Főszabály szerint a szolgáltatók nem kérhetnek többlet díjat a mobilok unión belüli, de külföldi használatáért. Kivételt csak a méltányos használati szabályok jelentenek.

Ezek közül az egyik, hogy a rendelkezés csak időszakos használatra vonatkozik, a szolgáltató figyelheti, hogy az ügyfele mennyi ideig használja külföldön az adott előfizetést. Ha túlzottnak ítéli meg az időszakot, akkor figyelmezteti a felhasználót, majd többletdíjat határozhat meg.

Ahhoz, hogy ezt a szolgáltató megtehesse, meg kell figyelnie egy négy hónapos időszakot. Utólag, ha úgy érzékeli, hogy visszaéltek a méltányossággal, akkor először két hetes határidejű felszólítást kell küldjön az előfizetőnek. A határidő letelte után, ha az ügyfél továbbra sem változtat a fogyasztási szokásain, akkor számlázhatja a többlet díjakat.

Egy másik korlátozás, amelyet kevesebben ismernek: a korlátlan adat- vagy beszédcsomagok esetében a külföldi használhatóság limitált. A megnevezést sokan félreérti, egyetemesnek veszik, miközben az ajánlat csak belföldre vonatkozik. Szintén kivételt jelentenek az alternatív roamingcsomagok, amelyekre ha az ügyfelek külön előfizetnek, akkor a hatóságilag meghatározott uniós tarifától eltérő díjszabást is alkalmazhat a szolgáltató.

Eddig a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz nem érkezett panasz. Ennek oka, hogy a rendszer május végén indult, a négy hónapos monitorozási ciklus, valamint a két hetes felszólítási időszak még nem telt le. Várhatóan a jövő hónapban kapják meg az első bejelentéseket - mondta el Karl Károly, az NMHH hírközlés-felügyeleti főosztályvezetője a hatóság csütörtöki sajtóeseményén.

Panaszok biztosan lesznek az eddigi felmérések alapján: a roamingdíjak eltörlése már mostanra alaposan megváltoztatta a telefonhasználati szokásokat az Európai Unión belül. Jóval többen és többet interneteznek és telefonálnak a mobilszolgáltatók hálózatain keresztül a díjak eltörlése óta.