Az év első harmadában 13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új autók száma Magyarországon - a kedvező adatokat a lízingszövetség mellett a gépjárműimportőrök egyesülete is üdvözölte. Utóbbi attól - érthető módon - már jóval kevésbé boldog, hogy a használtimport is pörög, sőt, kétszer ekkora növekedést felmutatva a négyhavi, 36,1 ezres darabszám épp a másfélszerese az újautópiacon mértnek.

Nem csak a darabszámban és a dinamikában, hanem a méret- és márkaösszetételben is óriási a távolság a két szegmens között, az árról és a vevőkör különbözőségéről nem is beszélve. Míg a használtimport célközönségét gyakorlatilag teljes egészében a magánszemélyek jelentik, addig az újautópiacon eladott járművek negyede sem (24 százaléka) kerül a háztartásokhoz, a többi - a 15-20 százalékra taksált reexporton túl - flottakezelőkhöz, cégekhez, illetve állami szerveknél áll szolgálatba. Tavaly az év egészében ennél valamivel nagyobb, 27 százalék volt a magánvevők aránya.

A teljes újautópiacon a Skoda Octaviák viszik a prímet, majd az Opel Astrák, a Ford Focusok és a Suzuki Swiftek jönnek. Csak áprilist vizsgálva az látszik, hogy a nemrégiben piacra dobott Suzuki Vitara már megelőzte a Swiftet - igaz, mindössze 10 darabbal úgy, hogy 212-re került rendszám.

A Suzuki visszatért az első helyre

Ha csak a magánvásárlókat nézzük, akkor a Suzuki a legnépszerűbb újautómárka, az esztergomi japán autókból áprilisban az itthon eladott mennyiség több mint felét, 350 darabot magánszemélyek vásárolták meg. A Toyoták és Daciák esetében hasonló, közel kétötödös a magánvásárlók aránya a negyedik hónapban, míg az újautópiacot vezető Ford esetében csupán 12 százalék, a Skodánál pedig 9. Az Opel népszerűbb a magánvevők körében, ott a vásárlói kör negyedét adták az elmúlt hónapban. Mindez azt is jelenti, hogy a céges- és flottavásárlók körében áprilisban a Skoda Octaviák, Ford Focusok és Opel Astrák a legkedveltebb modellek.

Autópiaci top márkák (2015. jan.-ápr.)
HelyezésÚjDb.HasználtDb.
1Skoda2918VW4589
2Opel2811Ford3736
3Ford2551Opel3538
4VW2082BMW3315
5Suzuki1850Mercedes2617
6Nissan1105Audi2601
7Dacia1093Renault1841
8Toyota1063Mazda1682
9Kia1014Toyota1466
10Mercedes768Peugeot1346
Forrás: DataHouse

 

Az adatok alapján úgy tűnik, a magánvevők csak arra vártak, hogy legyen egy megfelelő méretű Suzuki hobbiterepjáró: tavaly az év egészében ugyanis a konkurens Dacia-modell, a Duster volt a legnagyobb kedvenc. Ez nem egészen ezer darabot jelentett, majd gyakorlatilag ugyanekkora mennyiséggel az Opel Corsa következett, a harmadik helyre pedig - 664 darabbal - a Suzuki Swift futott be. A teljes piac éllovasának számító Skoda Octavia a magánemberek által megvett autók sorában a 20. helyen állt 2014-ben, az ezüstérmes Ford Focus a 12. helyen végzett.

Miközben az új autót vásárló háztartások esetében visszaszerezte első helyét a Suzuki, addig a használtpiacon a német modellek a nyerők. A használtan behozott autók márkatoplistáját a VW vezeti, de nagyjából 10-10 százalék jut a Fordnak, Opelnek és a BMW-nek is. A modelltoplistán a 3-as BMW-k a befutók, majd a VW Passatok, Golfok, Ford Focusok következnek, de a felső tízbe befértek még az 5-ös BMW-k és az A6-os Audik is.

SUV itt, felső közép ott

Visszatérve az újautópiacra, éves összevetésben látványos a hobbiterepjárók térnyerése, a január-áprilisi, 23 százalékot közelítő részarányuk nem egészen 4 százalékponttal magasabb 2014 hasonló időszakánál. (Itt érhető tetten az új Suzukik és a Dacia Dusterek népszerűsége.) A minik kivételével ugyanakkor a legtöbb szegmens súlya csökkent, a legnagyobb részesedéssel - 35 százalék feletti súllyal - továbbra is az alsó középkategória bír.

A használtimportban ezzel szemben a felső középkategória viszi el a darabszám negyedét, de nincsenek sokkal lemaradva az alsó közepesek sem, míg az egyterűek a forgalomba helyezett mennyiség közel ötödét adják. A tavalyihoz képest a szegmensek közötti megoszlásban annyi változás történt, hogy kissé nőtt az alsó közép súlya, főként a felső közép rovására.

(Az adatokat köszönjük a DataHouse-nak és a Jato Dynamicsnek.)