Rossz nyugdíj-hírt kapott Magyarország Brüsszelből

Az Európai Bizottság (EB) nem támogatta hazánk és nyolc uniós ország kérését, így a jövőben sem lehet csökkenteni a kimutatott államháztartási hiányt azzal az összeggel, amit a költségvetés a magánkasszák miatt hiánnyal küzdő állami nyugdíjrendszerbe pakol - írja az Index.
NAPI, 2010. október 5. kedd, 17:44

Az EB kompromisszumos megoldásként azt ajánlotta, hogy azokat az országokat nem vetik alá túlzott deficit eljárásnak, akik kizárólag a nyugdíjreform költségei miatt lépik át az elfogadható hiány felső határát, a három százalékot. A döntés kapcsán egyelőre csak a lengyelek elégedetlenkednek hangosan. A magyar kormány hallgat, korábban azonban a kormányfő egyértelmű célzásokat tett a magánkasszák államosítására.

A kilenc tagállam összefogásának az volt a célja, hogy a magánnyugdíjpénztári reform miatt évről-évre keletkező költségvetési kiadások ne jelenjenek meg a hivatalos hiánystatisztikákban. Ha a nyugdíjreform miatti állami kiadásokat le lehetne írni, a magyar hiány évente a GDP közel másfél százalékával csökkenne, a svéd költségvetésben egy, a lengyelben pedig 2,4 százalékos mozgástér keletkezett volna.

Nem kis összegekről van szó. Ha megkaptuk volna Brüsszel támogatását, a magyar kormány például jelentősen csökkenthette volna jövőre az adóterhelést úgy, hogy kiadásvágások nélkül is meglenne a három százalék alatti hiánycél. A brüsszeli döntés tehát jócskán megnehezíti a Fidesz dolgát, hiszen a beígért egykulcsos, családi elemekkel bővített adóreform beindításával kell összeegyeztetnie a néhány hete bevállalt három százalék alatti 2011-es hiánycélt.

Brüsszel azonban nem volt kategorikusan elutasító. Az EB javaslata szerint a nyugdíjreform költségeinek egy részével - a teljes összeg nálunk csak ebben az évben 370 milliárd forint, a GDP 1,4 százaléka, plusz a hiányt fedező állampapírok után kifizetett kamatok - akkor lehetne csökkenteni a kimutatott hiányt, ha az országot fenyegeti a túlzott deficit eljárás megindítása, tehát az államháztartási hiány meghaladja a GDP három százalékát. Ebben az esetben a kasszák miatti hiány meghatározott részét öt éven át le lehetne leírni, de ezt is csak akkor, ha a GDP 60 százalékát meghaladó államadósság csökkenő pályán van.

Mindebből az következik, hogy a magyar kormány egy lazább költségvetéssel, három százalék fölötti hiánnyal is kikerülhetne a túlzott deficit eljárás alól 2012-ben. Sőt, az EB megfogalmazásából az sem tűnik légből kapott következtetésnek, hogy a jövő évi költségvetés hiánya jelentősen magasabb lehetne a tervezettnél. (Ha egyébként a teljes nyugdíjkiadás elszámolható lenne, Brüsszel egy 4,2-4,3-as magyar hiányt is el kellene fogadjon jövőre.)

A portfolio.hu szerint azonban az EU legfeljebb négy százalékos hiányig lenne hajlandó eltekinteni a túlzott deficit eljárás beindításától a nyugdíjreformon átesett országoknál. Ebből még mindig bő egy százalékpontos jövő évi költségvetési mozgástér következne idehaza. Ezt a lehetőséget azonban a magyar kormány nem tudja kihasználni.

Az engedékenységnek ugyanis a csökkenő államadósság mellett az is feltétele, hogy a hiány korábban jelentősen és folyamatosan csökkent és közel került a három százalékhoz. Nálunk az elmúlt években egyik kritérium sem teljesült.

Az államadósság növekvő pályán van, jelenleg a GDP 84 százaléka, a költségvetés hiánya pedig a 2008-as 3,8 százalékos szintről tavaly 4,4 százalékra ugrott, az idei cél pedig ismét 3,8 százalék. Ez csak erős jóindulattal - a múlt pénteken felfelé módosított tavalyi hiányszámhoz képest - nevezhető csökkenésnek. Ráadásul, ha jövőre három százaléknál jóval magasabb hiányunk lesz, akkor nem tudna megfordulni az államadósság dinamikája (csökkenővé), az EU ezért feltehetőleg nem adna engedményt a magyar kormánynak.

