Revolutot használ? Vigyázzon: sunyi módosítás történt a szolgáltatásban

Egyik napról a másikra megváltozott a Revolutnál a bankkártyás feltöltések tranzakciós kódja. A korábban kártyás vásárlásnak minősülő tranzakciók hirtelen készpénzfelvétellé változtak emiatt egyes bankoknál, ami sok pénzbe kerülhet az ügyfélnek, főleg ha hitelkártyával töltögeti a fintechcégnél lévő egyenlegét.
Herman Bernadett, 2020. február 6. csütörtök, 07:06
Fotó: Napi.hu

Kellemetlen meglepetéssel szembesülnek néhány napja a Revolut használói. A fintechcég bankkártyájára lehet feltölteni pénzt másik bankkártyáról is. Korábban az ilyen tranzakciók kártyás vásárlásnak számítottak, újabban azonban készpénzfelvételként könyvelik el a bankok. Ez pedig sokba kerülhet a gyanútlan felhasználóknak, akiket senki, semmilyen formában nem értesített előre a változásról.

Vásárlásból készpénzfelvétel

Magyarországon legalább negyedmillió ügyfél érintett, tavaly novemberben ünnepelte a cég a 250 ezredik itteni felhasználóját. Közülük főleg azok járhatnak most rosszul, akik hitelkártyával töltenék fel a keretüket. Ők korábban kifejezetten jól is járhattak azzal, ha hitelkártyáról növelték a revolutos egyenlegüket, hiszen a hitelkártyás vásárlások okosan használva akár kamatmentesek lehetnek, sőt utánuk a legtöbb bank visszatérít 1-2 százalékot. Ha viszont ezek a tranzakciók készpénzfelvételnek minősülnek, azonnal jön a büntetés. A készpénzfelvétel a tranzakció pillanatától kezdve kamatozik havonta 2-3 százalékot, emellett a hitelkártyás készpénzfelvételnek díja is van, ami szintén magas. Ez azt jelenti, hogy egy 100 ezer forintos egyenlegfeltöltés 5-6 ezer forintba is kerülhet a hónap végére.

Azok, akik betéti kártyával töltik fel a Revolutot, a kamatot megúszhatják ugyan, de a készpénzfelvétel vagy az átutalás díja őket is sújthatja. Magyarországon ez különösen sokba kerülhet, hiszen a készpénzfelvételt 0,6 százalékos tranzakciós adó terheli, és az ingyenes készpénzfelvétel tranzakciós korlátozása (havonta legfeljebb két alkalom maximum 150 ezer forint értékben) hamar kimerülhet azoknál, akik sokat revolutoznak. Ha ez megtörtént, elkezdhet a kártyás feltöltések után díjakat felszámolni a bank.

Megváltozott a tranzakciós kód

A pórul járt ügyfél azért érezheti ezt különösen igazságtalannak, mert a változásról semmiféle hivatalos tájékoztatást nem adtak sem a bankok, sem a kártyatársaságok, sem a Revolut. Az információ az interneten terjed, a Kiszámoló blogon panaszkodnak a felhasználók, hogy hirtelen fizetőssé váltak a korábban ingyenes tranzakciók.

Magyarországon konkrétan csak az Erste Bankot említették meg a felhasználók, hogy a hitelkártyáknál készpénzes tranzakcióként számolja el a revolutos feltöltést. A bank magyarázata az volt, hogy a Revolut által küldött tranzakciós kód megváltozott. Korábban a 6012-es kódot küldték vissza a bankoknak, ami a kártyás vásárlásokhoz és szolgáltatásokhoz kapcsolódó érték, újabban viszont a 4829-est, ami a készpénz-átutalások tranzakciós kódja.

Nincs nyoma az üzletszabályzatokban

A hirtelen jött változásnak mindenesetre nincs nyoma a hazai bankok üzletszabályzatában, egyetlen ilyen dokumentum sem említi, hogy a revolutos feltöltéseknél változás történt. Ugyanígy nincs ennek nyoma a kondíciós listákban. Miért is lenne? A változás nem a magyar bankoknál történt, hanem a Revolutnál, az itteni rendszerek csak könyvelnek a beérkező kódok alapján.

