Szupertraffipaxok: a rendőrség elárult egy titkot

A feladat és a helyszín adottságain múlik, hogy a méregdrágán vett szupertraffipaxok mely funkcióit alkalmazza a rendőrség. A VÉDA rendszer aligha váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Vég Márton, 2018. október 26. péntek, 17:20
Fotó: Napi.hu

Miközben a rendőrség októbertől szigorított az utakon - például már nem közlik előre, hol mérnek a traffipaxai -, több mint három évvel az üzembe állításuk után sem használják a mindent látó mobil traffik valamennyi funkcióját írta a Magyar Hang. Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a lapnak elismerte: döntés, feladat és a helyszín adottságain múlik, hogy az eszközök mely funkcióit alkalmazzák.

Az úgynevezett VÉDA közúti intelligens hálózatot a balesetek számának csökkentése és a notórius szabályszegők kiszűrése érdekében építették ki uniós és hazai forrásokból. A 15 milliárd forintba kerülő rendszer megvalósításán 2012-ben kezdtek dolgozni, de csak jókora késedelemmel tudták a rendszert üzembe állítani. Ennek része a 160 darab változtatható helyű szupertraffipax és az utak mentén elhelyezett 134 fix kamerarendszer, amelyekkel összesen 365 forgalmi sávot figyelnek. A kamerák elvileg a sebességmérés és az ehhez kapcsolódó alapfunkciók mellett minden lényeges szabálysértést képesek észlelni. Például azt is, ha a sofőr vezetés közben telefonál, nem kapcsolta be a biztonsági övét, vagy ha áthajt a záróvonalon, piros lámpán. A mobil eszközöket a sokáig húzódó tesztidőszak után 2015 márciusában vetették be először élesben, egy évvel később pedig az állványra telepített fix kamerák is elkezdték működésüket.

A Magyar Hang információi szerint a változtatható helyű traffipaxoknak azért csak az alapfunkcióit használják, mert emberi közreműködés szükséges a szabálytalanságok rögzítéséhez, az pedig csak korlátozottan áll rendelkezésre. Amikor erre kérdezett rá a lap a rendőrségnél, az ORFK csak a kapukra szerelt kamerákról beszélt: e szerint a fix kamerarendszer funkcióinak használata nem igényel személyi jelenlétet. Itt is akad azonban ellentmondás: a képek visszanézéséhez emberi közreműködés szükséges. Míg ugyanis a sebességtúllépést a gép képes rögzíteni, például telefonálás esetén nem feltétlenül tudja hitelesen eldönteni, hogy a sofőr csak könyököl, vagy telefon is van a kezében. Az ORFK egyik válaszából az is kiderült, hogy a kapukra telepített kamerák esetében sem használnak ki minden funkciót: lehetséges, hogy csak egyik vagy másik funkciót alkalmazzák.

Eddig a VÉDA rendszer kiépítése a reményeket aligha váltotta be. Mert bár 2015-ről 2016-ra csökkent a halálos közúti közlekedési balesetekben elhunytak száma - de 2013 óta nem fordult elő, hogy 600-nál kevesebb tragédia történjen. Idén szeptemberig 398 halálos baleset volt, és a legtöbb baleset gyorshajtás miatt következik be.

A kép forrása: Police.hu

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Mekelekke, 2018.10.27 11:06

Miért mondjátok, hogy a rendszer nem váltotta be a reményeket? A rendszer eleve az autóstársadalom újabb anyagi lehúzása céljából jött létre, márpedig ezt a célt kiválóan ellátja. Már a bevezető sajtókampányban is a RELATÍV gyorshajtás baleseti statisztikai adataival parasztvakították a gondolkodásból felmentett újságírókat, akik kivétel nélkül be is nyalták ezt a maszlagot.
A vidéken élők számára jelenleg hasonló parasztvakításos előkészítés alatt van a kút-adó, a jövőre bevezetésre kerülő lélegzetvétel-adó pedig egyformán kötelező lesz mindenki számára.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

C16SE, 2018.10.27 09:57

Tesó, az azért lehet, mert amit te úgy írsz, mint a "legtöbb baleset gyorshajtás miatt következik be", az nem az abszolút gyorshajtás. A trafi mi ellen jó? Na igen, csak az abszolút ellen. A relatív gyorshajtás ellen nem. És, ha legalább egyszer, nem többször, egyszer megnéznétek a bontott statisztikákat, akkor látnátok, hogy az abszolút gyorshajtás kb. annyit okoz, mint a bicajosok vagy annyit sem (legalábbis abban az évben amikor utána néztem). Ezek után csak a nagyon hülye várja, hogy ha az egyetlen szabálysértés ellen mennek a rendőrök, ami kb. 5-7 %-ot tesz ki a személyi sérüléses balesetekből, akkor az soha de soha nem fog lényegi változást hozni az egészre nézve. Egyszerű matematika, de tényleg a legegyszerűbb.
Ne legyen illúzióitok, a trafi nem a balesetek csökkentésérét van. Én inkább a beszerzés, üzemeltetés, pénzbeszedés 0 munkával környékén keresném az igazi okot, de ne legyen igazam. ;)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html