Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke szeretné újraválasztatni magát a 2018-as parlamenti választásokon, ám ehhez szüksége lenne a média korábban megszokott támogatására - kezdi a magyar kormány médiapiaci manővereit bemutató cikkét a Reuters. A hírügynökség szerint 2014-es győzelmét nem kis részben annak köszönhette, hogy a vezető tévé- és rádióállomások vagy a Fideszt támogatták, vagy visszafogták a kritikájukat.

Az állami média mellett számos magáncsatorna is fújta a hátszelet. Az utóbbiak a kormányfő régi barátja, Simicska Lajos nagyvállalkozó-médiamágnás sajtó- és reklámbirodalmához tartoznak. A felek azonban a szavazás után a nagy nyilvánosság előtt összevesztek. Orbán egyik beszédében kijelentette, hogy a Fidesz és a kormány elvesztette azt a jobboldali médiát, amely a választási győzelemhez segítette.

Nehéz menet lesz

Ha tehát a miniszterelnök meg akarja őrizni a székét 2018-ban, akkor vissza kell szereznie a média felett befolyását, amelyet korábban Simicska biztosított neki. Három közeli szövetségesére támaszkodik ebben az erőfeszítésében: Andrew G. Vajnára, a kormány filmfőnökére, a kormányzati kommunikációért felelős Rogán Antalra, illetve befolyásos tanácsadójára Habony Árpádra - állítja a Reuters számos médiaipari forrásra hivatkozva.

Vajna és Rogán nem kívánta kommentálni ezt az értesülést. A kormány hivatalos álláspontja szerint betartják a sajtószabadsággal kapcsolatos uniós előírásokat.

Orbán szóvivője azt mondta a hírügynökség megkeresésére, hogy a miniszterelnök nem kíván hozzátenni semmit ahhoz a korábbi megjegyzéséhez, amelyben felkérte a jobboldali civileket, hogy segítsék a kormányt támogató sajtóorgánumok létrehozását.

Ez kerülhet a kosárba

A Reuters ezután megpróbálja kitalálni, mi történt az elmúlt hónapokban magánkézben lévő új jobboldali médiabirodalom létrehozása terén. Kezdi a TV2 körüli csatával, amelyben az egyik oldalon Simicska Lajos egyik üzleti partnere áll, a másikon pedig Vajna. A kereskedelmi adó körüli jogi háború koránt sem ért még véget, ám az ágazat szereplői úgy látják, hogy a veszteséges, nagy adósság alatt nyögő TV2-csoportnak úgy hiányzik az állami hirdetésekből befolyó pénz, mint egy falat kenyér.

A TV2 megszerzése aligha lehet jó üzlet megfelelő kormányzati kapcsolatok nélkül - mondta a hírügynökségnek neve elhallgatását kérve az egyik jelentős tévécsatorna vezetője. A 71 éves Vajna a Népszabadságnak adott interjújában tagadta, hogy Orbán érdekében járna el. Emellett azt állítja, hogy megteszi a szükséges befektetéseket a tévéadó sikeressé és nyereségessé tétele érdekében. További részleteket nem árult el.

Gründolt a háttérember

Eközben a Habony Árpád - aki számos Fidesz-győzelem egyik kovácsa volt és Orbán nem hivatalos spin doctorának tartják - Modern Media Group néven új céget gründolt. E vállalkozás vezetője Keresztesi Péter, aki egyben a kormány közeli kutatóintézet, a Századvég kommunikációs főnöke.

A menedzser Vajnához hasonlóan tagadja, hogy cége Orbán szócsöve lenne. Elismételte a Reutersnek korábbi álláspontját, miszerint a tulajdonosok egy piaci rés kihasználására hozták létre a vállalkozást, amely ennek megfelelően piaci alapon működik. A csoporthoz tartozik a 888.hu és a Lokal.hu internetes portál, amelyek gyakran jelentetnek meg állami hirdetések. Emellett ez a cég adja ki a Budapesten félmillió példányban terjesztett ingyenes heti magazint.

A hirdetési láb

A hírügynökség cikke szerint a médiatrió hirdetési lábát Rogán hozza az üzletbe. A kormány kommunikációs főnökeként munkájának része az állam 25 milliárd forintos hirdetési büdzséjének elköltése. Ezzel az ő minisztériuma a legnagyobb szereplő a 189 milliárdos magyar reklámpiacon.

Az idézett televíziós vezető szerint ez az óriási hirdetési forrás mágnesként vonzza a befektetőket a médiaiparban. Csak hát ahhoz, hogy működjön, mindenkinek tudnia kell, mikor fogja be a száját. Aki ezt a szabályt betartja, az a pénztárhoz járulhat - fejtegette hozzátéve: Magyarországon nem létezik független média.

Működik a csapat

Miközben Vajna, Habony és Rogán saját útját járja, a magyar média szakmai köreiben evidenciának kezelik, hogy évek óta szorosan együttműködnek, és most is összehangolják erőfeszítéseiket. Ezek hárman barátok, amit közös fényképezkedéseik is alátámasztanak. Rogán Antal és a kormány szóvivője a Reuters ismételt kérése ellenére nem kommentálta ezt a vélekedést, illetve a kormányzat hirdetési büdzséjének elosztásával kapcsolatos értesüléseket.