Reménytelen a helyzet az autópályákon - megszólalt a szaktárca

Továbbra sincs remény arra, hogy az éves e-matrica érvényessége a vásárlás dátumától induljon itthon. Érdekesség, hogy miközben Szlovákia hamarosan áttér erre az érvényességre, a magyar szaktárca a régiós gyakorlattal magyarázza, hogy miért nem változtat rajta.
Szász Péter, 2016. november 4. péntek, 15:08
Fotó: Napi.hu

A pozsonyi Pravda a szlovák közlekedésügyi tárcára hivatkozva írta nemrég, hogy az autópálya-matricákat nem naptári évre, hanem 12 hónapra lehet majd megvásárolni. Erre az adott lehetőséget, hogy az országban idén váltották fel a hagyományos matricákat az elektronikusak, azok, amelyeket a magyarok már több éve használnak.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) ugyanakkor továbbra sem tervezi, hogy nálunk ilyen irányú változtatásokat tegyen - a magyarázat, a fentiek tükrében, furcsának tűnik. Lapunknak ugyanis azt írták, hogy a másfél évtizedes szokásjogon túl a naptári éves érvényesség fenntartása mellett szól a környező országok gyakorlata is: a cseh és osztrák használati díjas rendszerek ugyanígy működnek. A szlovákról nem tettek említést.

A tárca azt is felhozta a rendszer védelmében, hogy az autósok sok lehetőség közül választhatnak, az éves mellett ott van a heti, a havi és a megyei matrica. Ráadásul, ha valaki év közben dönt a fizetős szakaszok rendszeres használata mellett, akkor előre megveheti a havi jogosultságokat akár az év hátralévő időszakára is. A havi matrica persze fajlagosan drágább mint az éves, a 12 darab 57 360 forintba kerül, szemben az éves 42 980 forintjával. Utóbbi egyébként 13 hónapig érvényes (a következő év január végéig), de ennek nincs sok jelentősége, ha valaki rendszeresen vásárolja.

Ráadásul sokan nem is tudnak erről a lehetőségről. Korábban a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) is készített egy felmérést, amelyből kiderült, hogy a nem túl gazdaságos vásárlások oka részben az információhiány. Június 1-jétől ugyanis már nem nagyon éri meg éves matricát venni. Ennek ellenére júniusban 1100, júliusban 570, augusztusban 240, szeptemberben pedig 96 D1 kategóriás éves matricát vettek az emberek. Októberben már leálltak a vásárlások.

Az NFM ezek tükrében sem tervez változtatni az éves matricák érvényességén, csupán azt közölte, hogy vizsgálja a vásárlást könnyítő szabályváltozások bevezetésének lehetőségét.

A matricákból október végéig 56,2 milliárd forint folyt be, 4,7 milliárddal, 9,2 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A vásárlások 58 százaléka hazai, 42 százaléka külföldi autókra történt, utóbbiak részaránya érhető okokból a heti matricáknál magasabb.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

puski, 2016.11.05 16:48

A múlt héten vettem először interneten szlovák matricát, korábban ezt mindig benzinkútnál tettem meg.
Jól használható felület, gyors, van magyar nyelven is, elektronikus számla e-mailen, visszaigazoló sms, nincs"kényelmi" díj.
Szóval meg voltam elégedve.
Erre tegnapelőtt és tegnap is érkezett egy - egy sms, hogy figyeljek, mert ekkor és ekkor le fog járni.
Csak hab a tortán, hogy online meg lehet nézni, van-e érvényes matrica az adott rendszámra. Céges kulcsos kocsikat használók biztosan értik, hogy miről beszélek és értékelik.
Úgyhogy nekem ne fikázza senki a szlovákokat, itt a minta, így kell működni egy rendszernek.
Mi meg hiába vezettük be jóval korábban, ha ülünk a babérjainkon a világ elmegy mellettünk.
Itthon külön be kellett személyesen menni a nagyméltóságú ügyfélszolgálathoz, hogy ugyan mondja már meg, van-e érvényes matrica az adott rendszámra (volt).
Uff. Kifogytam a szóból.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

makkmarci, 2016.11.05 03:04

@megalodon:
Mi lenne a nemzet gázszerelőjével ha a Kedves Vezető kitúrná a polgármesteri tisztségből?
Én max Putyinnál tudnám a jövőjét elképzelni főállású úgylexxpóként
Vagy a Csilllagban ugyanezen beosztással
Mindkettőre van még esély!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2016.11.04 19:14

Hát igen.. mégiscsak a Slota féle "Magyarországtérkép " lenne itt a nyerő.

Nyugat MO. ugyebár Ausztriához tartozna vagyis 3X bérek legalább és egyharmad annyi hülyeséggel, Észak Mo. menne szlovákiához ahol már most 20%.-al elöttünk vannak (GDP stb) és még rendes autopálya matricát is lehet venni.

A viharsarkot meg vigyék a rpmánok, hamár megkapták Erdélyt, bajlódjanak ezzl is ha annyire kell nekik lehet fevirágoztatni.....

Ja és Orbán max felcsúti polgármester lehetne ::ODD !
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2016.11.04 17:27

56.2 milliárd Ft-ért talán megtisztelhetnék az autósokat azzal, hogy néhány sort megváltoztatnak a szoftverben. Mert csak ennyiről van szó. La a bürokráciával !!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html