A Napi Gazdaság cikke

Az ITD Hungary éves viszonylatban 120-130 olyan projektet menedzsel, amelyek magyarországi vállalkozások exporttevékenységét, illetve külföldi tőkebefektetéseit segítik. Ezek az üzletek évente mintegy 500 millió eurós összértéket képviselnek, a szervezetnél folyamatban lévő projektek összértéke jelenleg 1,3 milliárd euró körül van - mondta el a Napinak Rétfalvi György, a társaság vezérigazgatója.

A szakember hangsúlyozta: a magyarországi exportőröknek és külföldi tőkebefektetőknek nem lehetnek illúziói az idei esztendőre - mindkét oldalon nehézségekre kell felkészülni. Az export szempontjából a nemzetközi gazdasági helyzetből adódóan egyértelműen a piacok zsugorodása a jellemző. Az ITD Hungary jelentős szerepet vállal abban, hogy a konkrét piacokon a cégeknek segít megkeresni a számukra legelőnyösebb lehetőségeket. Mint Rétfalvi elmondta, az általános nemzetközi vásárok már nem feltétlenül adnak kielégítő válaszokat az exportpiaci lehetőségek után kutató vállalkozásoknak. Az elmúlt hónapokban tapasztalt forintgyengülés mindenképpen az exportáló vállalatok javára billenti a mérleg nyelvét. Az értékesítésen belül minél kisebb hányadot képvisel a lokális érdekeltség, a gyenge forint annál inkább tudja kompenzálni a külföldi piacokon való boldogulást.

Rétfalvi György hozzátette: a közvetett exportban rejlő lehetőségeket is ki kell használni, ugyanis Magyarország kivitelének mintegy 70-80 százalékát az országba érkező multinacionális vállalatok biztosítják. A tőkebefektetések jellemzően olyan országokba irányulnak, ahol a gazdasági növekedés a pozitív tartományban marad, így ezeken a területeken az export- és a tőkekihelyezési lehetőségek is kedvezőbbek.

A kis- és középvállalkozásoknak finanszírozási oldalon ugyanakkor keserű pirulát kell lenyelniük: a külföldi expanzióhoz banki forrásokra is szükség van, és ha a cégek magas kamat mellett jutnak forrásokhoz, az jelentősen csökkenti mind a versenyképességet, mind a megvalósuló üzletek számát. Az ITD forrásaiban bizonyos átcsoportosítások történtek, amelyek célja a magyarországi vállalkozások külpiaci tevékenységének erőteljesebb ösztönzése volt. Mindemellett a hatékonyságjavító intézkedések nyomán megtakarított összegeket az export, a beszállítói fejlesztői program és a külföldi tőkebefektetés további javítására fordítják. A vezérigazgató szerint a lokális cégek üzletfejlesztése tekintetében Magyarország a közép-európai államok középmezőnyében található, nyugat-európai kitekintésben azonban minden tekintetben alacsonyak a ráfordítások - mind az exporthoz, mind a GDP-hez viszonyítva.