Az Erstén kívül azonban eddig más bankok ügyfelei Magyarországon nem jelezték, hogy díjat számoltak volna fel náluk a revolutos feltöltések után. A Redditen viszont van olyan bolgár felhasználó, aki nemrég szembesült hasonló költségekkel Visa és MasterCard kártyákkal is, ő az OTP bolgár leánybankjának, a DSK-nak az ügyfele volt. A Visa-kártyájával végzett tranzakció az egyik nap még vásárlásnak számított, másnapra viszont már készpénzfelvétellé minősítették át.

A hazai nagybankok közül a CIB lapunk kérdésére válaszolva közölte, náluk nem minősül készpénzfelvételnek ez a tranzakció. A K&H pedig azt válaszolta: jelenleg vásárlási tranzakcióként kezeli a Revolut és ahhoz hasonló bankkártyás feltöltéseket. Ráadásul, ha egy ilyen jellegű változás lép életbe, azt köteles az általános szerződési feltételeiben, a változás hatályba lépését megelőzően 60 nappal meghirdetni az ügyfelei számára. Az OTP-nél is kártyás vásárlásként könyvelik ezeket a tranzakciókat.

Mindenki mossa a kezét

A Revolut holnapján semmiféle információ nincs arról, hogy változás lett volna a tranzakciós kódoknál, és ez milyen következményekkel járhat, az applikációban csak egy szűkszavú figyelmeztetést lehet olvasni, hogy "a közvetítő bank vagy a feladó bankja díjat számolhat fel a nemzetközi átutalásokért". A fintechcéget megkérdeztük, és mindössze annyit válaszoltak: nem ők, hanem a kártyakibocsátó bank számítja fel a díjakat, amikor az ügyfél feltölti az egyenlegét. A fintech cég azt javasolja: lehetőleg ne hitelkártyáról töltsék fel az ügyfelek az egyenlegüket.

Az internetes fórumok szerint az sem kizárt, hogy a kártyatársaságok nyomására változtathatott a Revolut a feltételeken. Az ezzel kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a Visának és a Mastercardnak is. A Visa azt nyilatkozta lapunknak: nem az ő hatáskörük, hogyan kezelik a bankok az ilyen tranzakciókat, és milyen díjakat számolnak fel.  A Revolut azt nyilatkozta: aktívan dolgoznak azon, hogy az ügyfelek által tapasztalt problémát megoldják.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) sem nyilatkozott a konkrét üggyel kapcsolatban, csak általános információkat osztott meg. Minden pénzforgalmi szolgáltatónak, így a hazai hitelintézeteknek is egyértelműen, közérthetően és pontosan a pénzforgalmi keretszerződésbe kell foglalniuk az általuk alkalmazott díjakat, költségeket és egyéb fizetési kötelezettséget. Vagyis az ügyfelek számára világosnak kell lennie, hogy ha egy tranzakció készpénzfelvételnek minősül (például egy ATM esetében), akkor az milyen (a kártyakibocsátó számára teljesítendő) díjfizetést von maga után - ez a jegybank álláspontja.

A Revolutnak kellene tájékoztatni

A vonatkozó jogszabályok alapján az elektronikuspénz-kibocsátó intézményeknek (ilyen a Revolut) a saját ügyfelekkel kötendő szerződéseikbe kell foglalniuk azt, hogy milyen módon (és így milyen díj ellenében) lehetséges az általuk kibocsátott elektronikus pénzt megvásárolni, valamint adott esetben visszaváltani azt - írta a jegybank.

A revolutosok azonban azt állítják, nem kaptak semmilyen tájékoztatást, az MCC-kóddal kapcsolatos módosításról is csak a bankjuktól hallottak a kliensek azt követően, hogy reklamálni kezdtek a felszámított díjak miatt. Megpróbáltuk megtudni a Revoluttól, hogyan tájékoztatta a felhasználókat, de erre a kérdésünkre nem válaszoltak.

