A négymilliárd forintból megvalósuló központ célja, hogy ipari partnerek számára korszerű kutatási hátteret biztosítson alap-, és alkalmazott kutatásokhoz és kísérleti fejlesztésekhez. A Szegedi Science Park területén megvalósuló központ fókuszában a kőolajjal és kőolajszármazékokkal kapcsolatos kutatások állnak.

A miniszter szerint a következő uniós költségvetési időszakban kutatási programokra több mint 80 milliárd euró áll rendelkezésre, amiben a magyar kutatóegyetemeknek fokozottabban részt kell venniük. A szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatos kutatások arra is szolgálnak, hogy a napenergiát - amely Magyarország számára az atomenergia mellett a második legfontosabb - hogyan lehet tárolni.

Rovó László, az egyetem rektora elmondta, a jelenlegi technológiával a már feltárt kőolajmezőknek csak alig a felét lehet kinyerni; kutatásuk egyik fókusza ennek a növelése lesz. Azt is vizsgálják, hogyan hatnak a jövő alacsony kibocsátási szintű üzemanyagai a motorok belső szerkezetére, ahogyan azt is, milyen eszközökkel lehet pontosan meghatározni a tényleges emissziós értékeket. Nemcsak Magyarország, hanem az egész világ jövőjét befolyásolni fogják a kutatások - tette hozzá a rektor.

Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy a már feltárt kőolajmezőknek jelenleg csak a 20-30 százalékát lehet kinyerni, új technológiával ez a duplájára növelhető. Nem mindegy, hogy a már kutatott területeket aknázzák ki minél jobban, vagy újakat keresnek, újabb lábnyomokat hagyva ezzel. A következő 20-30 évben Hernádi szerint ugyanis még a fosszilis meghajtású járművek lesznek többségben - mondta a Mol-vezér.

Les Zoltán, az Audi Hungária Zrt. járműgyártásért felelős igazgatósági tagja közölte, 2018 júniusában kötötték meg az egyetemmel és a Mollal a háromoldalú megállapodást. Az Audi - a vele régóta partnerségben lévő győri Széchenyi István Egyetemmel közösen - vállalja, hogy a kedvezőbb emissziós értékű Mol-dízel és -benzin alapú üzemanyagokat tesztelik szériagyártásban készülő motorjaikon.

(A dízel- és benzinmotoros és villanyautók közötti versenyről, valamint azok károanyag-kibocsátásról szóló cikkünket itt olvashatja el.)