A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

John Lennon halála után Yoko Onót sokan kritizálták az állandóan hordott egyedi és drága napszemüvege miatt, mondván, nem ildomos gyászban flancolni. Yoko annak idején roppant egyszerűen szerelte le az újságírókat: az arca nagy részét fedő szemüveg mögé bújhat az őt fürkésző szemek elől − közölte −, és ez őt megnyugtatja. A nyolcvanas évek elején, talán Yoko hatására, új korszak kezdődött a napszemüveg divatban, amit összepárosítottak a tárgy eredeti funkcióival. Megjelentek a UV-szűrős lencsék, a műanyag kereteket a drágább és tartósabb fémvázak váltották fel, és a divattervezők is betörtek e piacra, aminek hatására a napszemüveg igazi fétissé vált. Coco Chanel, Dior, Givenchy komoly szerepet vállalt a nők yokói rejtőzködésének támogatásában, a dizájnerekkel szemben álló Ray Ban pedig igyekezett a funkcionalitásból kitörve a technológiát a divatba mentve versenyezni velük. Ez annyira jól sikerült, hogy ma már a fejlett gazdaságokban a fogyasztók elfogadják: egy használható és divatos napszemüveg annyiba kerül, mint egy alkalmi cipő.

Magyarországon közel sincs olyan erős napszemüveg-kultúra, mint mondjuk Olaszországban, Franciaországban vagy Spanyolországban, de a magyar fogyasztó így is jobban rajong e kiegészítőért, mint például az északnémet, a cseh, a lengyel, a holland vagy a brit. A boltosok tapasztalataiból kiderül, hogy a magyar fogyasztó a márkát keresi és a kedvező árat. Mindezt együtt a kifutott modellekben találja meg, így a neves vásárlóutcákban működő optikusok, napszemüveg-kereskedők nem is izgatják magukat, hogy május vége felé járva még mindig a tavalyi modellek néznek vissza polcokról. (Megeshet, hogy a tavalyi modellekből vásároltak be a szabadpiacon és ezt teszik ki újként.) Helyenként már megjelentek az "új kollekció" feliratok (a multiknál), de a választék nagyon kicsi a kifutott modellekéhez képest, pedig 50−120 ezer forintos termékekről van szó. Aki megteheti, joggal várja el, hogy a pénzéért a legújabb kollekcióból válogathasson.

Itthon lényegében az összes ünnepelt márka kapható, még a méregdrága (százezer feletti) O'Neill is, bár ezért sokat kell gyalogolni a városban. A kifutott Prada modell 56 ezer, az új 67 ezer forintért szerezhető meg. A Ray Ban ára 50 ezer, a Vogue vagy a Diesel 30-30 ezer forint, egy Dior-napszemüvegért 60 ezer forintot kell adni. A Giorgio Armani modellek 48−72 ezer, a Givenchyk 37−62 ezer forinos árakon vihetők el − más kategóriába tartoznak a Gucci vagy a Dolce & Gabbana fazonra emlékeztető Chopard márka napszemüvegei, amelyek egyes modelljei csak egy ezressel maradnak alatta a 200 ezer forintnak.