Ön is rosszul járhat a kormány új csomagjával

Nyilvánosságra került a kormány bürokráciacsökkentő csomagjának első felvonása. Ennek alapján a cégek bizonyosan jól járnak, a költségvetés és a munkavállalók azonban aligha.
F. Szabó Emese, 2011. április 25. hétfő, 10:15
Fotó: Napi.hu

A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke

Az egyszerűsítés és bürokráciacsökkentés jegyében jövőre azzal kell számolniuk a munkavállalóknak, hogy  a cégük bármikor, lényegében indoklás nélkül kirúghatja őket. A múlt csütörtökön nyilvánosságra hozott intézkedési terv szerint a mikro- és kisvállalkozások a lehető legkönnyebben vehetik majd fel és bocsáthatják el az embereiket. A felsorolt indokok jövőbeni bővítésével nem kell valamilyen negatív tartalmú értékítéletet megfogalmaznia a munkaadónak, ha meg akar szabadulni egy alkalmazottjától.

Ezzel együtt más munkavállalói jogokat is felülvizsgálna a kormány. Csökkenteni tervezik a fizetett szabadságokat, de rövidebb lesz a felmondási idő és kevesebb a végkielégítés összege. Szintén visszafaragna a kormány az éjszakai és hétvégi bérpótlékokból, a folyamatos üzemű vállalkozásoknál pedig lehetővé tennék az 5,5 napos munkahetet. Elvileg a kkv-k helyzetét könnyítenék ezekkel a lépésekkel, kérdés azonban, hogyan kaphatnának más elbírálást például a kötelező szabadság megállapításában a kicsik és a nagyok.

Munkát vesztenek a könyvvizsgálók
A becslések szerint 17 ezer cég szabadulhat meg a könyvvizsgálói jelentési kötelezettségtől azzal, hogy annak értékhatárát 100 helyett 200 millió forint árbevételnél húznák meg. Ez a szint 2014-től 300 millióra emelkedne, ezzel újabb hétezer cég járna jobban.

Szakértők szerint azonban az állam többszörösen megfizeti ennek az árát, mert a tapasztalatok alapján a cégeket igazán ez fegyelmezi, nem pedig a bevallási szabályok.

Hiba lenne azonban azt állítani, hogy a kormány bürokráciacsökkentő csomagja kimerül a munkavállalók jogainak csorbításában. Jelentős egyszerűsítések lesznek például az adóadminisztrációban. Bizonyos fizetési kötelezettségeket egyetlen utalással lehet majd teljesíteni − például az áfát és a termékdíjat. Ezen az alapon vélhetően egy füst alatt lesz intézhető az áfa és a jövedéki adók fizetése, de adott esetben a bérre rakódó járulékok is. Utóbbi azért is lehet megvalósítható, mivel az ígéretek szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár adatbázisa össze lesz fésülve. Vagyis az egészségbiztosítás adatait nem a vállalkozásoknak kell majd megküldeniük, hanem a NAV válogatja le azokat.

Ez a kormány is nekifut az adófolyószámlák csökkentésének − Bajnai Gordon kormánya egy számlára akarta utaltatni a munkabér összes terhét, ám ez gyakorlatilag feldolgozhatatlan lett volna, hiszen nagyjából ötezermilliárd forint folyt volna be egy év alatt egyetlen számlára. A mostani terv a számlaszámokat lefelezné, emellett több, negyedéves és havi teljesítést éves gyakoriságra ritkítana. Így a cégautó-adót, a szakképzési vagy a rehabilitációs hozzájárulást évente egyszer, február 25-ig kellene megfizetni.


A főbb intézkedések hatása (Mrd Ft)
Átutalások egyszerűsítése8,5
Adóbevallások gyakoriságának csökkentése7,7
Könyvvizsgálói kötelezettség enyhítése5,6
NAV- és OEP-adatok összefésülése15,2
Adatszolgáltatások, nyilvántartások egyszerűsítése16,5
Foglalkoztatás adminisztrációjának csökkentése45,7
Ebből: havi bérfizetési kimutatás eltörlése19,2
Szabadabb munkaerő-felvétel és -elbocsátás16

Forrás: NGM

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

drukkker, 2011.04.26 02:39

Ezzel a könnyítéssel, nem a vállalkozók járnak jól, hanem a könyvelő cégek.
Minden vállalkozásnak van könyvelője, ezért mindennemű adminisztrációs könnyítés ott jelentkezik. Nagy valószínűséggel ez nem fog megjelenni a könyvelési díjban, különösen nem teremt új munkahelyeket, sőt ha nagy jelentőségű a spórolás, ott kerülhet utcára nehány kollega.
Viszont a vállalkozások sok felesleges dologra vannak kötelezve, ami sok költséggel jár, és a be nem tartása súlyos büntetéssel fenyeget, vagyis sok a felesleges regula.
Ilyen a kötelező "üzemorvos" alkalmazása. A vállalkozások tekintetében éves szintem több milliárdos felesleges költség.
A házipénztár rendelet. Értelmetlen felesleges, különösen a mikró vállalkozások tekintetében.
Az árú megjelölésének kötelezettsége. Értelmetlen, nehéz betartani, és hatósági ellenőrzéskor súlyos százezrek lehetnek a büntetési tételek.
Amikor ezeket a regulákat bevezették, arra hivatkoztak, hogy eurokomform intézkedésekről van szó. Nem igaz, ilyenek nincsenek európában.
Különböző biztonsági bevizsgálások évente kötelező megújítása.
Például: adott üzlethelyiségben kötelező megcsináltatni a munkavédelmi szabályzatot. Évente újból. Akkor is ha semmi nem változott, MIÉRT? miért nem elég nyilatkozni, hogy érvényben van az előző. És lehetne sorolni a valóban felesleges előírásokat amik rengeteg költséggel járnak.
Ezt tessenek sürgősen felül vizsgálni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html