Nyugat-Európában már sok vállalkozó rájött, hogy az idősek mennyire jó célcsoportot jelentenek. Komoly piac épült ki azon idősebbek köré, akik egészségesek, elég időt dolgoztak ahhoz, hogy jól keressenek. Ők a szállodák kedvenc ügyfelei közé tartoznak, szívesen költenek kultúrára, és egyre több üzlet alapul azon is, hogy őket tanítsák meg valamilyen új hobbira - állapítják meg a portálon. .

Aztán ahogy telik az idő, egyre inkább arra költ az ember, hogy az egészségét őrizze meg. Jobb helyeken ez nem csak azt jelenti, hogy gyógyszerekre sokat kénytelenek költeni, hanem azt is, hogy szívesen adnak pénzt olyan műszaki cikkekre, amelyek segítenek az egészségi állapotot vizsgálni, netán riasztani valakit, ha baj van.

Az Európai Bizottság 2018-ban rendelt meg egy elemzést az Oxford Economicstól. E szerint az EU lakosságának 39 százaléka, 199 millió ember idősebb 50 évnél. 2015-ben ezeknek az embereknek a kiadásai 4,2 ezer milliárd eurót tettek ki, ami a 28,8 százaléka az uniós GDP-nek, az 50 év felettiek kiadásaiból nagyjából 78 millió munkahelyet tartottak fent, vagyis az EU foglalkoztatásának 35,8 százaléka köréjük épül. Ha az EU 50 év feletti lakosai egy külön országot alkotnának, az Egyesült Államok és Kína mögött a világ harmadik legnagyobb gazdasága lennének.

A turizmusban az 50 év felettiek között is külön kategóriát jelentenek a nyugdíjasok. Az EU-ban a 65 év felettiek költik el az összes turisztikai kiadás hatodát, 66 milliárd eurót.

Nyilvánvaló, hogy egészen más egy idős ember élete Nyugat-Európában és a kontinens keleti felén. Amíg egy svéd ember életében 73 egészséges év van, egy német pedig átlagosan 66 egészségben töltött évre számíthat, addig az Eurostat szerint egy magyar nő 60,2, egy magyar férfi pedig 59,5 évet remélhet egészségben.

Az idősebb magyarok egészségügyi kiadásai magasak, más szektorokban viszont nem sokan alapoznak üzletet a nyugdíjasokra. Pedig lenne miből költeni: a KSH szerint az összes korcsoport közül a 65 éven felüliek átlagos havi jövedelme a legmagasabb, és az 55-64 év közöttiek is több pénzből gazdálkodhatnak, mint a 25-54 éves korosztály.

Magyarországon a fontosabb ágazatok adatait végignézve úgy tűnik, az egyetlen, ahol komolyan számolnak az idősekkel, a turizmus. A KSH úgy kalkulált, hogy 2017-ben az összes belföldi utazás 18 százaléka a 65 éven felülieké volt, ráadásul ez az arány évek óta nő.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége egy korábbi konferenciáján viszont nem úgy kerültek szóba az idősek mint jó célcsoport, hanem mint lehetséges munkaerő. A kamara akkori elnöke, Krisán László úgy számolt, hogy 30 ezer ember hiányzik a turizmusból, egy részüket nyugdíjasokkal szerette volna pótolni.