Lakáshitelek - összeomlás nem várható

 

A lakossági hiteleken belül a legnagyobb arányú összetevőt továbbra is a lakáshitelek képezik - olvasható a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) jelentésében. Bár növekedési ütemük lassult, 1900 milliárd forintos állományuk 2004 végén a lakossági bankhitelek közel 70 százalékát tette ki. A lakáshitelek kockázata nálunk nemzetközi mércével is alacsonynak tekinthető. Ennek egyik legfontosabb oka, hogy ezeknek a hiteleknek négyötöde állami támogatásban részesül, és ezek kamata maximált. E körben a futamidő alatt a kamatok csak lefelé mozoghatnak. A piaci kamatozású hitelek aránya még mindig alacsony, bár növekvő tendenciát mutat. Ezek zöme változó kamatozású devizahitel, viszonylag rövid kamatátárazási periódussal.

Bár az újonnan nyújtott lakáshitelek volumene tavaly csökkent, az új lakásépítések száma nőtt. Ennek ellenére az ingatlanpiac nyugodt, inkább lanyha maradt, bár egyes szűkebb szegmenseiben folytatódott az árnövekedés. A lakáshitelek hitelintézeti kockázatát mérsékli, hogy az ingatlanpiacokon belátható időtávon érdemi árcsökkenés kialakulásának veszélye nem fenyeget. Ebből következően az ingatlan fedezetek értékének jelentős csökkenésével sem számol rövid távon a PSZÁF, tehát nem látszik valószínűnek az sem, hogy a hitelfedezet-érték aránya átlagosan ötven százalék fölé nő.

A lakáshitelezés kockázataihoz szorosan kapcsolódnak a lakásépítési vállalkozásokat finanszírozó vállalkozói hitelekben rejlő potenciális veszteségek. Ezek körében a lakáshitelezésnél magasabb szintű és növekvő kockázatot lát a PSZÁF, elsősorban az építési piacon kialakult általános túlkínálat miatt. Ezt a globális többletkínálatot erősítik bizonyos szerkezeti meg nem felelések, például a lakóparkok gyorsan emelkedő kínálata. A túlkínálat, az eladatlan új lakások számának növekedése növeli a finanszírozók kockázatát.

 

Gépjármű-hitelek - élesedik a verseny, nő a kockázat

 

Az elmúlt években nemcsak a lakások, hanem a gépjárművek kereslete is nagy mértékben növekedett, ám jelenleg már visszaesés tapasztalható. A gépjárművek zömét ma már hitelfinanszírozással kiegészítve vásárolják. Szemben a lakásfinanszírozással itt a hitelfedezet-arány 100 százalékig terjedhet. Igen elterjedt a deviza alapú hitelezés. A kereslet erőteljes visszaesését a hitelezők különféle vevőcsalogató módszerekkel (cascomentes konstrukciók, 10 évnél hosszabb futamidő, 0 százalék THM, jelképes kezdőrészlet, roncsautóbeszámítás emelt áron) próbálták és próbálják ellensúlyozni. A 0 százalékos THM-mel futó hiteleknél nem egy esetben a hitelező pénzintézet, többségében pénzügyi vállalat, nincs fedezve: a kint lévő hitelösszeg magasabb, mint a gépjármű pillanatnyi piaci értéke.

A nagy lízingcéggel rendelkező bankoknál a különféle ügyfélcsalogató módszerek, a dealer-finanszírozás anomáliái a hitelezési szigor lazulását vonták maguk után. Ezek kedvezőtlen hatásai a tavalyi évben még csak visszafogottan jelentkeztek. Elképzelhető, hogy a piaci lehetőségek várható további szűkülése 2005-ben már erőteljesen befolyásolja az érintett cégek jövedelmezőségét, az ügyfélportfólió minőségét.

További kockázatot jelent a finanszírozók számára, hogy az elmúlt hónapokban gyorsan nőtt a nem vagy késedelmesen fizetők száma, a gépjárműhitelekminősége romlott. Bár a fedezetként szolgáló gépkocsi viszonylag könnyen végrehajtható, tárolása és főként újraértékesítése jelentős többletköltségeket okozhat. A belátható jövőben a gépjármű-finanszírozás a hitelezők részére viszonylag kockázatos piacnak fog számítani, és kénytelenek lesznek ehhez igazítani üzletpolitikájukat.

 

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (kgfb) terén a felügyelet abban lát kockázatot, hogy egyes kisebb biztosítók, illetve egyesületek túlvállalkoztak e konstrukcióknál, ami veszélyeztetheti a kgfb-hez kapcsolódó szolgáltatások minőségét.