Önkormányzati adóstop: túl későn lépett a kormány?

Azzal, hogy a kormány megtiltotta az önkormányzatoknak, hogy adót emeljenek, vagy módosítsanak adószabályaikon nagyon nehéz helyzetbe hozott sok települést, a rendelettel ráadásul igen kacifántos jogi helyzetet eredményeztek - írja a hvg.hu.
Szász Péter, 2020. december 3. csütörtök, 12:10
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

A kormány úgynevezett adóemelési stopot rendelt el az önkormányzatoknál, amely azt jelenti: megtiltja az önkormányzatoknak, hogy 2021-ben megemeljék a helyi és a települési adókat, új adót vezessenek be, illetve eltöröljék az eddigi adókedvezményeket.

A hvg.hu szerint a kormány alapesetben nem tilthat meg semmit az önkormányzatoknak a helyi és a települési adókkal kapcsolatban, csak az országgyűlés. Most a veszélyhelyzet idején azonban megvan a felhatalmazásuk. (Nem mintha a fideszes többség ezt nem tudná a parlamenten is átnyomni ha akarná.)

A portál szerint azonban a szabályozás jogi szempontból problémás.

  • Az adóstop-rendelet hatálya csak a veszélyhelyzetről szóló törvény hatályáig tart, azonban az önkormányzatoknak minden év végén kell a következő évi adómértékeikről rendelkezni. Így hiába ér véget valamikor 2021-ben a veszélyhelyzet, az önkormányzatoknak menet közben már nem lesz lehetőségük változtatni az adóikon.
  • A kormány olyasmit tilt meg az önkormányzatoknak, amit azok (vagy legalábbis egy részük) már megtett, hiszen november végéig ki kell hirdetniük a következő évre vonatkozó saját adórendeleteiket, hogy azok január 1-én hatályba léphessenek.
  • a kormányrendelet az önkormányzati rendeleteket nem írja fölül, vagyis azok továbbra is érvényesek, január 1-én pedig hatályba lépnek, kivéve, ha az önkormányzatok maguk új rendeleteket nem alkotnak, amelyekben kimondják, hogy a kormányrendelet előtt közzétett adórendeletek (vagy legalábbis azok kormányrendelettel ütköző részei) nem lépnek hatályba.
  • Aki ezt nem teszi meg, annak az illetékes kormányhivatal törvényességi felhívást adhat ki arról, hogy az adott önkormányzati rendelet magasabb rendű jogszabállyal ütközik. Ha az önkormányzat továbbra sem intézkedik, a kormányhivatal bíróságra, a Kúriára viheti az ügyet,  amely szinte biztosan a kormányhivatalnak ad igazat

A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége akár az Alkotmánybírósághoz is fordulhat az ügyben, ugyanis a jogalkotási törvényben az van lefektetve, hogy visszamenőleges hatállyal jogszabály nem állapíthat meg kötelezettséget, nem korlátozhat, nem vonhat el jogot, és jogellenessé sem nyilváníthat valamely magatartást.

Mivel a tiltó jogszabály az előbbi kötelezettség után két nappal jelent meg, így az visszamenőlegesen avatkozna be.

- hívja fel a figyelmet a szövetség.

Az összes helyi és települési adó befagyasztása sokkal több önkormányzatot érint, mint az iparűzési adóra vonatkozó javaslat (ezt Parragh László javasolta korábban Orbán Viktornak és a Pulzus Kutató felmérése szerint erősen megosztja a magyarokat).

Az adóstop az önkormányzatok kétharmadát, körülbelül 2500-at érint, míg az iparűzési adó felfüggesztése csak 300-at érintett volna. A legtöbb önkormányzat ugyanis szed például telekadót, építményadót - mondta a hvg.hu-nak Gémesi György, a a Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) elnöke.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

narancsragacs, 2020.12.03 12:14

10 éve kézi vezérlés van, ezeknek a narancsoknak a jog a törvény semmit nem ér hiszen a saját szabályaikat törvényeiket sem tartják be.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html