Repülőtéri csomaglopások: bűnszervezet működik Ferihegyen

Sem a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA), sem a repülőgépek földi kiszolgálását ellátó vállalkozások, de még a hatóságok sem tudnak hatékonyan fellépni a feladott csomagok kifosztása ellen. A Magyar Nemzet szerint nyílt titok, hogy bűnszervezet intézi a csomaglopásokat a reptéren.
Szabó Dániel, 2018. február 8. csütörtök, 15:53

A reptér kerítésén belül a munkások szintjén bűnszervezet működik, amelyben ugyan nem mindenki vesz részt, de mindenki tud róla. Emiatt voltak rá kísérletek, hogy a lopásokat megfékezzék: biztonsági őröket állítottak be, de őket vagy lefizették, vagy megfélemlítették. Olyan esetről is hallani, amikor az őr családját verőlegények keresték fel, aki az eset után inkább felmondott. A szajrét pedig egy vagy több orgazdahálózat vásárolja fel - derül ki a Magyar Nemzet hosszú cikkéből, amely az elmúlt időszakban kiderült csomaglopásokról szól.

A lap a felelősöket nem nevezi meg, csak azokat a vállalkozások, amelyek biztosan nem érintettek a poggyászok kinyitásában: sem a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport (BA), sem a repülőgépek földi kiszolgálását ellátó vállalkozások nem felelősek az ügyben. Hatékonyan nem is tudnak fellépni az ügyben sem ők, sem a hatóságok. A visszaéléseknek kedvez a krónikus munkaerőhiány, valamint a munkafolyamat maga.

Ugyanis a BA munkatársai csak a biztonsági ellenőrzést végzik: a check-in pultnál a szalagra helyezett csomag először bekerül egy poggyászosztályozó rendszerbe, ahol végig lezárt, bekamerázott útvonalon halad. Csak akkor nyúlnak hozzá, ha az automatizált folyamatban egy szoftver biztonsági kockázat esetén továbbítja a felvételeket a szakembereknek, akik egy másik helyiségben elemzik a látottakat. A poggyászt egy erre a célra szolgáló bekamerázott helyiségben nyitják ki, ahol a BA munkatársa mellett egy rendőr is jelen van.

A csomagokat a szalag végén, akkor nyithatják ki a tolvajok, amikor az a földi kiszolgáló cég munkatársaihoz került: a rakodómunkások itt szortírozzák a poggyászokat a checkin során rájuk rakott matricák alapján. Reggel, a déli órákban és este akkora a tumultus, hogy nehéz nyomon követni ki férhet hozzá a bőröndökhöz, a cikk szerint ilyenkor senkinek nem tűnik fel, ha valaki 60 másodpercig matat bennük.

A földi kiszolgáló társaságok vagy a csomagkezeléssel megbízott alvállalkozók dolgozói nemcsak az általuk kiszolgált repülőjárat poggyászaihoz férnek hozzá, hanem bármelyikhez. Nem szokás, hogy rászóljanak egymásra, hiszen mindenki érdekelt a buliban - írja a lap, amely szerint a másik helyszín a gépek rakodótere. Ilyenkor egy ember pakol, ketten rendezgetik a poggyászokat, egy negyedik pedig a gép hasában fosztogat.

A hatóság erőteljesebb jelenléte ugyanakkor valószínűleg javítana a helyzeten: a Magyar Nemzet informátora szerint a lopások lényegében megszűntek a legutóbbi parlamenti választás idején: a külföldi szavazatokat repülőgépek hozták haza, emiatt napokon át tele volt a repülőtér az Alkotmányvédelmi Hivatal, a rendőrség és a TEK embereivel. A hét elején meg is ígérte a hatóság, hogy szigorít az ellenőrzéseken.

A csomagokból eltulajdonított pénzt általában a tolvajok elosztják egymás között, míg az értéktárgyak rövid úton elhagyják a repülőteret. A reptéri járműkezelők, vagy taxisok viszik el a portékat, netán kint várakozik az orgazda. Ha a szúrópróbaszerű ellenőrzésen megfognak valakit, akkor a rendőrök tehetetlenek.

A fotó forrása: Shutterstock.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

palm, 2018.02.09 15:11

Még annyit tennék hozzá az egész sztorihoz, hogy ezek fényében különösen cinikus és pofátlan, mikor a Ferihegyi check-in pultnál felteszik a kötelező kérdést, hogy hozzáférhetett-e valaki a csomaghoz pakolás után.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

palm, 2018.02.09 15:06

Szokásos... sz.rnak, bajnak nincs gazdája. Senki sem felelős semmiért. Azért ezzel nem értek egyet. Ott kezdődik, hogy miért kell 4-5 mélységben alvállalkozókon keresztül kiszervezni a munkát? Eleve az ilyen megbízásosdi rögtön lehetőséget teremt a korrupcióra, ráadásul a megbízási lánc végén álló - ténylegesen munkavégző ember - az eredeti pénz 1/10-ét kapja meg. Aztán sírnak, hogy [ennyiért] munkaerőhiány van.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html