősebben között tízből négyen halasztanak, ezzel szemben a fiatalok - a 18-39 éveseknek mindössze 28 százaléka mondott le a nagyobb értékű gépek beszerzéséről.

Az alapfokú végzettségűek körében az átlagnál magasabb azoknak az aránya, akik a járvány miatt kivárnak a vásárlással, a diplomásoknak pedig kevesebb mint negyede volt ezen az állásponton.

Arra is választ adott a kutatás, hogy a nők valamivel óvatosabbak, 36 százalékuk szintén halogatná a vásárlást, a férfiaknak pedig 34 százaléka tenné arrébb a beszerzést.