Örülhetnek a mangalicatenyélsztők

Megkezdődhet a magyar mangalica exportja az Amerikai Egyesült Államokba - mondta a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke, hozzátéve, az itt tenyésztett, hungarikumnak számító mangalicahízókból 20 ezer kerül a vágóhidakra, a termékek nagy részét pedig a prémium piacokra exportálják.
MTI-Eco, 2016. október 24. hétfő, 14:02

Tóth Péter elmondta, a kiviteli lehetőség most az amerikai piaccal bővül. Közölte, a napokban már kiérkezett az Egyesült Államokba az első friss, fagyasztott magyar szállítmány, igaz, egyelőre csak 60 kilogramm, amelyet gasztronómiai-bemutatókon használnak fel. A mangalicahúsból készült ételeket csütörtökön mutatják be a texasi Houstonban egy díszvacsora keretében. Emellett lesz még bemutató a tervek szerint Dallasban és New Yorkban is.

Az elnök szerint mindez azért fontos, mivel ez az első alkalom, amikor nyers húst - és nem terméket - szállíthatnak az Egyesült Államokba Magyarországról. A bemutatókon a potenciális vásárlók ismerkedhetnek meg a mangalicával. Hozzátette: a tárgyalások alapján már amerikai vevő is jelentkezett, akivel már lehet üzletet kötni.

A piacról elmondta, az elmúlt 6-7 évben Ázsiában is egyre több mangalicát vásároltak, most pedig az amerikai piac is megnyílhat a mangalicahús előtt, és ott is a prémium termékek közé kerülhet.

Aláhúzta, az Egyesült Államok piacára nagyon nehéz friss húst szállítani másik országból. Úgy vélte, az újabb piaci lehetőség tovább növeli belföldön is a mangalica ázsióját, tartási kedvét, ösztönzi a termelőket és a feldolgozókat.

Az Amerikába szállított hús az Olmos-Tóth Kft. tenyésztéséből származik, a mangalicákat a Pick Szeged Zrt. vágta le, mivel ez a cég rendelkezik a szükséges amerikai exportengedélyekkel. A szállítás és a bemutatók a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének szervezésében valósulnak meg.

Magyarországon 9500 mangalicakoca van, és mintegy 60 ezer hízó. A hízókból mintegy 40 ezret háznál vágnak le, 20 ezret pedig a vágóhidakon, ám az egyesület szeretné az utóbbi számot legalább 30 ezerre növelni. Az új piacok keresését az orosz embargó negatív hatása is ösztönzi - hívta fel a figyelmet a szakmai szervezet elnöke.

A vágóhídon levágott hízók mintegy 75-80 százalékát exportálják, főként Spanyolországba, de jelentős vásárló Németország, Svédország és Anglia, továbbá az ázsiai országok, Japán, Szingapúr, Hongkong és Tajvan is.

A tenyésztők árbevétele éves szinten mintegy 3,6-4,0 milliárd forint, a termékek eladását is hozzászámítva az éves árbevétel 9-10 milliárd forintra tehető. Ebből az exportbevétel 25-30 százalékot tesz ki, de a kivitel arányát is növelni akarja az egyesület - mondta Tóth.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

foldnyuzo, 2016.10.24 22:29

@megalodon:
Igen, a mangalica súlygyarapodása nagyon lassú sok takarmányt fogyaszt, a gyarapodás is inkább zsír. magyarul a mangalica hús előállítása iszonyúan drága.
Van egy trükkös megoldás, ugyanis a spanyol importőrt nem érdekli a fajta neve, csak a hús minősége, amelyből ha jó , érlelt, prémium húskészítményt készíthetnek. A lényeg az, hogy a mangalica kocákat tisztavérű Duroc kanokkal fedeztetik, amely kiváló sonkasertés, és sokkal hamarabb gyarapszik a mangalicánál. A végeredmény egy viszonylag gyorsan gyarapodó, több húst, de a mangalicához hasonló minőségben adó állat. A hibrideket szigorúan tilos tovább tenyészteni. Így éri meg csak mangalicát eladni. Erről hallgatnak, sejtésem, hogy az USA-ba is ilyen hús került. Egyébként tökéletesen mindegy ha jó pénzért eladható áru keletkezik az ólakban.
De a mangalica önmagában gazdaságtalan, én nem is értem, miért rajonganak érte sokan. Én nem szeretem a zsíros húst, házikolbászba is túl drága! Meg ugye a szakács is fontos, mi ízlik mi nem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2016.10.24 20:50

A mangalica egy hatalmas zabagép 1000-1200 kg takarmányt megeszik mire szép kövér jó zsíros lesz és le lehet vágni, a mai modern hússertéseknél pl holland lapály már 250 kg tápból vágásérett lesz.

Lehet persze komoly marketingel, nagy csindradattával óriási pénzeből egy piacot felépíteni a nagyon hasonló spanyol porco iberico és a serrano sonkájukkal mindez sikerült is..

Nálunk sajnos erre se pénz se komoly szakmai koordináló szervezet (profi marketing csapat) nincs vagyis eléggé gyöszös lesz ez a téma., kicsit magyar narancs kategória ez a dolog egyelőre.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html