Nincs reális gazdaságpolitikai koncepció (GKI)

A jövő évre 2,7 százalékos gazdasági növekedést vár a GKI Zrt. őszi prognózisában - a korábbi három százalékkal szemben -, ami megteremti a lehetőségét az államháztartási hiány egy százalékpontos csökkentésének - ám komoly adócsökkentés esetén a deficitcél elérése már jelentős kihívás lenne.
Papp Zsolt, 2010. szeptember 29. szerda, 12:01

Keveset lehet tudni kormány gazdaságpolitikájáról jövő évi költségvetésről és adópolitikáról - ám az önkormányzati választások miatt, most a szokottnál jóval kevesebbet tudunk a jövőről - mondta Vértes András a GKI Gazdaságkutató Zrt. elnöke a cég sajtótájékoztatóján.

A kormányváltás előtt viszonylagos stabilitást ért el a magyar gazdaság - ám az új kormány nem erre épített, hanem konfrontatív gazdaságpolitikát indított el. Nem számolt a kormány kellően a görög válság miatt folyamatosan változó európai körülményekkel - hisz meglepetésként érte a kormányt, hogy az EU kizárólag stabil gazdaságpolitikát tud elfogadni a tagállamoktól.

Ezzel szemben - mint ismert - a kormány a mozgásterét javító gazdaságpolitika indításáról küldött jeleket - ám a piaci reakciók miatt a kiinduló helyzethez képest tovább szűkült a magyar gazdaságpolitika játéktere.


A kormánynak nincs reális gazdaságpolitikai koncepciója, továbbra is az ellenzéki időkből ismerős álmok köszönnek vissza - ám ezt a piacok kormánypártoktól nem fogadják el. A tűzoltásként összedobott 29 pont is azt mutatja, hogy a kormánynak nincs elképzelése.

A társasági adó csökkentése elhibázott - hisz érdemi növekedési hatása nincs - a bankadó viszont fékezi a gazdaság növekedését - vagyis a kormány a szándékaival szembe ment.

A kormány egyszerre ígéri a három százalékos GDP arányos hiányt 2011-re, a jelentős adócsökkentést és a kiadások változatlanul hagyását. Ez három együtt viszont nem megy - mondta Vértes. A GKI szerint fokozatos adócsökkentésre és kiadáscsökkentő reformokra lenne szükség.

A piaci bizalmatlanságot a nem konzisztens gazdaságpolitika mellett a kormány konfrontatív gazdaságpolitikája is fűti - ez megnyilvánul az erőből való törvénykezésben, illetve az uniós intézményekkel szembeni konfrontációban is.


A devizaadósokat hiteles költségvetéssel és monetáris politikával is jobb helyzetbe lehetne hozni - ez erősíthetné a forintot - ám a kormány láthatóan nem ebbe az irányba akar elindulni.

A kormány várhatóan a közigazgatásban indít el kisebb reformokat - amely hosszabb távon kiadáscsökkenéssel járna - így fenntartható lenne a tartós adócsökkentés.

A jövő évre 2,5 százalékos gazdasági növekedést vár a GKI Zrt., ami megteremti lehetőségét az államháztartási hiány egy százalékpontos csökkentésének - ám komoly adócsökkentés esetén a deficitcél elérése jelentős kihívás lehet.


Az államadósság finanszírozása megoldható a tartalékokból és piaci forrásokból - persze ez drágább lesz mint az IMF védőernyővel történne. Ugyanakkor az IMF hitelt akár helyettesítheti is egy fegyelmezett költségvetési politika és egy közelgő ERM-2 csatlakozás.
Az államadósság az idei GDP arányos 80 százalékról - ami nagy mértékben függ az árfolyammozgástól - jövőre 76-77 százalékra, az EU átlaga alá csökkenhet. A fizetési mérleg többlete a GDP 2,5 százaléka lesz - amely jelentősen mérsékli a külső nettó adósságot.


A GKI korábbi három százalékról 2,5 százalékra csökkentette a jövő évi növekedési prognózist: az építőipar jövőre végre szerény (négy százalékos) növekedést produkálhat, az ipar is 6,5 százalékkal szemben 5,5 százalékkal nőhet, a mezőgazdaság az idei 10 százalék mínusz után hasonló mértékű növekedést produkálhat. A kutatók az export 10 az import 11 százalékos növekedését várják.

A beruházások jövőre négy százalékkal nőhetnek - az idei három százalékos visszaesés után - ám a növekedésre versenyszektorban lehet számítani. Az uniós források újrastrukturálása jelentősen fékezheti az állami beruházásokat. Az infláció az idei 4,8 százalékról 2011-ben 3,5 százalékra mérséklődhet.


 

2007.

2008.

2009.

2010

2011

(tény)

(előrejelzés)

GDP termelés

101,0

100,6

93,7

101

102,5

  • Mezőgazdaság (1)

78,7

154,3

82,5

90

110

  • Ipar (2)

106,0

100,4

84,1

106,5

105,5

  • Építőipar (3)

93,3

96,4

97,0

92

104

  • Kereskedelem (4)

104,0

97,5

91,5

98

101

  • Szállítás és távközlés (5)

105,1

100,8

95,7

102,5

102,5

  • Pénzügyi szolgáltatás (6)

101,1

98,5

100,8

99,5

99,5

  • Közigazgatás, oktatás, egészségügy (7)

96,1

98,0

99,0

99

100,5

  • Egyéb szolgáltatás (8)

103,4

94,2

99,0

101

101

Magnövekedés (2) + (3) + (4) + (5) + (6)

103,2

99,1

92,7

101,4

102,5

GDP belföldi felhasználás

99,0

100,7

88,5

99,5

101,8

  • Egyéni fogyasztás

98,4

99,4

93,3

97

100,5

  • Állóeszköz-felhalmozás (beruházás)

101,6

100,4

93,5

97

104

Külkereskedelmi áruforgalom






  • Export

115,8

104,2

87,3

113

110

  • Import

112,0

104,3

82,0

112

111

Fogyasztói árindex (előző év = 100)

108,0

106,1

104,2

104,8

103,5

Folyó fizetési és tőkemérleg együttes egyenlege






  • milliárd euró

-5,4

-6,5

1,4

2,4

2,6

  • a GDP százalékában

-5,3

-6,2

1,5

2,4

2,4

Munkanélküliségi ráta (éves átlag)

7,4

8,0

10,1

11,5

11


HOZZÁSZÓLÁSOK
 

megalodon, 2010.09.29 12:38

A napvilágott látott információkból úgy látszik a profik sem tudják az összképet összerakni, csak annyit hogy vagy nem úgy lesz, vagy nem az lesz az eredménye !
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html