Nagy változások jöhetnek az egészségügyben januártól

Ha az intézményvezetőknél marad a hatalom, semmilyen ellátásszervezést nem lehet végrehajtani, vagy stratégiai változást elérni, ez az elmúlt 25 év tapasztalata - mondta Ónodi-Szűcs Zoltán egészségügyért felelős államtitkár egy szerdai szakmai konferencián a kórházi kancellári rendszer bevezetésének indokaként.
Szepesi Anita, 2016. augusztus 31. szerda, 18:47
Fotó: Napi.hu

A döntési szinteket kell máshova telepíteni, az "üléspontokat megváltoztatni ahhoz, hogy az álláspontok megváltozzanak" - ez volt Ónodi-Szűcs fő érve a kancellári rendszer bevezetése mellett az Egészségügy öt dimenzióban című szerdai konferencián.

A betegellátási piramis részérdekek mentén a feje tetejére állt  - a drága kórházi ellátás van túlsúlyban, ahelyett, hogy a lehető legtöbb beteget az olcsóbb alapellátásban, vagy járóbeteg szakellátásban gyógyítanák -, ezt a piramist kell visszafordítani a talpára - mondta az egészségügyi államtitkár, aki kiemelte, tisztában van az intézményvezetők lobbierejével, de azzal a kalandvággyal érkezett, hogy valóságos struktúraváltást érjen el.

Mit és kit szolgáljon a kórház?

A kancellári modelltől azt várja, hogy javuljon az ellátás irányíthatósága, az átláthatóság, és hozzájáruljon a humánerőforrás krízis csökkentéséhez. A kancellár egy olyan hatalmi pozíció, amely alkalmas lesz az ellátásszervezési döntések végrehajtására. Az intézményeknek nem önmagukat kell kiszolgálni, hanem a betegeket - erősítette meg korábban többször hangoztatott álláspontját az államtitkár.

Legfontosabb a modellben, hogy olyan döntési fa alakuljon ki, amiben tiszták a döntési szintek. A jelenlegi döntési szintek mellett nem lehet semmilyen változást elérni - hangsúlyozta Ónodi-Szűcs, megjegyezve, hogy 2007-ben, kórházvezetőként ő maga is ellenállt a tervezett strukturális változásoknak.

Nem maradt sok kérdés

Magát a modellt a kormány már megtárgyalta, most az a kérdés, hogy régiós, vagy megyei szintűek legyenek a kancelláriák. Mindenesetre az egésznek csak akkor van értelme, ha ellátásszervezői funkciója lesz a kancellárnak - mondta az államtitkár. Ha ebben sikerül csatát nyernie, (a döntés a kormányé) reális az esély, hogy január 1-től indul az új rendszer. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a kórházakban január 2-tól másként kellene csinálni valamit, az új döntési fa magával hozza a változást - tette hozzá Ónodi-Szűcs Zoltán, aki a bevezetés után gyors eredményre számít.

Ilyen lesz az új kórház

Az új budapesti szuperkórház elhelyezését firtató kérdésre az államtitkár elmondta, egy kelenföldi, zöldmezős beruházás a legvalószínűbb verzió.

Készül egy népegészségügyi stratégia, a koncepciót ma fogadták el. Mivel ma már nincs olyan uniós országbeli szűrés, amit nálunk ne vezettek volna be, ezért nem ez a fő irány, hanem a primér prevenció erősítése, az egészséges életmódra nevelés. Hiába vannak a szűrések, ha a lakosság nem megy el, ez ügyben még rengeteg a dolgunk - mondta Ónodi-Szűcs.

Hol vannak a valódi tartalékok?

Dózsa Csaba egészségügyi közgazdász előadásában megkérdőjelezte, hogy csupán a kancellári rendszer bevezetés megoldaná az egészségügy és a kórházrendszer problémáit, gátat vetne az adósságállomány folyamatos növekedésének. Mint kifejtette, a modelltől 10 milliárdos megtakarítást várnak, maga a bevezetés felemészt 5 milliárdot, az anyagi nyereség "egy légypiszok" a rendszerben.

Az igazi tartalékokat nem itt kell keresni, hanem a szakmai programokban, az onkológiai, vagy a diabétesz ellátásban, a betegutak hatékonyabbá tételében, nem pedig a "számlák lehúzásában, a kifizetések késleltetésében", vagy a létszámmal való takarékosságban.  Ugyanakkor a jó gyakorlatok megosztása pozitívuma lehet a kancelláriáknak - tette hozzá.