A pórul járt ügyfelek közül többen is megpróbálták visszatéríttetni a felszámított díjakat. Volt olyan ügyfél, aki a Revoluttól kérte a díjak megtérítését, és olyan is, aki a bankjánál reklamált. Előbbi ügyfél, bár a legexkluzívabb fém kártyát használja, még egyezkedik a fintechcéggel. Az az ügyfél, amelyik a bankjától kérte a hirtelen jött díjak megtérítését, visszakapta a pénzét.

A Mastercard szerint a Revolut döntése

Nem csak a bankok, de a Mastercard szerint is a Revoluton döntése, hogy milyen kóddal érkezik be a tranzakció a hitelintézetekhez, amelyek kártyáival feltöltik a fintech-cég egyenlegét. A kártyás tranzakciók során az úgynevezett MCC kódok (merchant category code) a tranzakcióban részt vevő kereskedő, ez a mostani esetben a Revolut, besorolását jelölik. Az MCC kódok listáját a fizetéstechnológiai cégek (kártyatársaságok) bocsátják a kártyaelfogadást biztosító pénzügyi szolgáltató rendelkezésére.

A kártyaelfogadást biztosító pénzügyi szolgáltató döntése, hogy a fenti listából melyik kódot használja, melyik felel meg leginkább az adott kereskedő tevékenységének. A kártyaelfogadást biztosító pénzügyi szolgáltató az MCC kiválasztása után mindig ezt a kódot küldi el a kártyabirtokos bankjának az egyes tranzakciók során - nyilatkozta a Mastercard.

Miután beérkezett a kód, a kártyabirtokos bankja dönt arról, hogy az egyes tranzakció típusokhoz milyen költséget, korlátozást, vagy akár jutalmat (hűségpontot, visszatérítést) társít. Ezeket a kondíciókat a bank és a kártyabirtokos között létrejött szerződés rögzíti, ha ezekben változás történik, arról a bank értesíti a kártyabirtokost és nyújt szükség szerint bővebb tájékoztatást.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

LCoder, 2020.02.07 10:04

Szerencsére nem az Erste banknál vagyok. Ezek után soha nem is leszek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2020.02.06 18:37

@Mekelekke:
"Nem mindegyik, csak azok, amelyek olyan adatokhoz követelnek hozzáférést (GPS, telefon, híváslista, kontaktlista, SMS-ek, kamera, mikrofon, képek, satöbbi), amely adatokra valójában nincs szükség a feladat elvégzéséhez."
Ezt mind kéri, kérheti, de nem kell mindent megadni.
Nem akarok hazudni, nem emlékszem pontosan mit, de nem engedélyeztem hozzáférést a Revolut-nak és anélkül is települt, működik. Van ami kötelező, van ami opció. Nem biztos, hogy a képedbe nyomja, hogy melyik-melyik!
A GPS-hez biztos adtam hozzáférést, több mindenhez, ami szerintem nem releváns, arra nem. A mobiltelefonos banki applikációknak lehetnek az egyszerű halandó számára (nekem is) érthetetlen, de mégis nagyon fontos biztonsági elemei is.
Hogy végeznek-e adatgyűjtést? Naná! És teszi ezt mindegyik! Ez nekik benne az üzlet. Ha díjat kell valami után fizetned és akkor tol a képedve "véletlenül" releváns reklámot, akkor kell felháborodni. Teszem ezt viszonylag gyakran én is! Minden bank elemzi az ügyfeleinek tranzakcióit, hol vásárol, mennyiért, milyen a fizetési fegyelme. Ugye Téged is felhívnak időnként szebb ajánlatokkal?
Engem elég gyakran, a hitelkártyám gyakran fut 500-600 ezer forint, olykor még több mínuszba annak ellenére, hogy több hitelkártyám van és megosztom a használatot az üzletek jellege alapján. A hitelkeretem bőven több külön-külön is, mégis zaklatnak "kisegítő" törlesztési hitel ajánlatokkal. Na jó a betéti számlámat nem látják, de a fizetési fegyelmet azt igen! Amikor meg elkezdtem építési anyagokat venni kártyára, akkor megkerestek szabadon felhasználható személyi hitel ajánlattal...
Évekkel ezelőtt letiltották átmenetileg a hitelkártyámat amikor egy távoli országban egymás után többször használtam. A vásárlási szokások és lokáció alapján vélelmezték, hogy esetleg illegálisan használja valaki a kártyámat. Nem olcsón fel kellett őket hívnom telefonon, hogy "csókolom, én vagyok!"! Na igen, jeleznem kellett volna, hogy egzotikusnak számító országban akarok kártyázni.
Ma már kicsit másképpen megy, de ebből azt szerettem volna kihozni, hogy nem csak üzleti célú adatgyűjtés folyik, hanem biztonsági oka is van.
Bankszámlát-hitelszámlát az ember ott nyit, ahol bizalma van.
Végül is Te nem bízol a Revolut-ban, tehát nem nyitottál náluk számlát, ezzel semmi baj.
Amit viszont felhoztál negatívumot, az nem Revolut specifikus! Más bankok applikációja is ezt teszi, pl. Budapestbank. Az is telepítve van nálam.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Mekelekke, 2020.02.06 16:20

