Nem kell a drágább étel a magyarnak

Tizenegy európai országban - köztük Magyarországon is - az árak emelkedése miatt csökkent tavaly az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalma - mondta Szalókyné Tóth Judit, az ACNielsen Piackutató Kft. igazgatója a vállalat sajtótájékoztatóján kedden.
NAPI Online, 2009. február 24. kedd, 12:59
Fotó:

Magyarországon 2008. október-decemberben a boltok 3,5 százalékkal kevesebb élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot adtak el, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban. Tavaly az első negyedévben az eladott mennyiség stagnálását, a második negyedévben azonban 1,7, a harmadikban pedig 3 százalékos csökkenését regisztrálta a piackutató vállalat - írja az MTI-eco.

A Nielsen kutatásai alapján megállapította: már a gazdasági válság őszi berobbanása előtt megindult az élelmiszer-kiskereskedelem volumenének csökkenése. A tapasztalatok alapján azonban az élelmiszerek drágulását a mennyiségi forgalom csökkenése csak körülbelül hat hónappal később szokta követni, így az élelmiszerárak 2008 második félévi jelentős emelkedése is csak 2009-ben jelenhet meg - emelte ki Szalókyné Tóth Judit.

Magyarországon az élelmiszer és vegyi áru kiskereskedelem forgalma értékben 2007 negyedik negyedévében 9 százalékkal emelkedett, az előző év hasonló időszakához képest. Azóta az ütem minden negyedévben csökkent: 2008 első negyedévében 8,8 százalékra, a másodikban 7,4 százalékra, a harmadikban 5,7 százalékra, a negyedikben pedig 5,2 százalékra.

A magyar fogyasztók a gazdasági válság hatására olcsóbb helyeken vásárolták meg az élelmiszereket: jelentősen megnőtt a diszkont áruházak forgalma a tavalyi év utolsó negyedévében. Emellett emelkedett a viszonylag drága szupermarketek, valamint a drogériák forgalma is. Az európai átlaghoz képest Magyarországon a legalacsonyabb a vásárlói lojalitás az üzletek irányába: a vásárlók 22 százaléka boltot vált egy-egy akciós ajánlat miatt.

A Nielsen igazgatója kiemelte: mivel az emberek a prémium termékek miatt hajlandóak többet is fizetni, ha tudják, hogy jó minőséget kapnak, a vezető márkák megőrizték, vagy akár növelték is piaci részesedésüket az elmúlt évben.

A piackutató felmérése azt is megállapította, hogy a magyar fogyasztók a válság miatt elsősorban a gázon és áramon, a műszaki, vagy a ruházati cikkeken spórolnak, míg a megkérdezettek csupán 41 százaléka spórol az élelmiszerekre fordított kiadásain.

HOZZÁSZÓLÁSOK