A magyarországi benzinkutak forgalma tavaly 1533 milliárd forintot tett ki, amely 96 milliárddal kevesebb, mint 2014-ben - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból. Ezzel egy időben a fogyasztás nagyot emelkedett.

Ezt valamennyi rendelkezésre álló statisztika alátámasztja:

  • a KSH szerint az üzemanyag-kiskereskedelem 7,1 százalékkal nőtt a naptárhatástól megtisztított adat szerint;
  • a NAV jövedéki statisztikája szerint - amely nem a forgalmat, hanem az eltankolt mennyiséget veszi alapul - a benzinnél 3,8, a gázolajnál pedig 10,5 százalék volt a növekedés;
  • a legnagyobb láncokat magába foglaló Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) szerint benzinből 2,9, gázolajból 11 százalékkal fogyott több;

Mindez azt jelenti, hogy a teljes magyarországi kiskerforgalomból az üzemanyag olyan kis részt hasított ki, mint az elmúlt 5 évben soha. Tavaly ugyanis a teljes kiskerforgalom 9,3 ezer milliárd forint volt, amelynek 16,6 százalékát adta az üzemanyag. Ez az arány tavalyelőtt 18,2, 2013-ban 18,5, azt megelőzően pedig 19 százalék volt. (A számok a nyers - a fogyasztói árindexet figyelembe nem vevő adatokból származnak.)

Egyrészt az olcsóvá vált az üzemanyag, másrészt az embereknek nőtt az elkölthető jövedelmük, ami szintén hajtja a keresletet, harmadrészt az online pénztárgépek és a sűrű adóhivatali ellenőrzések nyomán fehéredett ez a szektor is.

Hogy áll a kutak adózása?

Ha van olyan kiskereskedelmi egység, ahol az ember nem gondolná, hogy valamilyen "adózási anomália" merül fel, azok a benzinkutak. Ugyanakkor nem lehet véletlen, hogy Tállai András adóügyekért felelős államtitkár az idei NAV-ellenőrzésekről szóló sajtótájékoztatóján külön kiemelte a kutakat, mint olyan helyeket, ahol 2016-ban gyakrabban fordulnak majd meg az ellenőrök. Igaz, az államtitkár a jövedéki ellenőrzések számának növeléséről beszélt, nem pedig arról, hogy a számlaadást vizsgálnák. Utóbbit segítik többek között az online pénztárgépek.

Ha a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2016-ban adóelkerülést tár fel a hazai kutaknál, az a piac tisztulását és persze a legális forgalom növekedését eredményezheti, ami tovább javítja a KSH statisztikáját is.

Rengeteg a "fehér kút"

A teljes hazai kúthálózat 35-40 százalékát úgynevezett "fehér kutak" adhatják, amelyek egyik nagy hálózathoz sem tartoznak - mondta lapunknak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. Ezek forgalmáról csak hozzávetőleges adatok állnak rendelkezésre.

A nagyobb "színeseket" tömörítő MÁSZ számai és a teljes NAV jövedéki statisztika alapján meg lehet becsülni, hogy mennyi üzemanyagot forgalmaznak ezek a kutak: a benzin esetében 25, a gázolajnál 41 százalék lehet a teljes forgalmon belüli arányuk. Számos olyan település van ugyanis, ahol gazdaságos közelségben nincs nagy hálózat kútja, ott az emberek főként a magánkutakat választhatják.

Hogy az idei NAV-ellenőrzések milyen kutakat érintenek majd, arról nincsenek információk, ugyanakkor Grád szerint a nagy hálózatoknál olyan szigorú rendszer működik, hogy ügyeskedésre minimális lehetőség van. Aki pedig esetleg megpróbálná kijátszani az adózási szabályokat, akár az üzletét is bukhatja.

Lesz még olcsóbb az üzemanyag?

Komoly üzemanyagár-csökkenésre nem lehet már számítani Magyarországon, hiszen - akármilyen meredek jóslatok is látnak napvilágot az olaj árával kapcsolatban - egy bizonyos szint alatt nem éri meg a kitermelés - fogalmazott Grád. Hacsak a forint nem erősödik a dollárral szemben, akkor marad a jelenlegi 300 forint körüli szint. (Az adók mértékének változtatása nincs napirenden)

A fogyasztást már csak a gazdaság növekedése hajtja 2016-ban, ugyanis a lakossági üzemanyag-felhasználás teljesen árfüggő - tette hozzá a főtitkár. Véleménye szerint a családok nagyjából tudják, hogy a büdzséjükbe milyen üzemanyagköltés fér és ezt a "keretet" merítik ki. Ha többet tudnak tankolni, akkor többet tankolnak, de pusztán az alacsony ár miatt nem fognak érdemben többet autózni.

Jönnek a prémiumok

Tavaly a prémium benzinek eladása (volumen) 34, a dízeleké 37 százalékkal ugrott meg. Emögött részben az áll, hogy az alacsony árak miatt több fogy a jobb minőségű üzemanyagokból. Grád szerint ahogy egyre több prémium autót vesznek majd az emberek, úgy fogy még több a prémium üzemanyagokból.