Végleges döntés még nincs, egyelőre csupán kissé homályos javaslatokról van szó, azonban szinte semmi esély nincs a kormánynak kedvező fordulatra. Orbán Viktor múlt héten nyilatkozta az InfoRádióban, hogy az álláspontok messze vannak egymástól, és jelen pillanatban nem is látja ezt áthidalhatónak.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

megalodon, 2010.10.06 10:39

Kedves Vazul,

Azzal gondolom egyetértesz, ha veszel egy magyar állampapírt (mint magánszemély és berakod pl tbsz.re)és kellően hosszú ideig várakozol akkor kamatjövedelemre teszel szert.A 15 éves állampapir referenciahozama a mai napon 6,58% ( amit valószinüleg ráadásul addigra EUR ban realizálsz !! ) ami nem rossz...

Mi a helyzet ha mondjuk egy állampapír alapba fektetsz (mint magányugdijpénztár aki a tagok pénzét tologatja ide oda ) ... szoljon erről a következő idézet :

A kockázatmentes hozamok oly mértékben lecsökkentek mára, hogy a kockázatkerülő magatartás nem garantál ügyfélélményt. A biztosítók TKM-jét bekalkulálva ezért nem járható a pusztán állampapír-piaci befektetési stratégia, hisz negatív hozammal jár az ügyfél számára - húzta alá az OTP Alapkezelő elnök-vezérigazgatója.

Szóval erről ennyit, nem a levelezgetés a lényeg...No erre varjon gombot a pszáf... vajon ez hogy lehet ???
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

vazul, 2010.10.06 10:00

Kedves megalodon!
Hágyszor kapott az állami nyugdíj pénztártól az elmúlt 10 évben egyenleg közlő levelet?
Mert én egyet sem, míg a MNy pénztártól minden évben! Ezért érdekes hogy ilyen jól összetudja hasonlítani a pénztárak működését!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2010.10.06 07:31

Egyetértek !
Az alapok annyira drágán és olyan rosszul müködnek, hogy likvidálni kellene az egész rendszert.Az Otp alapkezelője nyilatkozta , hogy a müködési köldségek (TKM) meghaladja az állampapírok hozamát ezért más befektetéseket (pl. részvények) javasolnak. Ha olvasol a sorok közül az egész nyugdijpénztár sőt más pl. unit linked biztosítások is horror "költségekkel" dolgoznak.

A befektetési politikájuk is totál idejétmúlt, "vegyél és tartogassad" alapú, semmit sem tesznek ha esések vannak a short pozíciók felvételéről már ne is beszéljünk. Otp részvényt meg államkötvényt venni a hülye is tud nem kell ehhez a drága nyugdijpénztár, szóval magadnak jobban csinálnád egyébiránt...

A nyugdijra fordított pénzek célja meg nem lehetne spekulációs tárgyú hiszen arra hivatott, hogy az utolsó életszakaszban biztosítsa a megélhetést (kaja, fütés, gyógyszer stb..) tehát nem elfogadható, hogy esetleg eltözsdézik ezt a pénzt.A kockáztatni való pénzeket külön kellene kezelni az ügyfeleknek és nem lehetne a megélhetéshez semmi köze. Vagyis a létfenntartáshoz szükséges összegeket kizárólag állampapirban szabadna tartani az államnak meg "cserébe" garantálnia kell a megélhetést a nyugdijból.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Veczelin, 2010.10.05 22:16

Az államosítás a megoldás! 2008-ban A magágnnyugdíjpénztárakat belezavarták EU-parancsra a befektetésbe - részvényekbe, alapokba, sőt a kínai részvényeket kürtölték. Mi lett a vége? Akik 2008-2010-ben mentek nyugdíjba, 15-20 %-át elvesztették az addig összegyült pénzüknek, mert "árfolyamveszteség!".
Semmi sem véd meg attól, hogy a megtakarításaidat elveszítsd, csak az állam, mert ő nem monhatja, hogy "árfolyamveszteség"!
Tőle kikövetelhető a megtakarítás az adott időben. Ugyanúgy számlavezetéssel nem veszíthetik el a pénzüket a nyugdíjasok!
Érdekes! Egyes magánnyugdíjpénztárat üzemeltető bankoknál csak azok az alapok lettek veszteségesek, amelyekben a magánnyugdíakat rakták!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

megalodon, 2010.10.05 17:52

A jövő évet 2 számmal kisebb gatyában töltjük...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html