Megdöbbentő dolog derült ki a fix taxitarifákról - ennyit a piaci versenyről

Bár az árverseny pár évvel ezelőtti megszüntetése a budapesti taxispiacon nem volt túl piacbarát intézkedés, a magyarok egy nem elhanyagolható része egyetért a döntéssel - derült ki a Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített friss közvélemény-kutatásból.
Szász Péter, 2020. június 19. péntek, 06:20
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Múlt hét elején újra napirendre került a fix taxistarifák kérdése, a Budapesti Közlekedési Központ arra kérte a szolgáltatókat, hogy tegyenek javaslatot az egységes fuvardíjak megváltoztatására. Az alapötlet az, hogy tarifacsökkentéssel serkentsék a jelenleg gyengélkedő piacot.

A tervvel kapcsolatban több nyilatkozatot is lehetett hallani taxisberkekből, volt aki névvel, volt aki név nélkül mondta el véleményét, azonban mindenki kiállt a fix tarifák mellett.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint az általuk megkérdezett taxisok 89 százaléka elégedett a mostani rendszerrel, és az utasok is azok, amit alátámaszt, hogy 2013 óta 25 százalékkal emelkedett az utazások száma. Hogy a taxispiac növekedését mennyiben hajtotta a fix tarifákkal való elégedettség és mennyiben a gazdaság, a reálbérek és a fogyasztás emelkedése, valamint a rekordokat döntő turizmus azt mindenki döntse el maga.

Megjelent egy másik vélemény is, a Világgazdaság egyik - a BKK levelét ismerő - forrása úgy fogalmazott, hogy ha beindul az árverseny az kiszámíthatatlanná teszi az utazást és csak visszatérne a korábbi "kaotikus" időszak, mikor az emberek többféle árral találkozhattak.

A magát megnevezni nem kívánó forrás lényegében a piaci verseny ellen érvelt, ezt a véleményt pedig a magyarok egy nem elhanyagolható része osztja. Ez derült ki Napi.hu megbízásából a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatásból, ahol a válaszadók 30 százaléka szerint jó a fix tarifa mert az egyértelmű. A szabad árazás és a verseny mellett mindössze az emberek 13 százaléka állt ki, 15 százalékuk pedig a "mindegy, csak olcsó legyen" álláspontot képviseli. A fennmaradó 42 százalék nem jár taxival.

Budapesten - amelynek lakosait leginkább érinti a kérdés - az emberek 26 százaléka támogatja a fix tarifákat, 24 a szabad versenyt, 21 százalékot pedig csak az alacsony árak érdeklik. A fővárosban az embereknek csak a 29 százaléka nem utazik taxival.

A lakóhely szerinti bontásból az is kiderül, hogy minél kisebb településen lakik valaki annál inkább a fix és "egyértelmű" tarifákkal ért egyet és annál inkább elutasítja a versenyt a piaci szereplők között.

Az egységes viteldíjak a diplomásokat bosszantják leginkább, az alap és középfokú végzettséggel rendelkezőket kevésbé, az oktatásban töltött idő hosszával együtt erősödik a piacbarát hozzáállás is.

A taxitarifák kérdése ugyanakkor nem osztja meg az időseket és a fiatalokat, a 60 éven felüliek csak egy hangyányival  örülnének jobban annak, ha újra lehetne válogatni az árak között.

Szintén nincs lényeges eltérés a nemek közötti bontásban, bár az kiderül a kutatásból, hogy a nők 45 százaléka nem jár taxival, szemben a férfiak 40 százalékával.

Bármi is lesz a mostani tarifavita vége, az az elmúlt években kiderült, hogy a budapesti taxislobbi nagyon erős. Nem csak azt tudták elérni, hogy kizavarják az Ubert az országból, de az árversenyt is kiiktatták az életükből. Budapest korábbi vezetése a minőségi szolgáltatással indokolta a döntést, habár azóta is rendre hallani a BKK ellenőrzésein tömegesen megbukó taxisokról, és piacot ma is "fertőző", a tisztességes fuvarozókat fenyegető, az utasokat lehúzó "hiénákról", akik miatt a taxitársaságok is többször segítséget kértek már a döntéshozóktól.

Karácsony Gergely a fix tarifák eltörlésének kérdését csak annyival kommentálta, hogy "én személy szerint azt gondolom, hogy kell gesztusokat tennünk a taxistársadalom felé". Hogy ezzel mire célzott a főpolgármester, az talán a következő hónapokban kiderül.

