Döbbenetes tények a sebességhatárok megszegéséről - minden autóst érint!

A személyi sérüléses baleseteknek mindösszesen a 0,7 százalékát okozta tavaly az utak mellé kitáblázott sebességhatárok megszegése. Ezzel szemben 27,8 százalékát azok a járművezetők, akik nem az útviszonyoknak, a forgalomnak és az időjárásnak megfelelő sebességgel közlekedtek. Súlyos probléma a „gyorshajtás”, csak éppen nem úgy, ahogy sokan gondolják - figyelmeztet a vezess.hu.
K. Kiss Gergely, 2019. május 7. kedd, 19:43
Fotó: Police.hu

Rekordot döntött a személysérüléses balesetek száma 2018-ban, soha ilyen sokszor nem kellett mentőt hívni az ország különféle útjaira. A portálnál kíváncsiak voltak, hogy jellemzően milyen emberi és egyéb hibák állnak a tragédiák mögött, ezért kikérték a Központi Statisztikai Hivataltól (KSH) a balesetek okaira és okozóira vonatkozó számsorokat.

Kiderült: a baleseteknek mindössze a 0,7 százalékát okozta a sebességhatárok megszegése. A 16 757 személyi sérüléses balesetből 15 458-at okozott emberi hiba tavaly a KSH szerint, ezeket hét nagyobb csoportra bonthatjuk:

  • A legtöbb problémát "a sebesség nem megfelelő alkalmazása" okozta, összesen 5254 baleset hátterében állt 2018-ban.
  • "Irányváltoztatás, haladás és bekanyarodás szabályainak megszegése" miatt 4278 baleset történt.
  • Összesen 4081 az "elsőbbség meg nem adása" miatt.
  • 966 alkalommal "gyalogosok hibája" állt a háttérben.
  • Az "előzés szabályainak megsértése" miatt 703 baleset történt.
  • A "megállási kötelezettség elmulasztása" miatt 370.
  • Végül 750 esetet rögzít "a járművezető egyéb hibája" kategória,

Van még pár kisebb szám is: jármű hibája (93), utasok hibája (40), pálya hibája (23), világítási szabályok megszegése (22), és "egyéb okok" kategóriát is írnak (177).

Ismerjük a 2017-es és a 2016-os számokat is, érdemi növekedés az elmúlt két esztendőben csupán a jármű hibája miatt bekövetkezett baleseteknél volt, itt viszont 46 százalékos az emelkedés.

A balesetek 28,5 százalékát okozta tavaly a helytelen tempó, 61,5 százalékát azonban más emberi és egyéb hibák. Utóbbi mintegy kétharmad, mintha mégis sokkal kevesebbet foglalkoznának vele az illetékesek, a jogalkotók, az autósokat ellenőrző rendőrség és egyéb szervek.

Mivel a fenti számok szerint is a legfontosabb probléma, és a közbeszédben, valamint a rendőrség kommunikációjában is kiemelt helyen szerepel a "gyorshajtás". Milyen konkrét okokra bomlik tovább a "sebesség nem megfelelő alkalmazása" miatt tavaly bekövetkezett 5254 baleset?

Magasan a legtöbb tragédiát a "nem az útviszonyoknak (vonalvezetés, útburkolat) megfelelő sebesség" okozta 2018-ban, összesen 3785 ilyen eset történt.

  • Jóval kevesebbet "a forgalmi viszonyokhoz" képest rossz sebesség: 469.
  • Még kevesebbet "az időjárási és látási viszonyokhoz" helytelenül választott tempó: 396.
  • És végül "az előírt sebesség meg nem tartása" kategória száma: 118 baleset.

A 16 757 személyi sérüléses balesetből tavaly mindössze 118 alkalommal történt, hogy a kitáblázott sebességhatárnál magasabb tempó volt a baleset oka. Ez mindössze 0,7 százalék.

Ezért nem látni a rekordmagas traffipaxos bírság hatását a balesetszámra?

2018-ban minden korábbinál több bírságot (623 ezer csekket) postázott ki a rendőrség a traffipax-hálózat által készített fotók alapján, ebből következően a bírságösszeg is az eget verdeste (21,17 milliárd forint).

Eközben az is látható, hogy pontosan ugyanabban az évben a balesetszám is minden korábbinál magasabb volt, azaz a rekordszámú traffipaxozás egyáltalán nem szorította le az utakról a horrort. Egyáltalán nem törte meg 2018-ban a balesetszám emelkedését. Most már érthető, hogy miért - értékelnek a vezess.hu-n.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

csaba7272, 2019.06.11 20:27

Igen, ezek statisztikailag a legnagyobb gondok.
Rendkívül fontos, és még mindig nem fordítanak elég figyelmet a hatóságok, ill. a kormány illetékesei egy dologra. Nevezetesen a gyalogosok, és kerékpárosok KRESZ ismeretének abszolút hiánya. Kivétel persze, akinek van jogsija. Már az iskolákban be kellene vezetni a KRESZ oktatást. Ugyanis ha nem tudja egy diák a matekot, abba még nem hal bele, de biciklivel, vagy gyalog nem ismerve a közlekedési szabályokat, abba nagyon könnyen.
Lásd Párizs, az elektromos roller. garantált, hogy nem volt jogsija az első francia halottnak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.06.11 19:47

Egyébként a cikkben megint egy használhatatlan statisztika van!

A probléma, hogy pl. az elém szabálytalanul kikanyarodó autót hova teszik a statisztikában, ha:
- a megengedett sebességet túllépve nem tudtam megállni, egyébként talán, de ez többnyire utólag bizonyíthatatlan, ahogy a sebesség is.
- a bekövetkező baleset csak a személyi sérüléses eseteket sorolja fel, ezek súlyossága nélkül listáz. Márpedig az már fizika, hogy a sebesség növekedésével az emberre ható energia is nő, ahogy súlyosabb is lesz a sérülés!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.06.11 19:23

Magyarázza már meg valaki, mi a racionalitása a megengedett sebesség jelentős, értem ez alatt az 50%-ot meghaladó túllépése?!
Több évtized és sok százezer km gyakorlat után sem értem.
Nem én vagyok a világ legjobb autóvezetője, de mi vagyunk többségben, mert a legjobb mindig csak egy van. Aki lehet, hogy egy hete még csak második volt... Az előtte lévőt eltemették, esetleg ártatlan áldozataival egyetemben.
Matematikailag sem jön ki magyar viszonyok között, hogy legjobb esetben 10-20 perc előnyért (kb ennyit jelent az 50% túllépés) érdemes-e bevállalni?

Átlagsebesség mérés, drasztikus büntetések (értsd 5 év, visszaesőként végleges eltiltás a vezetéstől), vagy gyakori cirkáló méréssel (forgalomban részt vevő civilnek látszó rendőrautók) oldanák meg a problémát.
Utóbbiakkal még az egyéb veszélyes manővereket is utol lehetne érni...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

znojmo, 2019.06.11 18:17

@atombandi:
Semmi nem indokolhatja a gyorshajtást, ki vezet jól? Szerintem az aki betartja a szabályokat és defenzív vezetési stílusa van. Az említett ködben mindig igyekszem magamat úgy védeni, hogy egy kamion mögé állok.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

LenovoR61, 2019.06.11 17:46

ha nem emiatt akkor amiatt van probléma. Meg kell szűntetni az autozást. Járjunk lóháton de majd akkor is kitálalnak valamit .Az egyik lassú
a másik gyors jobb kéz szabály féktávolság. a rendőrök mindig okoskodnak
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html