A szervizeknek a rendelet hatálybalépésétől számítva 8 napjuk lesz arra, hogy leadják pénztárgép megrendeléseiket a forgalmazóknak, akiknek 8 napjuk lesz a megrendelések visszaigazolására. Azoknak akik nem kapnak visszaigazolást 8 napon belül, lehetőségük lesz a NAV internetes felületén gépet rendelni - áll a Nemzetgazgasági Minisztérium közleményében. "A tárca bízik abban, hogy az új szabályozásnak köszönhetően megszűnnek azok a pénztárgépgyártást gátló tényezők, amelyek az elmúlt időszakban nehezítették az új pénztárgépek üzembe helyezésének gördülékeny megvalósulását" - teszi hozzá a közlemény.

Az NGM szerint az új előírások az új gépekre való átállási folyamat meggyorsítását szolgálják. A NAV ellenőrzési tapasztalatai szerint olyan megrendelési gyakorlat alakult ki a pénztárgéppiacon, amely gátolja a pénztárgépek tömeggyártását, így az átállást is nehezíti. A megrendelési problémák jellemzően a viszonteladók, szervizek körében jelentkeztek, mivel ezek a piaci szereplők sok esetben nem konkrét pénztárgéptípusra, hanem több gyártó termékére, vagylagosan, szállítási határidő megjelölése nélkül vettek fel rendelést, amelyeket a gyártók (forgalmazók) felé nem továbbítottak, vélhetően azért, hogy az összegyűjtött megrendelés állománnyal alkupozícióba kerüljenek.

Nyolc nap

Az új rendelet ezt a problémát orvosolja - véli a gazdasági tárca. A viszonteladóknak, szervizeknek a rendelet hatálybalépésétől számítva 8 napjuk lesz arra, hogy a náluk megrendelt pénztárgépek leszállítása érdekében intézkedjenek a forgalmazóknál, akiknek - a rendelet hatálybalépésétől számított 8 napon belül - vissza kell igazolniuk a megrendeléseket. Tehát a kereskedőknek, vendéglátósoknak a rendelet kihirdetését követő 8. napig semmit nem kell csinálniuk, csak várni, hogy kapnak-e visszaigazolást a megrendeléseikre. Ha a cserével érintett vállalkozó nem kap visszaigazolást 8 napon belül, akkor lehetősége nyílik a NAV internetes felületén gépet rendelni. A tárca felhívja a figyelmet, hogy a NAV honlapjának előnye, hogy ezen a felületen kizárólag érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépekre adható le megrendelés, amely közvetlenül a forgalmazókhoz jut el, így mindenki biztos lehet abban, hogy a megrendelése nyomán valóban kap pénztárgépet.

Adatszolgáltatási kötelezettség

A rendelet ugyanakkor adatszolgáltatási kötelezettséget is előír a forgalmazók részére. Az új szabályozás szerint a rendelet hatálybalépésétől számított 15 napon belül valamennyi engedéllyel rendelkező forgalmazónak elektronikus úton be kell jelentenie a saját megrendelőikre vonatkozó adatokat, megjelölve a vállalt szállítási határidőt is.

"A fentieken túl, az egyértelműség, és az értelmezési kérdések elkerülése érdekében a mai naptól külön-külön rendelet határozza meg az online pénztárgépekre és a taxaméterekre vonatkozó szabályokat, míg a közös rendelet hatályát veszti" - áll a közleményben.

Az NGM közleménye szerint a másik két rendeletben lévő szabályok tartalmukban nem térnek el a jelenleg hatályos előírásoktól, így például az átállási határidőben sem hoznak változást, azonban a két területre vonatkozó szabályozás elkülönítése segíti a jogalkalmazást.