Ezt kell tudni a kutatásról
A Pulzus Kutató felmérése 1000 fő megkérdezésével történt, a válaszok reprezentálják a magyar felnőtt lakosság véleményét. Ez azt jelenti, hogy az adatok nem, kor, iskolai végzettség és településtípus szerint a magyar alapsokasági adatoknak megfelelően tükrözik a felnőtt, 18 pluszos lakosság véleményét.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Lehner.geza@gmail.com, 2020.06.20 16:57

@atombandi: Nagy tételben mernék fogadni, hogy a piaci mechanizmusokról szerzett (elemzőként, cégvezetőként) szerzett tapasztalataim autentikus forrásnak számítanak. Bár Bokros Lajos és Matolcsi György is rendelkezik megfelelő piaci tapasztalatokkal, mégis egész másként értelmezik azokat. Gondolom nem lep meg, hogy az előzőt, akit az itteni piszkos munka elvégzése után mindjárt megkínálták a Világbank Európáért és Közép-Ázsiáért felelős igazgatói posztjával, egy tipikus hazaárulónak tartok, Matolcsy György ténykedését pedig üdvözítőnek találom.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2020.06.20 14:24

@Lehner.geza@gmail.com:
Aha, mintha magyarorszag hires lenne arrol, hogy a szolgaltatasai minosegevel versenyezne a vilagpiacon. Kozben meg megy a siras, hogy nem tudjuk eladni a szar minosegu, nyugatra exportalhatatlan cuccokat, amit a ruszkik tonnaszam vettek. Szep alom volt, ideje felebredni. A taxisok az elmult evekben sem lettek a minosegi szolgaltatas mintapeldanyai. Vagy meg varni kene ra 1-2 evtizedet, addig pedig tulfizetessel jutalmazni, hatha lesz valami minosegi emelkedes?

Neked fogalmad sincs a piaci mechanizmusokrol. Az ember igenytelensege miatt ilyen a minoseg. persze panaszkodni panaszkodik mindenki, de minosegi szolgaltatas csak akkor tud teret nyerni magyarorszagon, ha olcsobb mint a meglevo. Kulonben cseszheti, a kutyanak nem fog kelleni, pontosabban olyan kevesek hajlandoak felarat fizetni erte, hogy sose lesz rentabiis.

O1G
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2020.06.20 12:15

Az az egy biztos, hogy a taxisok között egyre több a kretén, akinek valójában az is csoda hogy meg tudta szerezni a jogosítványt, legalábbis ennek a közlekedésben semmi látható bizonyítéka sincs. Tolakodó, pofátlan, a közlekedés többi résztvevőjét és a szabályokat leszaró nagypofájú köcsögök. Nyilván a normálisak nem észrevehetőek, de feltehetően kisebbségben is vannak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Lehner.geza@gmail.com, 2020.06.20 11:56

@atombandi: Ha túlárazott a fix tarifa akkor az nagyobb mozgásteret enged a plusz szolgáltatások bevezetéséhez, amivel máris elindulhat a verseny, de mégsem úgy, hogy az árak letörésével szabadulnak meg a konkurenciától, ami viszont a legsunyibb "kreatívokat" engedi szabadjára.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

atombandi, 2020.06.20 09:37

@Lehner.geza@gmail.com:
Azt nem veszed eszre, hogy a vasarloknak rossz a rendszer. Minden bizonnyal aron felul kapjak meg a szolgaltatast. Aki taxisnak megy, az szamoljon vele, hogy ehberert fog dolgozni, 1000 muszakban, lehet tanulni jobb lett volna. Szolgaltatas minoseget ugy is lehet emelni, hogy az arakban is versenyezni kell. Biztos te is meg tudsz nevezni olyan termekeket, amik barmennyibe is kerulnek, mindig lesznek, akik megveszik. Nyilvan egy reszeges soffor, egy lepusztult taxival, oriasi kesesekkel, nem fog tudni annyit elkerni, mint egy olyan, aki neha kitakaritja az autojat. Azon kivul, hogy nem vagy kepes kiszamolni, hogy hova mennyiert visznek el, mi egyeb fajdalmat okoz neked, hogy fix, vagy nem a tarifa? Mert az biztos, hogy oriasi kar, hogy dragan kapod a szolgaltatast. Ez kartellezes, szabalyozoi szinten. Vajon miert nem szoktak tamogatni a kartellezest, gondolkodtal mar rajta?

O1G
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html