Tilos a permetezőgépek használata! Ez az abszurd helyzet állt elő egy néhány nappal ezelőtti - többek között a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségével (MOSZ) sem egyeztetett, végrehajthatatlan - rendeletmódosítás következtében - hívta fel a figyelmet Máhr András, a MOSZ főtitkárhelyettese.

A termelőknek az aratás közepén, öt nap alatt kellett volna megfelelnie egy olyan előírásnak, amit képtelenség betartani. A növényvédelmi tevékenységről szóló rendelet módosításával ugyanis előírták, hogy az öt évnél idősebb, nem felülvizsgált növényvédelmi gépekkel tilos növényvédelmi tevékenységet végezni.

QP | Quality Placement

Lista, ami nincs

Felülvizsgáltatni öt nap alatt márpedig nem lehet. Különösen úgy nem, hogy a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) honlapján elérhetőnek kellene lennie egy listának, aminek a felülvizsgálat elvégzésére jogosultakat kellene tartalmaznia. Ez a lista azonban nem létezik. Vagyis a termelő azt sem tudja, hogy kivel és hogyan végeztesse el a felülvizsgálatot.

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a növényvédelmi gépek háromévenkénti időszakos műszaki felülvizsgálatát már három éve előírták, azonban a megfelelő rendszer kiépítésére azóta sem került sor, a termelők közel három éve várták a felülvizsgálat eljárási szabályainak megszületését. Most megszületett, így amit három év alatt nem sikerült elérni, azt most öt nap alatt kellett volna végrehajtani.

Szakképesítés kell, de képzés nincs hozzá

A rendelet egyértelművé tette, hogy milyen végzettséggel jogosult valaki a permetezőgépek felülvizsgálatára, valamint azt is, hogy el kell végezni egy ehhez szükséges alapképzést is. Az ilyen képzések még el sem indultak. Az ebből fakadó problémák kiküszöbölésére a képzés elvégzésére a rendelet december 31-ig felmentést ad a felülvizsgálatot végzők számára, ugyanakkor a termelőknek nem ad haladékot, nekik már a rendelet megjelenését követő ötödik napon meg kell felelniük minden előírásnak.

Miért kell ez?

Ahogy mondani szokás, megint fordítva ülünk a lovon. Először ugyanis ki kellett volna alakítani a felülvizsgálat feltételrendszerét (jogosult személyek, helyszínek, követelmények stb.), és ha ez megvan, megfelelő átmeneti időszak biztosításával bevezetni a jogszabályt. Miért kell a termelőket ilyen helyzetbe kényszeríteni? Miért kell a gazdálkodást veszélyeztetni? Miért kell a nyári csúcsmunkák közepén egy 3 éve jegelt szabályozást öt napos határidővel előírni? - tette fel a kérdéseket a MOSZ főtitkárhelyettese, aki szerint megfelelő szakmai egyeztetéssel mindez elkerülhető lett volna.