@antitroll: "Internetes vásárláskor ez nagy előny, ha nem tudsz PayPal, vagy valamilyen más biztonságos szolgáltatással fizetni. Így maximum a fizetett összeget bukod, "

Egyrészt a Revolut-os kívül más hasonló fintech cégeknél is van virtuális webkártya létrehozási-megszüntetési lehetőség, másrészt az értelmesebb magyar bankoknál is kezd megjelenni ez a szolgáltatás. Persze ezek a bankok is egyelőre ott tartanak szellemileg, hogy öt helett csak egyetlen webkártyát adnak és az is fix kártya, tehát nem te hozod létre és szünteted meg egy gyors kattintással, ha csalóba szaladsz, de 20-30 év késéssel ez a szolgáltatás is el fog terjedni a magyar bankoknál is.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Mekelekke, 2020.02.06 16:10

@antitroll: "Minden banki alkalmazás "kémszoftver"

Nem mindegyik, csak azok, amelyek olyan adatokhoz követelnek hozzáférést (GPS, telefon, híváslista, kontaktlista, SMS-ek, kamera, mikrofon, képek, satöbbi), amely adatokra valójában nincs szükség a feladat elvégzéséhez.

"akkor is ha asztali gépen"

Asztali gépen egyrészt nincs semmi személyes adat, amit egy szoftver ellophatna onnan, plusz nincs kamera, nincs mikrofon, bizalmas fényképek, stb (sőt az én asztali gépem még a nevemet se tudja). Másrészt asztali gépre sem telepítek mindenféle ismeretlen (nem számon kérhető) gyártójú szoftvert.

Amelyik bank szolgáltatás nem elérhető internet böngészőn keresztül, az a szolgáltatás számomra nem létezik. Az NFC persze nem működhet internet kapcsolat nélkül, évek óta várom azt a banki NFC alkalmazást, amely a telepítéskor nem követel magának telefonomban tízféle dologhoz hozzáférési jogot, csak azt a kettőt, amire VALÓBAN szüksége van a működéséhez.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2020.02.06 13:39

@Mekelekke:
Minden banki alkalmazás "kémszoftver". Akkor is ha telefonra telepíted, akkor is ha asztali gépen, interneten online.
A Revolut előnye, hogy csak annyi pénz van rajta, amit ráteszel akár pár perccel a tényleges vásárlás előtt.
Internetes vásárláskor ez nagy előny, ha nem tudsz PayPal, vagy valamilyen más biztonságos szolgáltatással fizetni. Így maximum a fizetett összeget bukod, nem tudnak többet leemelni a kártyádról.
Ezen kívül tök ingyenes.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html