A PSZÁF munkatársai és közreműködők az elmúlt hetekben magukat ügyfélnek kiadva 12 pénzügyi intézmény - Aegon Magyarország Hitel Zrt., Allianz Bank Zrt., Budapest Bank Nyrt., CIB Bank Zrt., Credigen Bank Zrt., Erste Bank Nyrt., K&H Bank Zrt., MKB Bank Zrt., OTP Bank Nyrt., Raiffeisen Bank Zrt., UCB Ingatlanhitel Zrt., UniCredit Bank Hungary Zrt. - egy-egy budapesti és vidéki fiókjában végeztek próbavásárlásokat, áruhitelek, illetve lakáshitelek iránt érdeklődve.

A PSZÁF a helyszínen azt ellenőrizte, hogy a szóban átadott információk megfelelnek-e a közérhetőség és a teljes körűség követelményének, s az intézmények betartják-e a vonatkozó jogszabályok és Magatartási Kódex előírásait.

A PSZÁF megállapította, hogy a Magatartási Kódexnek köszönhetően az intézmények tájékoztatási gyakorlata javult. Az ügyfelek számára összehasonlíthatóbbá váltak a pénzügyi termékek, az ügyintézők részletesebben ismertették az egyes konstrukciókat. A felügyeleti munkatársak és közreműködők azonban több esetben a kódex elveivel ellentétes szóbeli tájékoztatást kaptak. Így elmaradt az egyes kockázatokra való figyelemfelhívás például a megtakarítási termékkel kombinált hitel esetén, illetve több bankfióknál az ügyintézők a szabályozással ellentétes információt közöltek többek között az egyoldalú szerződésmódosítási lehetőségek kapcsán.

A PSZÁF a próbaügylet-kötések eredményét a vizsgálat végén határozataiban értékeli, szükség szerint szankcionálja. Hiányosság, vétség, azaz a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény sérelmének megállapítása esetén a hatóság a PSZÁF törvény alapján bírságot is kiszabhat. A PSZÁF a próbavásárlások eszközét a jövőben is folyamatosan alkalmazza majd.