Nem voltak szakmai viták

Vajon mumus, vagy jolly joker lesz a kancellár? - tette fel a kérdést Dózsa Csaba. Miért várjuk el, hogy egy új, fiskális szemléletű kancellár olyan változást hozhat, amelyre eddig is meglett volna a lehetőség, hiszen minden szükséges átalakításhoz (kapacitáscsökkentéshez, bővítéshez, átrendezéshez) rendelkezésre áll a hatályos jogszabály- és keretrendszer - kételkedett a szakértő, aki a lehetséges alternatívákról szóló szakmai vitákat is hiányolta.

Az átállás tranzakciós költségei és az elhanyagolható mértékű nyereség mellett az időveszteséget is a várható negatívumok közé sorolta, megjegyezve, hogy az elmúlt egy évben nagyon lelassultak a szakmai programok.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

krix, 2016.09.01 08:58

@Dakota Summer:

Észrevették, hogy libsibolsik...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

krix, 2016.09.01 08:56

"Ha az intézményvezetőknél marad a hatalom, semmilyen ellátásszervezést nem lehet végrehajtani"

A helyi kiskirályok szétlopják az egész kórházat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Dakota Summer, 2016.09.01 07:17

@makkmarci: most voltam ultrahangon, egy nap alatt kaptam időpontot. Hogy titeket miért nem akarnak kivizsgálni, az más kérdés.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

makkmarci, 2016.09.01 05:32

Rend lett elvtársak!
2(kettő) hét alatt!
Lett pénz, nem zárnak be egy kórházat sem, sőt újranyitották őket, megszűntek az adósságok stb stb...
1 hét helyett csak 3 hónap egy ultrahang...
1-2 nap helyett 3 hónap a bőrgyógyász..
1 hét helyett 5 hét egy szövettan...
És ahogy waszabi írja ha mázlid van esetleg kapsz kemot...

Ezek a soha de soha nem látott sikerek!
Éljen a PÁRT!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

waszabi, 2016.08.31 22:10

Tulajdonképpen nekem már régóta tele a tököm az állami egészségellátás finanszírozásával. Pontosabban annak elvszerűségével és gyakorlatiatlanságaival. Egyrészt, évről évre változtatják a finanszírozási szabályokat. Mikor, épp mi e tetszetős az aktuális költségvetésnek. Megboldogult anyám egyik évben kapott kemót, a rákövetkezőben nem, és a szerencsétlen, mivel túlélte az átlagos megdöglési időt, végül a harmadik évben megkapta az ügyeletes dokitól, hogy 46 kilósan ugyan miért nem kért még egy kemót. Aztán a doki csak lesett, amikor a 46 kilós anyám megmondta a szemébe, hogy ugyan kedves, hogyan élhetném túl 46 kilósan az újabb kemót? Aztán csend lett.
Nem lenne baj, ha az OEP finanszírozás némi szakmai behatást, felügyeletet is kapna - mert eleddig az elmúlt 20 évben ezt nem nagyon sikerült összehozni. Vannak emberek, akiknek úgy is mindegy, és kár túlfinanszírozni kezelésüket, miközben vannak tömegek, akiket meg érdemes volna. Gyakorlatilag már 25 éve is csődöt mondott az állami egészségfinanszírozás, nem kéne már erőltetni ennyivel később. Csak jelzem, hogy a társadalom szerencsésebbik fele már magán finanszírozásban veszi igénybe a gyógyászatot, leginkább céges finanszírozású szűrések formájában. És persze, akinek van privát egészségbiztosítása, az a különféle viszgálatokat is privátszférában végezteti el. Valami nagyon nem stimmel az állami finanszírozással, ha nem veszi figyelembe a biztosított által fizetett tb alapot és a részére ezért cserébe nyújtott szolgáltatások díjait. Kurvára nincsen rendben, hogy egyes emberek milliókat hívnak le gyógykezeléseikre, holott még néhány ezer forint tb-alapot is csak muszájból fizettek, már ha fizettek - miközben, mi, akik tényleg sok tb-t fizetünk, a magán szektorra kényszerülünk, akár saját zsebből, akár egészségbiztosításból, vagy egészségpénztári számláról fizetve. Mert , ha az állami ellátásra aspirálnánk, akkor már rég megdögölhettünk volna. Annak a kva anyját, aki 20 év óta nem képes gondolkodni hajszálnyit sem az OEP-ben, minisztériumban, aktuálisan. Mást, okosabbat nem tudok jelenleg mondani - még ezt sem éri fel józan ésszel az aktuális kormányzat. Ha pedig így van, akkor minek mondani bármi bölcset is?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html