A jövőben rengeteg kiserőmű épül, melyek csatlakoztatását, hálózati betáplálását biztosítani kell. A nagyerőművek szerepe egyre inkább csökken - mondta Béres József, Elmű Hálózati Kft. ügyvezetője. Az NRGreport beszámolója szerint éppen ezért egyre több hálózatot kell építeni, ám ezt akadályozza, hogy az engedélyeztetési folyamat is hosszabb.

Béres szerint évtizedekben mérhető, mire mindent be tudnak építeni a rendszerbe, ám ezzel nem értett egyet Csomai Kamilla, a MAVIR Zrt. vezérigazgatója, aki szerint sokkal hamarabb kerül sor minderre.

A cél az, hogy a fogyasztók aktívabban részévé váljanak a villamosenergia rendszereknek - akkor és olyan energiát fogyasszanak, amilyet szeretnének - mondta a Mavir Zrt. vezérigazgatója. A megváltozott fogyasztói igények ugyanakkor nehezítik a rendszerirányító munkáját. A prosumerek (egyszerre energiát termelő és fogyasztó ügyfelek) is igénylik a stabil elektromos ellátást, amit csak megfelelően karbantartott hálózattal lehet biztosítani. A hálózat fenntartása, fejlesztése azonban költséges, s ha a hálózati bevételek csökkenek, például az egyéni termelés miatt, az problémát fog jelenteni hosszú távon - tette hozzá a szakember.

Nemcsak a hálózatok fejlesztésénél okoz gondot a digitális átállás. Az ipar 4.0 más típusú tudást igényel, mint az a szakértelem, amivel a ma nálunk dolgozó mérnökök bírnak - mondta Elmű Hálózati Kft. ügyvezetője.

Váltás a Molnál

Mindehhez Sverla Viktor, a Mol-csoport stratégiai elemzés és üzleti értékelés vezetője hozzátette, hogy az adat, információáramlás, s ennek megfelelő kezelése szintén kulcskérdés. Az okos mérések eredményeit, a rendelkezésre álló adatokat ma még nem kellőképp aknázzák ki a cégek, bár a fogyasztási szokások megismeréséhez ez is kell.

Sverla szerint a hangsúly az üzemanyag-értékesítésről áttevődik a fogyasztók igényeinek jobb kiszolgálására. Ennek megfelelően a cég bővíti Fresh Corner hálózatát és elektromos autótöltőket is telepít majd. A cég termelését is a változó igényekhez igazítja, s a nem üzemanyag-termékek arányát szándékozik növelni a finomításban. A feldolgozás mértékét a Mol viszont nem kívánja csökkenteni ezért a kőolajból üzemanyag helyett műanyag gyártása a legkézenfekvőbb megoldás - mondta Sverla. Emellett új területekre is nyit a cég. Több naperőmű projekt előkészítése folyik, s létrehoztak egy saját flottakezelőcéget, mert a mobilitás a jövőben sokkal inkább szolgáltatásalapú területté válik - mondta Sverla.

A Napi.hu együttműködik az NRGReport.com portállal.