Beismerte súlyos bukását a kormány

A korosabb olvasónak az 1980-as évek közepének fordulatról és reformról szóló világát juttatja eszébe az a hír, miszerint az MNB és a Pénzügyminisztérium radikális reformtervvel állt elő az oktatással kapcsolatban. A tanárok egy része "Jó reggelt kívánok!" köszöntéssel fogadja az irányváltást.
Komócsin Sándor, 2019. május 6. hétfő, 09:10
Fotó: Shutterstock

Nagy lehet a baj az oktatásban, ha már kormányzati szinten is javítani akarnak rajta - így összegezték a Népszavának tanárok azt a nemrégiben megjelent két tanulmányt, amelyet a Magyar Nemzeti Bank és Nemzeti Versenyképességi Tanács (NVT) készített. Ezekben igencsak lehangoló képet festenek az oktatás állapotáról, s mindez komoly kritika a 2010 óta eltelt időszak szakpolitikának.

A két dolgozat olyan, mintha az ellenzék és a szakmai szervezetek kritikáját gyúrták volna egybe, az MNB-tanulmány szerint például a jelenleginél sokkal több forrást kellene biztosítani az oktatásnak, s a munkaalapú társadalom helyett - amelyet Orbán Viktor mellett például Parragh László iparkamara-elnök is favorizál - tudásalapút kell létrehozni, nagyobb szabadságot kell adni a pedagógusoknak az oktatási módszertanok megválasztásában, valamint a helyi tantervek készítésében.

Az NVT kritikaként fogalmazza meg a túlságosan szétaprózódott, s így csak drágán fenntartható iskolaszerkezetet, helyette racionalizálást és tudásközpontok kialakítását javasolja. Túlságosan bő a tananyag, s hiba a lexikális ismeretekre épülő oktatás is, helyette - ahogy az MNB is - a képesség- és készségfejlesztést, valamint a gyakorlati életben használható tudás oktatását javasolják, felszámolva a frontális oktatást.

A reform reformja

A Hoffmann Rózsa, korábbi közoktatási államtitkárhoz köthető idea, a két tanítási nyelvű képzés elvetése helyett erősítenék az idegen nyelven oktatást, ahogyan a számítógépes ismeretek is az alapképzések közé kerülnének.

Ötletekkel és tanulmányokkal eddig is tele volt a padlás, inkább az a kérdés, hogy a gyakorlatban mi valósul majd meg mindebből - mondta Pilz Olivér, a Tanítanék Mozgalom egyik alapítója, a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára. Úgy látszik, annyira nagy a baj, hogy ez már a legfelsőbb kormánykörökig is eljutott - jegyezte meg a terveket hallva egy szekszárdi általános iskola pedagógusa.

Nincs új a nap alatt, az értelmes pedagógusok a kezdetektől mondták, a hoffmanni "reform", amit persze nyugodtan nevezhetünk Orbán Viktor lázálmának is, a romlásba vezet. Egy somogyi iskola igazgatója szerint a legfontosabb, hogy adják vissza az intézmények önállóságát. Ne kelljen tíz papírt kitölteni, hogy legyen kréta, hogy az elromlott projektort megjavíttathassuk. Hadd döntse el az iskola, ezen belül a pedagógus, melyik tankönyvből akar tanítani.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

geopapa, 2019.05.06 12:00

geopapa: Az Úr megteremté Papuskát, és látá, hogy jól van. Jól el van...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Papuska54, 2019.05.06 10:19

Valóban vannak hibák az oktatásban, de ezek megoldása nem a "tanszabadság" azon módja, hogy a tanárok egy része az emberellenes baloldali és liberális ideológiák alapján tovább oktassák azokat a tévideákat, amiket valamikor ők tanultak és hiszik, hogy igaz. A "Nagy Francia Forradalomról még mindig azt tanítják, hogy a szabadság kapuja, pedig a történelem legnagyobb népirtása! A mi történelmünk tanítása is tévedéseken alapul. A természettudományok területén is él az evolúció, vagy a "nagy bumm" tanítása a valóság helyett. Nem történik meg a pedagógia története szerinti módszerek, a memoriterek, vagy a zene tanításának jelentős emelése. Sorolhatnánk...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lternesz, 2019.05.06 09:35

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html